سرمقاله

رضا پهلوی و کودتای ۲۸ مرداد؟ ‪/‬ محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6372  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 19 اسفند 1401
    بررسی تاثیر مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان بر روان جامعه و خانواده
    هشدارِ خطر مسمومیت روانی
    همانند چند هفته گذشته، ماجرای مسمومیت‌های سریالی، همچنان در صدر اخبار ۷ روز گذشته قرار داشت. در هفته جاری، موضوع مسمومیت‌ها با ورود رهبر انقلاب به ماجرا، ابعاد جدی‌تری به خود گرفت و تا کنون گزارش‌هایی از پی‌گیری عاملان این اتفاقات منتشر شده است.
    مسمومیت‌های سریالی و ورود جدی‌ نهاد‌های رسمی به ماجرا
    در ادامه مسومیت‌های سریالی هفته‌های گذشته، طی ۷ روز جاری نیز همچنان این موضوع در صدر اخبار باقی ماند. از ابتدای هفته جاری مجددا شاهد ابعادی جدیدتر از تکرار این گونه مسمومیت‌ها در مدارس شهر‌های مختلف بودیم. مسمومیت سریالی برای نخستین بار از هنرستان دخترانه نور شهر قم در ۹ آذرماه آغاز شده بود و با گذشت حدود ۱۰۰ روز همچنان ابعاد این موضوع ادامه پیدا کرد.
    با ادامه ماجرای مسمومیت‌ها از یک سو، فرضیات مطرح شده پیرامون چرایی آن‌ها و از سوی دیگر، ورود مسئولان به ماجرا، ابعاد جدی‌تری به خود گرفت. در مهم‌ترین سطح سخنرانی رهبر انقلاب و موضع‌گیری ایشان پیرامون ماجرای مسمومیت‌ها بود که در محافل رسانه‌ای و در سطوح ارشد تصمیم‌گیری اثرگذار بود.
    سخنان قاطع رهبر انقلاب
    رهبر انقلاب در حاشیه مراسم روز درختکاری در روز دوشنبه (۱۵ اسفند) گفتند: مسئولین باید موضوع مسمومیت دانش‌آموزان را با جدیت دنبال کنند؛ این یک جنایت بزرگ و غیر قابل اغماض است و اگر کسانی در این ماجرا دست داشته باشند، باید عوامل و مسببین آن به اشد مجازات برسند.
    رهبری این موضوع را جنایت درحقِ معصوم‌ترین عناصر جامعه یعنی کودکان و همچنین موجب ناامنی روانی جامعه و نگرانی خانواده‌ها دانستند و خاطرنشان کردند: همه بدانند اگر کسانی به عنوان عوامل این جنایت شناسایی و محکوم شوند، هیچ عفوی درمورد آن‌ها نخواهد بود، زیرا باید به اشد مجازات برسند تا مایه عبرت دیگران شود.
    قوه قضاییه و برخورد محکم
    بعد از اظهارات رهبر انقلاب، محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه نیز در دوشنبه (۱۵ اسفند) با تأکید بر اینکه ماجرای مسمومیت‌ها از مصداق‌های اصلی افساد فی‌الارض است، گفت: چنانچه عوامل این جریان شناخته شود بدون تردید طبق تعریف قانون جزو مفسد فی‌الارض هستند و اگر این عوامل شناسایی و دستگیر شوند قوه قضائیه به‌صورت کاملاً ویژه و خارج از وقت به آن رسیدگی می‌کند و عناصری که دخیل هستند به اشد مجازات خواهند رسید.
    همچنین ذبیح الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جمع خبرنگاران در خصوص مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان اظهار داشت: همه دستگاه‌ها و در راس همه مقام معظم رهبری در این زمینه ورود کرده و مشغول بررسی موضوع هستند.
    در سطح بین‌المللی نیز همچنان واکنش‌های خارجی به ماجرای مسمومیت‌ها ادامه پیدا کرد. در ادامه خبرسازی‌های مسمومیت‌های سریالی، سه‌شنبه (۱۶ اسفند) دادستان تهران از تشکیل دو شعبه ویژه در دادسرای تهران برای برخورد با دروغ‌پراکنی‌ها و ترویج شایعات بی اساس در مسئله مسمومیت‌های اخیر خبر داد. وی افزود: در یک هفته گذشته علیه مدیران مسئول رسانه‌های هم‌میهن، رویداد ۲۴ و شرق و همچنین اشخاصی از جمله آذر منصوری، صادق زیبا کلام و رضا کیانیان اعلام جرم صورت گرفته و پرونده قضایی در این رابطه تشکیل شده است.
    بیانیه های پیاپی
    وزارت کشور نیز سه‌شنبه (۱۶ اسفند) با صدور سومین بیانیه درباره مسائل پیش آمده در مدارس، اعلام کرد تعدادی از افراد دخیل در این حوادث در ۶ استان شناسایی و دستگیر شدند.
    همزمان سید مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور از بازداشت برخی عوامل مسمومیت دانش آموزان در برخی مدارس سراسر کشور خبر داد. رئیس‌کل دادگستری استان کردستان نیز از شناسایی و دستگیری ۵ نفر از افرادی که اقدام به شایعه‌سازی و دروغ پراکنی در خصوص مسمومیت دانش آموزان در مدارس می‌کنند، خبر داد.
    در ادامه روز چهارشنبه (۱۷ اسفند) وزارت اطلاعات بیانیه‌ای رسمی را در ارتباط با ماجرای مسمومیت‌ها صادر کرد. در بیانیه وزارت اطلاعات درباره مسمومیت دانش آموزان آمده است: اگر چه از خلال مجموعه بررسی‌ها و پیگیری‌های به عمل آمده، علل برخی حوادث قبلی کشف شده اند، اما عدم امکان تعمیم علمی موارد مکشوفه به کل موارد گزارش شده، موجب تأمل در اطلاع رسانی تا وصول نتایج متقن و قابل تعمیم به سایر موارد شد.
    در بخشی از این بیانیه آمده است:« مجاهدین گمنام و فداکار ایران و اسلام و امت اسلامی پیش از این با چالش‌ها و پرونده‌ها پیچیده‌ فراوانی مواجه بوده‌اند و با عنایات الهی و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت و با جان فشانی‌های خویش، بر چالش‌ها و موضوعات ضد امنیتی غلبه کرده‌اند و اطمینان دارند که در این مورد نیز با برخورداری از ادعیه‌ ملت شریف ایران، موفق خواهند بود، ان‌شاءالله.»
    پیامدهای روانشناختی که هست
    در این میان اما روانشناس و استاد ممتاز دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه پیامدهای روانشناختی و اجتماعی مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان در مدارس صدها برابر بیشتر از مشکل ایجاد شده است، گفت: این پدیده حساسیت‌ها را بیشتر کرده است و از این رو باید کادر مدرسه با همکاری اولیاء و مربیان و از طریق همدلی، آرامش را در دانش آموزان نهادینه کنند.
    غلامعلی افروز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نگرانی خانواده‌ها و دانش آموزان نسبت به مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان در مدارس، اظهار کرد: این پدیده عصبانیت، تعارض، افسردگی، پریشانی، کوفتگی فکری و ذهنی را برای دانش آموزان و خانواده‌ها به همراه آورده است، از این رو باید کاری کنیم تا خانواده‌ها احساس آرامش کنند و همدلانه در کنار معلمان به کاهش اضطراب دانش آموزان کمک کنند.
    وی هشدار داد: پیامدهای روانشناختی این قضیه جدی است. می‌توان گفت اساسا اختلال پیش آمده یک مساله روانشناختی و زیستی است که حتی اگر یکی دو نفر از دانش آموزان در هر مدرسه‌ای درگیر آن شده باشند باعث می‌شود باقی دانش آموزان و خانواده‌ها متاثر ازآن شوند.
    ترس و نگران خانواده ها جدی است
    این استاد ممتاز دانشگاه تهران در عین حال خاطر نشان کرد: در حال حاضر خانواده‌ها متاثر شده‌اند و ترسها و نگرانی‌هایی دارند. البته اینکه بگوییم بیمارستانها پر شده از دانش آموزان اغراق است و معاندین نظام همین را می‌خواهند. اینکه برخی می‌گویند کار خود دولت است چون نمی‌خواهد دختران مدرسه روند هم اشتباه است. ۷۰ درصد دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد ما در رشته‌های مختلف را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. حدود ۶۰ درصد معلمان آموزش و پرورش زنان هستند و کسی نمی‌تواند به جمهوری اسلامی این تهمت را بزند که برای خانم‌ها محرومیت آموزشی می‌خواهد.
    وی افزود: مدرسه حق تمام دانش آموزان است. سهم حضور دختران ما در دانشگاه به نسبت جمعیت کشور از آمریکا و انگلستان بیشتر است. نسبت حضور خانم‌ها در دانشگاه‌های ایران از نسبت حضور زنان در دانشگاه‌های انگلستان، فرانسه، آمریکا و استرالیا و نیز به نسبت جمعیت این کشورها بیشتر است. در کمتر کشوری این نسبت را پیدا می‌کنیم. قریب به دو برابر انگلستان، دانشجوی زن در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و نیز دکترا به نسبت جمعیت کشور داریم و این افتخار ما است.
    افروز در ادامه به بیان نکات روانشناختی برای آرامبخشی دانش آموزان پرداخت و اظهار کرد: معلمان باید با مدیر همراهی و همدلی کنند. برای مثال هر مدرسه می‌تواند والدین و دانش آموزان را دعوت کند و برای آنها توضیح دهند که چنین اتفاقی در کشور رخ داده و برای جلوگیری از رخداد آن در مدرسه مذکور چه اقداماتی لازم است صورت گیرد. از آنجا که تاثیر این پدیده بیشتر روانشناختی است، ارائه این توضیحات و همدلی بین اولیاء و مربیان آرامش را ایجاد می‌کند. این روانشناس با اشاره به نزدیکی عید نوروز و لزوم حاکم شدن آرامش درون خانواده‌ها، متذکر شد: توضیحات یاد شده باید با کلام زیبا و امید آفرین به والدین و دانش آموزان بیان شود. اولیاء و مربیان با آرامش با دانش آموزان صحبت کنند تا اضطراب دانش‌آموزان از بین برود.
    در همین حال مسمومیت  سریالی با گازهای ناشناس و شیمیایی به مدارس دخترانه و پسرانه کشور نگرانی‌های زیادی را در جامعه ایرانی به وجود آورده است.
    در همین رابطه بیش از ۵۰۰ تن از اهالی فرهنگ و هنر با انتشار بیانیه‌ای فاجعه‌ انسانی مسمومیت دانش‌آموزان مدارس را محکوم کردند و خواستار دستگیری و مجازات عاملان و آمران آن شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است: حمله‌های عمدی و زنجیره‌ای به مدارس دخترانه‌ کشور، فاجعه جدیدی است که هدفی جز ایجاد رعب و وحشت و بالا بردن هزینه برای بدیهی‌ترین حقوق دختران جامعه ندارد.