سرمقاله

نشانه‌های امید بخش در دیپلماسی ایران ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: سککوک، مناسب تامین مالی کسب و کارهای خرد است
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6468  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 21 اسفند 1401
    بالغ بر ۲۰ هزار مزاحمت شغلی در یک دهه گذشته ساماندهی شدند
    ماجرای اجاره خیابان سی تیر در ازای ماهی ۴۷۵ میلیون
    مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر گفت: شرکت ساماندهی بالغ بر ۲۰ هزار مزاحمت شغلی را در یک دهه اخیر ساماندهی کرده است.
    به گزارش مهر، سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در یک نشست خبری گفت: لازمه کار در شرکت ساماندهی وجود نداشت اما امروز به نقطه‌ای رسیدیم که می‌توانیم اقدامات خوبی را برای مردم انجام دهیم.
    مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با بیان اینکه اجرای بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها وظیفه اصلی شرکت ساماندهی است، اظهار کرد: اولین مطالبه ما از قانون‌گذار اصلاح قانون است؛ چرا که در حال حاضر شهرداری در فرایند صدور مجوز برای کسب و کارها مسئولیتی ندارد و همین موضوع سبب می‌شود تا برخی مشاغل در جاهایی شکل گیرند که اساساً هیچ سنخیتی ندارد.
    وی با بیان اینکه شرکت ساماندهی بالغ بر ۲۰ هزار مزاحمت شغلی را در یک دهه اخیر ساماندهی کرده است، گفت: قالب رویکرد ما این است که با تمهیدات لازم کار را پیش ببریم و در مواردی که مجبور هستیم رأی به تعطیلی واحد صنفی داده می‌شود.
    بیگی خاطرنشان کرد: برخی مشاغل مشمول طرح انتقال هستند و شامل ۲۵ رسته شغلی می‌شوند که اجازه فعالیت در شهرها را ندارند.
    مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تصریح کرد: در این حوزه تفاهم نامه خوبی را با شرکت شهرک‌های صنعتی برای واگذاری اراضی به این واحدهای صنفی داشتیم و در حال حاضر با چند اتحادیه تفاهم‌نامه امضا کردیم.
    وی اذعان کرد: راسته‌هایی در تهران وجود دارند. به‌طور مثال در خیابان قلمستان تراکم موتورسازها را داریم و در این حوزه ورود کردیم.
    بیگی خاطرنشان کرد: در موضوع دست‌فروشان، بساط گستری، سد معبر واحدهای صنفی و ون کافه‌ها نیز مسئولیت داریم.
    بیگی در ادامه گفت: در سنوات اخیر انحصار در صدور مجوزات را داشتیم و دولت در این حوزه ورود پیدا کرد تا این انحصار از بین برود. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با بیان اینکه نظر مجلس و دولت تسهیل‌گری در صدور مجوز است، اظهار کرد: مرجع صدور مجوزها، اتحادیه‌ها هستند و شهرداری در این حوزه دخیل نیست. وی تصریح کرد: خواسته ما این است که شهرداری هم در این حوزه نقش داشته باشد؛ چرا که صدور مجوز بدون خرد و تدبیر آینده شهر را با چالش مواجه خواهد کرد.
    بیگی در ادامه و در خصوص دست‌فروشی گفت: موضوع دست‌فروشی یک موضوع است و سد معبر ناشی از دست‌فروشی یک معضل است. بررسی‌ها حاکی از این است که بیش از ۴۶ نهاد و ارگان در این حوزه مسئولیت دارند. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان داد که در کوتاه‌مدت نمی‌توان دست‌فروش‌ها را جا به جا کرد. جانمایی در برخی اوقات صرفاً از دید یک مأمور شهرداری انجام می‌شود که فقط سد معبر نباشد.
    وی با بیان اینکه نگاه صرفاً احساساتی به دست‌فروشی درست نیست، گفت: قالب دست‌فروشان اشخاص باشخصیت و کاسب هستند اما در این پدیده منافعی وجود دارد که به ساختار شهر آسیب می‌زند. بیگی در ادامه عنوان کرد: اولین خواسته همه دست‌فروشان این است که از محل مورد نظر خود جا به جا نشوند. اصرار برای حضور دست‌فروشان در روزبازار بیهوده است. در سال جاری گفتیم هر جا که طول و عرض معبر اجازه می‌دهد تا معبر ساماندهی کنیم، به شرط عدم سد معبر اشکالی ندارد.
    مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر خاطرنشان کرد: طرح در خصوص دست‌فروشان حتماً باید سراسری و ملی باشد. وی عنوان کرد: سعی کرده‌ایم که با مدل‌های مختلف دست‌فروشان یا در محل ساماندهی کنیم یا زمین مناسب ایجاد کنیم و یا جمع‌آوری شوند. بیگی تصریح کرد: در تجریش دو هزار کسبه شکایت کردند و به خواسته دست‌فروشان یک ترمینال اتوبوسرانی در اختیار آن‌ها قرار گرفت. ۷۰ درصد دست‌فروشان نیازمند این کار هستند.
    مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با بیان اینکه در درازمدت زیبنده چهارراه ولیعصر نیست که این وضعیت را داشته باشد، اظهار کرد: شهر تهران نیاز به پنج نقطه بزرگ زمین برای ساخت روزبازار دارد. وی در ادامه با بیان اینکه از سوی شرکت شهربان و حریم‌بان بالغ بر ۱۲ هزار نفر دست‌فروش ثبت نام شده‌اند، گفت: تیم‌هایی را با دست‌فروشان آوردیم که روشی برای ثبت نام این افراد تعریف کنیم.
    بیگی اذعان کرد: در مقطعی در خصوص شیمیایی‌فروشان ورود شد؛ اما مستمرا باید پیگیری شود. چرا که بازار کیمیا شرایط حضور این افراد را نداشت و رها شده بود. پس از سال‌ها ایمنی آنجا تأمین شد و میلیاردها تومان هزینه شد. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر ادامه داد: فرایند سودآوری مواد شیمیایی بخشی به کارهای خلاف بازمی‌گردد و بر همین اساس دستگاه‌های امنیتی و انتظامی باید در این حوزه ورود کنند.
    وی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان نوسازی را پای کار آورده‌ایم تا بافت فرسوده منطقه ۱۲ را نوسازی کنیم، اذعان کرد: در حال حاضر جلسات مشترکی با اتحادیه‌های همگن گذاشته‌ایم تا بتوانیم یک تصمیم درست و خوب بگیریم. بیگی در ادامه تصریح کرد: در شهرداری هیچ ابزاری برای شناسایی میزان درآمد مردم نداریم و هدف ما ساماندهی است. ۹۰ غرفه در بهشت زهرا (س) برای موضوع گل‌فروشی ایجاد شد و با خود گل‌فروشان جلسه گذاشته شد.
    مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با بیان اینکه آخرین قرارداد کیوسک‌های مطبوعات در تهران به ۳۰ سال قبل بازمی‌گردد، گفت: اولین تکلیفی که مدیریت شهری از ما خواست این بود که قرارداد این‌ها به‌روز شود. هزار و ۲۰۰ کیوسک در سطح شهر تهران داریم که اضافه نخواهد شد. وی عنوان کرد: بالغ بر ۱۵ جلسه کارشناسی برگزار شد و در موضوع قرارداد به تفاهم رسیدیم و قیمت را نیز طی لایحه‌ای به شورای شهر ارائه داده‌ایم.
    بیگی با بیان اینکه کیوسک‌داران دارای جواز کسب هستند، اظهار کرد: در خصوص جا به جایی کیوسک‌ها با رویکرد حل مشکلات ترافیکی و مشکلات مردم کمیسیون تشکیل شده و تبلیغات آن‌ها جز حقوق شهرداری است.
    مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای با سازمان زیباسازی صورت گرفت و کار تبلیغات با نظر آن‌ها صورت می‌گیرد، اظهار کرد: بدنه می‌تواند یک المان شهری باشد و این کار به سازمان زیباسازی سپرده شده تا با توجه به نیازهای کیوسک‌ها، طراحی جدیدی در این حوزه صورت گیرد. وی در ادامه گفت: علت ایجاد گذر ۳۰ تیر برای این بود که آنجا از ساعت هفت شب به بعد جایگاه معتادان بود و برای تبدیل این فضای بی‌دفاع شهری به یک فضای زنده این گذر را ایجاد کرد.
    بیگی تصریح کرد: کارشناس پایه قیمت را درمی‌آورد و ما سپس آن را به مزایده خواهیم گذاشت. در حال حاضر ماهانه ۴۷۵ میلیون تومان بابت کل معبر سی تیر بابت ۳۵ غرفه از پیمان کار اخذ می‌شود. غرفه‌داران سی تیر به‌شرط عدم انسداد معبر مجاز به فعالیت هستند.
    مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر گفت: تاکنون حوزه دست‌فروشی مترو در حوزه فعالیت ما نبود. امسال برای اولین بار به‌صورت داوطلبانه با مترو جلسات مشترک گذاشتیم.
    وی با بیان اینکه دست‌فروشی مترو زیرسطحی است، گفت: این موضوع در سطح هم اثر دارد و باید با هم هماهنگ باشیم؛ چرا که جنس دست‌فروشی در مترو متفاوت است و دوستان در مترو برنامه‌هایی را در این حوزه دارند.
    بیگی با بیان اینکه در حوزه دست‌فروشی مترو شهروندان خیلی از سر و صدا و تردد این افراد ناراحت هستند، اظهار کرد: در یک دوگانگی تصمیم‌گیری به سر می‌بریم و رقم‌ها در خصوص دست‌فروشان مترو درشت است و بالغ بر شش هزار نفر به‌صورت گردشی فعالیت می‌کنند و آمادگی لازم را برای همکاری با مترو داریم.