سرمقاله

توافق ایران و عربستان؛ بازخورد سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ‪/‬ شهاب زمانی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6642  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 23 اسفند 1401
    دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد؛
    نمی‌دانیم دولت درآمد ۵۰۰ همتی از صرفه‌جویی ارز ترجیحی را چه کرده است؟
    قیمت کالا‌های مختلف به خصوص کالا‌ها و مواد مصرفی ضروری و ابتدایی کشور به حدی طی روز‌های اخیر بالا رفته است که مردم را سرگردان و نگران تهیه ساده‌ترین نیاز‌های خود کرده است. یکی از مواد مصرفی اولیه برای پخت و پز، پیاز است که این روز‌ها اشک مصرف‌کننده را درآورده است و راهکار دولت یعنی واردات را شاید بتوان پاک‌کردن صورت مسئله دانست، چراکه اگر قرار بر واردات صحیح و اصولی بود باید به موقع و قبل از نجومی شدن قیمت این محصول کشاورزی، این کار انجام می‌شد تا دلالان هم نمی‌توانستند سودجویی کنند.جلال محمودزاده، دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس در همین خصوص به اقتصاد۲۴ گفت: قیمت پیاز نسبت به تورم کشور به این وضع درآمده است. با توجه به اینکه قیمت دلار افزایش پیدا کرده و قیمت همه کالا‌ها نسبت به تورم و افزایش قیمت دلار، گران شده است، قیمت پیاز هم به تبع آن افزایش پیدا کرده است. اگر این تورم وجود نداشت و تورم به ۶۰ درصد نمی‌رسید و نرخ ارز هم به ۶۰ هزار تومان نمی‌رسید، قیمت پیاز هم نرخ معمولی خود را داشت.
    قیمت محصولات کشاورزی خیلی بالاتر از این‌ها است
    نماینده مهاباد با تاکید بر اینکه قیمت محصولات کشاورزی خیلی بالاتر از این‌ها است، تصریح کرد: به همین منظور دولت باید هم به کشاورز و هم به مصرف‌کننده کمک کند. یک راه کمک به مصرف‌کننده این است که دولت برای خرید کالا‌های اساسی مثل برنج، روغن، گوشت و برخی از محصولات کشاورزی نیز، کالابرگ بدهد. اگر بخواهد قیمت سایر محصولات کشاورزی هم پایین بیاورد باید در خرید نهاده‌ها به کشاورز کمک کند، در واقع باید به عوامل تولید کمک کند.
    این عضو کمیسیون کشاورزی اظهار کرد: در واقع دولت می‌تواند کود، سم، نهاده‌ها و ماشین آلات کشاورزی را با قیمت ارزان یا یارانه‌ای به کشاورز بدهد که در همه کشور‌ها به همین صورت است. ما یک سازمان تعاونی روستایی و یک پشتیبانی امور دام در جهاد کشاورزی داریم که می‌توانند نهاده و گوشت را با قیمت مناسب از تولیدکننده خریداری کرده و در صورت گران بودن برای مصرف‌کننده، می‌تواند آن را با یارانه و ارزان‌تر به مصرف‌کننده بدهد.
    محمودزاده افزود: درواقع دولت می‌تواند محصول را با قیمت مناسب از تولیدکننده یا کشاورز بخرد، اما آن را با یارانه به دست مردم برساند. سازمان تعاونی روستایی می‌تواند محصولی مثل پیاز را با قیمت مناسب از کشاورز بخرد و با قیمت کمتر و مناسب با یارانه به مصرف‌کننده بدهد که در این صورت هم از تولیدکننده و هم مصرف‌کننده حمایت کرده است، اما اگر مثلاً پیاز را با قیمت مناسب از کشاورز نخرد، کشاورز دیگر نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد.
    نباید با واردات بی‌رویه پیاز بر سر کشاورز بزنیم
    وی با بیان اینکه از سوی دیگر نباید با واردات بی‌رویه پیاز بر سر کشاورز بزنیم و از طرفی باید هوای مصرف‌کننده را هم داشت، گفت: دولت از جیب خود و از محل یارانه‌هایی که صرفه‌جویی کرده می‌تواند این کار را انجام دهد. دولت از زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد، بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در سال صرفه‌جویی کرد، سوال اینجاست که این پول را چه کار کرده است؟ قرار بر این بود که دولت مابه‌التفاوت آن را به مصرف‌کننده و تولیدکننده بدهد که هرچند یارانه نقدی می‌دهد، اما بقیه پول چه می‌شود؟ بنابراین دولت اینجا تخلف می‌کند.
    محمودزاده گفت: به عنوان نمونه ما حدود ۳۰۰ هزار تن شکر کمتر از اندازه سرانه مصرف تولید می‌کنیم که می‌توان این مقدار را وارد کرد، اما اگر این عدد به یک یا دو میلیون تن رسید، با واردات اضافی به کشاورز صدمه وارد می‌شود. در خصوص پیاز مسئله همین است و باید دقت شود. از سوی دیگر احتمال دارد عده‌ای پشت این قضیه باشند و ایجاد رانت را دنبال کنند و تعدادی واردکننده هم دوست دارند بیش از نیاز کشور وارد کنند که این مسئله کشور را زمین گیر می‌کند.