سرمقاله

چین، کشوری تجارت محور ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6271  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 28 آذر 1401
    کش مکش دولت و مجلس درباره بودجه مجلس
    کش مکش دولت و مجلس در صحن مجلس درباره نحوه هزینه کرد بودجه مجلس در سال ۱۴۰۲ به کش مکشی تبدیل شد که در نهایت این مجلس بود که موفق شد نظر خود را به کرسی بنشاند. به گزارش ایسنا، در جلسه نوبت دوم روز دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ صحن مجلس در جریان بررسی گزارش تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، علی خضریان نماینده تهران پیشنهادی مبنی بر حذف بند الحاقی ۳ تبصره ۱۹ لایحه بودجه ۱۴۰۲ که درباره بودجه مجلس بود را مطرح کرد؛ پیشنهادی که رسیدگی به آن موجب ایجاد کش مکشی میان دولت و مجلس شد و در نهایت این مجلس بود که موفق شد نظر خود را به کرسی بنشاند.
    خضریان در جریان رسیدگی به تبصره ۱۹ لایحه بودجه ۱۴۰۲، طی پیشنهادی خواستار حذف بندی شد که در آن آمده بود «کلیه اعتبارات مجلس شورای اسلامی طی مبادله موافقتنامه بین رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تخصیص می یابد و هزینه کرد آن، بر مبنای این موافقتنامه است.»
    میرکاظمی: مبادله توافقنامه بین هیئت رئیسه و کمیسیون برنامه درباره بودجه مجلس به مصلحت نیست
    در جریان رسیدگی به این پیشنهاد، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه طی سخنانی ضمن اعلام موافقت دولت با پیشنهاد حذف بند مذکور، با بیان اینکه «ادعای دولت انقلابی و مجلس انقلابی شفافیت است» اظهار کرد: این بند که سال گذشته نیز در مصوبه مجلس آمده بود، پیشنهاد دولت نیست و قطعاً دولت موافق این موضوع نیست و معتقد است که همه باید توافقنامه داشته باشند و خود نهاد ریاست جمهوری نیز با وجود اینکه رئیس جمهوری مسئول اجرای بودجه است، اقدامات مرتبط با موافقت‌نامه را انجام می‌دهد.
    وی افزود: سال گذشته نیز شورای نگهبان در ایرادات خود به این بند آورده بود که این بند درباره استثنا کردن مجلس شورای اسلامی از سازوکارهای بودجه مغایر اصل ۱۲۶ قانون اساسی است.
    رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: اگر نمایندگان می‌خواهند که بودجه مجلس شفاف نباشد و مغایر قانون اساسی باشد، می‌توانند با حذف مخالفت کنند؛ ما موافق تصویب این بند نیستیم و تصویب آن را به صلاح مجلس نمی‌دانیم.
    حسینی: سازمان برنامه و بودجه موافقت‌نامه خود را با چه کسی مبادله می‌کند؟
    شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ نیز طی سخنانی با اعلام مخالفت کمیسیون تلفیق با پیشنهاد حذف بند الحاقی ۳ تبصره ۱۹ تاکید کرد: اساساً اختیار تصویب بودجه با مجلس است و ساز و کارهای اجرایی آن از مبادله موافقت‌نامه گرفته تا تخصیص همه در چارچوب قانون مشخص می‌شود؛ همچنین اعضای هیئت رئیسه مجلس نمی‌توانند عضو کمیسیون برنامه و بودجه باشند چراکه اداره مجلس به لحاظ اجرایی توسط آنها صورت می‌گیرد.
    وی افزود: سوالی که از رئیس و سازمان برنامه بودجه و دوستانمان در این سازمان دارم این است که سازمان برنامه و بودجه موافقت‌نامه خود را با چه کسی مبادله می‌کند؟ این سازمان موافقت‌نامه خود را با خودش مبادله می‌کند و می‌گویند که این کار طبق قانون است؛ اگر مجلس که دیوان محاسبات زیر نظرش است و خودش قانونگذار است این کار را بکند، خلاف قانون و شأن مجلس است اما اگر سازمان برنامه این کار را بکند، می‌گویند ایرادی ندارد.
    درنهایت پس از استماع سخنان نماینده دولت و همچنین نماینده کمیسیون تلفیق درباره پیشنهاد مطرح شده از سوی علی خضریان، نمایندگان مجلس با حذف بند مذکور از لایحه بودجه ۱۴۰۲ مخالفت کردند.