سرمقاله

نشانه‌های امید بخش در دیپلماسی ایران ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • توسعه اقتصاد دیجیتال و نقش محوری اپراتورهای تلفن همراه
  • حمایت سوپراپلیکیشن «ایرانسل‌من» از کسب‌وکارهای اینترنتی
  • 20 سال اینترنت رایگان، جایزه پویش بازگشت به کلاس همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6484  |  صفحه ۸ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 21 اسفند 1401
    توافق تازه بین ریاض و تهران بازار طلا را دستخوش تغییر و قیمت ها را کاهشی کرد
    شوک سکه
    روز گذشته یک خبر سیاسی فضای رسانه‌های داخلی و بین المللی را پر کرد. رابطه تهران و ریاض که بعد از تنش‌های به وجود آمده در سال ۹۴ تقریبا ۷ سالی شکرآب بود، دیروز با میانجی گری چین به مرحله توافق و آشتی رسید.
    دیروز خبر آمد ایران و عربستان بالاخره با هم به توافق رسیدند. آن طور که نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشته تهران و ریاض با میانجی گری چین توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. تهران و ریاض از فروردین۱۴۰۰ پنج دور مذاکرات امنیتی غیر رسمی را برگزار کرده بودند؛ اما این مذاکرات حدود ۱۰ماهی دچار رخوت شده بود، اما در نهایت با پادرمیانی چین طلسم شکسته شد. این خبر باعث شد فشار فروش در بازار پشت خطی دلار بیشتر شود و اسکناس آمریکایی نزولی شود.
    پیش بینی قیمت سکه
    فعالان معتقدند دلار در چند وقت گذشته حامی بازار سکه بود و با کاهش قیمت دلار ضربه نزولی به بازار پشت خطی سکه هم وارد شد. برخی از سایت‌ها و اتاق‌های معاملاتی آنلاین دیروز اعلام کردند که نرخ سکه به سمت پله‌های پایین‌تر حرکت کرد؛ بنابراین عده‌ای از معامله گران روند قیمت سکه در روز جاری را نزولی پیش بینی کرده اند.
    در همین حال نادر بذرافشان در پاسخ به این پرسش که احیای برجام، چه تاثیری می‌تواند روی بازار طلا و سکه بگذارد؟ می‌گوید: احیای برجام یک موضوع است، ولی خبر‌های سیاسی و اقتصادی در سطح دنیا می‌تواند نقش محوری در رابطه با نوسانات بازار ارز و طلا و سکه داشته باشد. بذرافشان می‌افزاید: دلیل اصلی، کنترل قیمت‌ها در بازار داخلی و نوسانات اونس جهانی و عرضه و تقاضا در بازار اثر دارد. اگر عرضه توسط بانک مرکزی زیاد شود؛ با توجه به این‌که در روز‌های پایانی سال قرار داریم، کاهش بیشتر قیمت‌ها و حباب سکه را شاهد خواهیم بود.
    وی در پاسخ به این پرسش که در زمان افزایش قیمت‌ها، شاهد افزایش صف خرید طلا و سکه بودیم. حالا با توجه به کاهش قیمت‌ها، صف فروش ایجاد شده است؟ عنوان می‌کند: هر کس طبق یک دیدی وارد بازار شده است. من همان زمان هم گفتم که شرایط بازار طلا و سکه ریسک خود را دارد و کسانی که وارد این بازار می‌شوند، باید هم ریسک افزایش و هم ریسک کاهش را قبول کنند. رییس اتحادیه طلا و جواهر تصریح می‌کند: یک دلیلی که مردم وارد این بازار‌ها می‌شوند، حفظ ارزش پول ملی است؛ وگرنه در گذشته طلا را به عنوان یک سرمایه درازمدت می‌خریدند و یا به صورت زینتی استفاده می‌کردند.
    از سوی دیگر محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت بازار طلا و سکه با توجه به ریزش نرخ دلار پس از اعلام توافق اریان و عربستان اظهار داشت: دو اتفاق به صورت همزمان رخ داده که هر دو بر روی بازار طلا اثرگذار هستند. اول اینکه علی‌رغم روزهای گذشته نرخ جهانی طلا و انس جهانی در یک روز 57 دلار افزایش داشته و از سوی دیگر پس از اعلام خبر توافق ایران و عربستان نرخ دلار در بازار ریزش داشت که این دو عامل تقریبا همدیگر را پوشش داده‌اند.
    وی ادامه داد: تا به این لحظه ساعت 11 روز شنبه- 20 اسفند ماه – که هنوز معاملات آغاز نشده‌است نرخ سکه تمام نسبت به روز پنجشنبه گذشته تا یک میلیون تومان افت پیدا کرده است و به قیمت 26 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است که دلیل عمده این کاهش، ریزش نرخ دلار بوده و اگر انس جهانی افزایشی نبود، ریزش قیمت سکه بیشتر هم می‌شد.
    نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر افزود: همچنین قیمت هر یک گرم طلای 18 عیار تا این لحظه با کاهش 110 هزار تومان به دو میلیون و 190 هزار تومان رسیده که اگر کاهش نرخ دلار ادامه داشته باشد، کاهش قیمت سکه و طلا هم ادامه خواهد داشت.
    کشتی‌آرای با تاکید بر اینکه به هیچ وجه به مردم خرید طلای آب شده را توصیه نمی‌کنم، گفت: مردم نسبت به طلای آب شده اقدام نکنند چراکه خرید طلای آب شده برای افراد غیرحرفه‌ای ریسک بالایی دارد و مشکلات و دردسرهای خرید طلای آب شده بعدا برای مردم مشخص خواهد شد، توصیه من به مردم این است که به جای طلای آب شده، طلای کم اجرت بخرند.
    کشتی آرای البته روز جمعه نیز ضمن اشاره به تاثیر کاهش نرخ ارز در بازار در پی مدیریت بانک مرکزی در این حوزه بر روند نزولی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا، از بازگشت آرامش به بازار سکه و طلا در یک هفته اخیر خبر داد و اعلام کرده بود که که کاهش تقاضا و کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا، سبب تخلیه دو میلیون تومان از حباب سکه در این هفته شد.
    محمد کشتی‌آرای در گفتگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، بطور متوسط ۴۲ دلار قیمت جهانی طلا با کاهش همراه بود. از سوی دیگر باتوجه به نوسان شدید ارزی که در ۱۰ روز گذشته در داخل شاهد بودیم، کاهش نرخ ارز در این هفته رخ داد و هر دلار به کانال ۴۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد که این، خود از عوامل موثر در کاهش قیمت و کاهش التهابات در بازار سکه، طلا و ارز بود.
    نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: مدیریت بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز کارساز شد و با کاهش نرخ ارز، قیمت سکه و طلا هم تحت تاثیر قرار و سیر نزولی در پیش گرفت. در هفته پیش از این هفته (هفته منتج به ۱۲ اسفند ماه)، قیمت سکه تا ۳۸ میلیون تومان هم افزایش پیدا کرد، اما از ابتدای این هفته شاهد یک ثبات قیمت در بازار بودیم. روز گذشته (پنجشنبه) در آخرین معاملات بازار جهانی قیمت هر اونس طلا ۱۸۱۵ دلار بود که همانطور که اشاره شد بطور متوسط ۴۲ دلار نسبت به ابتدای هفته کاهش قیمت داشت.
    سکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و طلا ۳۵ هزار تومان ارزان شد
    این کارشناس بازار سکه و طلا در رابطه با تغییرات قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر، گفت: کاهش قیمت طلا در بازار جهانی و همچنین کاهش نرخ ارز، مسیر قیمتی سکه و طلا را هم کاهشی کرد؛ به گونه‌ای که هر قطعه سکه تمام طرح جدید با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات روز گذشته ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش، ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت داشتند.
    وی افزود: در پایان این هفته نیم سکه با ۷۰۰ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی در پایان هفته به ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. ربع سکه نیز با توجه به واگذاری آن توسط بانک مرکزی در بورس کالا و کاهش تقاضا برای این قطعه سکه در بازار آزاد، نسبت به ابتدای هفته ۹۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و در آخرین معاملات روز گذشته به ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. بیشترین میزان کاهش قیمت هفتگی را به نسبت خود، سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی داشته که برخلاف انتظار‌ها بوده است؛ چراکه باتوجه به کوچک بودن این قطعه از سکه، تقاضا برای آن زیاد است؛ اما این قطعه از سکه‌ها در آخرین معاملات این هفته نسبت به ابتدای هفته، یک میلیون تومان ارزان‌تر تعیین قیمت و پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شده است.
    کشتی‌آرای خاطرنشان کرد: طلای ۱۷ عیار نیز که مبنای محاسبات قیمت طلاست، در این هفته ۱۴۰ هزا تومان به ازای هر مثقال کاهش قیمت داشته و در پایان هفته به مثقالی ۹ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسیده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شده است که هر گرم آن ۳۵ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.
    تخلیه ۲ میلیون تومان از حباب سکه در هفته اخیر
    نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: کاهش تقاضا و کاهش قیمت‌ها منجر به کاهش حباب سکه نیز شده است. حباب سکه که تا هفته‌های گذشته تا هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم بزرگ شده بود، در معاملات پایانی هفته در محدوده چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار گرفت که نسبت به ابتدای این هفته، دو میلون تومان کاهش را نشان می‌دهد. سکه‌های ربع، نیم و یک گرمی نیز قسمتی از حباب هایشان در این هفته تخلیه شد.
    این کارشناس بازار سکه و طلا تاکید کرد: براین اساس می‌توان گفت آرامشی که در نرخ ارز و بازار ایجاد شد، سبب آرامش بازار سکه و طلا هم شده است. این در حالی است که معمولا در روز‌های پایانی سال، باتوجه به افزایش تقاضا، قیمت‌ها کمی سیر صعودی به خود می‌گرفت؛ اما در هفته‌ای که گذشت، برخلاف سال‌های گذشته، باتوجه به انضباطی که در نرخ ارز ایجاد شد، قیمت سکه و طلا و بازار آن هم از هیجان به دور ماند و با آرامش همراه شد. به نظر می‌رسد با همین سیاستی که بانک مرکزی در رابطه با واگذاری سکه و طلا در بورس در پیش گرفته، افزایش قیمتی دیگر در این روز‌ها نداشته باشیم و بازار شب عید آرامی را پشت سر بگذاریم.