سرمقاله

آثار روانی تورم / کیکاوس پورایوبی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6172  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 14 اسفند 1401
    گزارش‌ها حاکی از اختلافات میان مخالفان دولت ترکیه است
    پاس گل ائتلاف ملت به اردوغان
    اپوزیسیون ترکیه که تحت عنوان «ائتلاف ملت» و با نام «میز ۶ گانه» از حدود یک سال پیش تلاشی را برای شکست اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری بهار پیش روز آغاز کرده‌اند، دچار شکاف شدند و حزب نیک (خوب) از این ائتلاف انتخاباتی جدا شد.
    به گزارش تارنمای خبر۷ ترکیه، رهبران ۶ حزب ائتلافی مخالف اردوغان روز پنجشنبه پس از نشست دوازدهم و به رغم اعلام قبلی، نتوانستند نامزد مشترک خود را برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور معرفی کنند و اعلام کردند که روز دوشنبه ۶ مارس (۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱) نامزد نهایی خود را اعلام خواهند کرد.
    بنا به اعلام این رسانه، «کمال کلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خواه خلق، «مرال آکشنر» رهبر حزب نیک (خوب)، «تمل کاراملا اوغلو» رهبر حزب سعادت، «گلتکین اویسال» رهبر حزب دموکرات، «علی باباجان» رهبر حزب جهش و دموکراسی (دوا) و «احمد داووداغلو» رهبر حزب آینده در این جلسه مشترک به جمع‌بندی معرفی نامزد مشترک نرسیدند.
    رهبران ۶ حزب مخالف اردوغان رئیس جمهور و حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در پایان نشست روز پنجشنبه خود اعلام کردند که به توافق اولیه برای نامزد مشترک خود رسیده‌اند، ولی این تصمیم را چند روز بعد اعلام خواهند کرد ولی پس از برگزاری این جلسه، رسانه‌های این تشکل‌های سیاسی اعلام کردند که تصمیم ائتلاف، معرفی «کمال کلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خواه خلق به عنوان نامزد نهایی اپوزیسیون است.
    اپوزیسیون ترکیه که تنها درصورت عملکرد ائتلافی و معرفی نامزد واحد، شانس پیروزی در برابر اردوغان را دارند، قرار بود در نشست ۱۳ فوریه ۲۰۲۳ (۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱) نامزد نهایی خود را به صورت رسمی معرفی و اعلام کنند ولی به علت وقوع زلزله، این کار به تعویق افتاد و در جلسه دوازدهم نیز به توافق نهایی نرسیدند.
    تارنمای خبری خبرلر ترکیه اعلام کرد که در نشست روز پنجشنبه به جز مرال آکشنر رهبر حزب نیک (خوب) بقیه احزاب موافق معرفی کمال کلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق به عنوان نامزد ائتلاف مخالفان اردوغان بوده‌اند و به همین علت، میز ششگانه در معرفی نامزد مشترک دچار شکاف شده است.
    به نوشته این رسانه، آکشنر در این جلسه ضمن مخالفت با نامزدی کلیچداراوغلو، بر ضرورت حمایت از نامزدی فردی با شانس پیروزی بالا در برابر اردوغان تاکید کرده و از نامزدی منصور یاواش شهردار آنکارا و یا اکرم امام اوغلو شهردار استانبول که هر دو عضو حزب جمهوری خواه خلق ترکیه هستند، حمایت کرده است.
    بنا به اعلام تارنمای خبر.۷ ترکیه، مرال آکشنر رهبر حزب نیک (خوب) پس از جلسه روز پنجشنبه با نمایندگان و ارکان حزب خود تشکیل جلسه داده و اعلام کرد که وی زیر بار معرفی نامزد تحمیلی نخواهد رفت.
    وی در واکنش شدید به رهبران پنج حزب میز شش گانه که از نامزدی کمال کلیچداراوغلو حمایت می کنند، اظهار کرد: اجازه دهید حرف آخر را در ابتدا بگویم. حزب نیک (خوب) در معرض تحمیل قرار گرفته تا بین تب و مرگ یکی را انتخاب کند. ولی ما سر تعظیم خم نخواهیم کرد.
    رهبر حزب نیک (خوب) اضافه کرد: ما به ملت خود قول دادیم که صدای آنها باشیم نه آنکه صدای آنها را خفه کنیم و به مطالبات آنها توجه کنیم و و به این دلیل حزب نیک (خوب) بر حمایت از نامزدی منصور یاواش و یا اکرم امام اوغلو که در همه نظرسنجی‌ها پیشتاز هستند، تاکید دارد.
    وی با تاکید بر معرفی نامزد مشترک ریاست جمهوری ترکیه بر اساس نتایج نظرسنجی‌های انجام شده گفت: در جلسه پنجشنبه جاه طلبی‌های شخصی بر منافع ترکیه ترجیح داده شد و پیشنهاد حزب نیک (خوب) درخصوص معرفی نامزدی منصور یاواش و یا اکرم امام اوغلو با قاطعیت رد شد.
    آکشنر بیان کرد: ائتلاف میز ششگانه توانایی خود برای انعکاس اراده ملت در تصمیمات خود را از دست داده و به یک میز تأیید نامزدی کلیچداراوغلو تبدیل شده است ولی ما هرگز امید ملت برای پیروزی را از بین نخواهیم برد و از منصور یاواش و امام اوغلو برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دعوت می کنیم.
    اظهارات مرال آکشنر رهبر حزب نیک (خوب) و اتهامات وی علیه رهبران پنج حزب میز ششگانه، از سوی محافل و کارشناسان سیاسی بسیار تند ارزیابی شد و اغلب کارشناسان ضمن اشاره به اینکه با توجه به سیر تحولات انتظار خروج حزب خوب از میز شش گانه وجود داشت، موضع‌گیری آکشنر بسیار تند و غیرمنتظره خواندند.
    به گزارش ایرنا، روزنامه جمهوریت ارگان رسمی حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه به نقل از کمال کلیچداراوغلو رهبر این تشکل سیاسی نامزد معرفی شده از سوی پنج حزب ائتلافی نوشت: اتحاد و همبستگی به جز مرگ بر همه چیز غلبه می کند.
    علی باباجان رهبر حزب دموکراسی و پیشرفت (دوا) نیز توافق حاصله در خصوص معرفی کلیچداراوغلو را برای سبب خیر و برکت برای ترکیه توصیف کرد.
    احمد داووداوغلو رهبر حزب آینده نیز با بیان این که به درک مشترکی در مورد نامزد مشترک ریاست جمهوری و نقشه راه روند انتقال دست یافتیم. از نامزدی کلیچداراوغلو اعلام حمایت کرد.
    گلتکین اویسال رهبر حزب دموکرات نیز با بیان این که با اعتقاد به پیروزی، اراده مشترکی برای ایجاد صلح، رفاه، عدالت و دموکراسی برای هر یک از شهروندان ترکیه داریم، از نامزدی کامل کلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه حمایت کرد.
    با تشدید کشمکش بین کمال کلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق و مرال آکشنر رهبر حزب نیک (خوب) بر سر نامزدی ریاست جمهوری و بی نتیجه ماندن دوازدهمین نشست میز شش گانه، احتمال جدایی مرال آکشنر از میز ششگانه و ائتلاف با محرم اینجه رهبر حزب میهن و امید اوزداغ رهبر حزب ظفر قوت گرفته است.
    بر اساس پیش بینی رسانه‌‎های ترکیه، در صورت قبول نکردن نامزدی از سوی منصور یاواش شهردار آنکارا و یا اکرم امام اوغلو شهردار استانبول، آکشنر مانند دور قبل انتخابات ریاست جمهوری، خود به عنوان نامزد نهایی حزب نیک (خوب) معرفی خواهد شد.
    بر اساس پیش‌بینی این رسانه‌‎ها، در این صورت روز دوشنبه ائتلاف مخالفان اردوغان شامل پنج حزب مخالف، کمال کلیچداراوغلو را به عنوان نامزد نهایی خود معرفی خواهد کرد.
    گفتنی است رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه سه روز پیش، ۱۴ ماه مِی ۲۰۲۳ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) را زمان قطعی برگزاری انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.
    در حالی کمتر از ۲.۵ ماه به زمان برگزاری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس ترکیه باقیمانده است، حزب حاکم «عدالت و توسعه» به همراهی حزب «حرکت ملی» از حدود ۲ ماه قبل «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی را به عنوان نامزد خود معرفی کرده‌اند.
    علاوه بر ۶ حزب مخالف، حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه که نماینده جمعیت کُرد ترکیه محسوب می‌شود و بیش از ۱۱ درصد رای سنتی را در همه مناطق ترکیه از جمله در جنوب شرق این کشور دارد، از ائتلاف احزاب مخالف کنار گذاشته شده است.
    بر همین اساس، رهبران این حزب نیز که از مخالفان سرسخت اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه به شمار می‌روند، اعلام کرده‌اند که همچون انتخابات گذشته ریاست جمهوری، نامزد مستقل و اختصاصی خود را معرفی خواهند کرد.
    همچنین، چند حزب کوچک و مستقل که پایگاه رای بالایی هم ندارند، در عرصه سیاسی ترکیه حضور دارند که با توجه به زمان کم موجود تا برگزاری انتخابات، بعید است که بتوانند در ائتلاف‌های انتخاباتی و نتیجه آن تاثیر عمیقی بگذارند و رقابت انتخاباتی ترکیه بین ائتلاف جمهور شامل حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی و ائتلاف ملت موسوم به میز شش گانه/پنجگانه ادامه خواهد یافت.
    انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.
    دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.