سرمقاله

ایران و شورای همکاری خلیج فارس در پکن ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6675  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 24 اسفند 1401
    زیر یک1
    سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد
    صدور رای غیر قطعی پرونده هواپیمای اوکراینی تا پایان سال
    سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره برخورد خشن با یک زن مقابل یک مدرسه که تصاویر آن چندی پیش منتشر شد، گفت: کمتر از چند ساعت پس از انتشار این تصاویر، دادسرای نظامی تهران ورود پیدا کرد و فردی که متعرض به آن خانم بود، شناسایی و دستگیر و پس از احضار تفهیم اتهام شد.
    به گزارش ایسنا، مسعود ستایشی در آخرین نشست خبری در سال ۱۴۰۱ ضمن تبریک فرارسیدن اعیاد ماه شعبان و گرامی داشت روز شهید گفت: با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام سال “تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین” کلیه دادگستری ها در سراسر کشور بسیج شدند تا در ستادهای مرکزی تلاش لازم را در زمینه تولید انجام دادند.
    وی افزود: در سازمان بازرسی ۱۲۲ نامه هشداری به دستگاه‌های اجرایی ارسال شده و ۲۶ فقره پرونده بازرسی در بازرسی های سراسر کشور تشکیل شده و ۷۳۰ فقره پرونده در راستای امر حمایت در کل کشور تشکیل شده که از این تعداد ۲۳۹ پرونده در راستای رفع مشکلات تولیدی مورد نظر قرار گرفته شده است. همچنین ۱۷۷۷ فقره شکایت با موضوع حمایت از تولید و اقداماتی برای رفع مشکلات مطروحه به سازمان بازرسی ارسال شده است.
    سخنگوی قوه قضائیه افزود: همچنین در دیوان عدالت اداری ۲۰۷ گزارش و پرونده مربوط به تولید در دیوان عدالت مطرح رسیدگی شد که بیشترین پرونده ها در زمینه حمایت از تولید و گمرک و... بوده است.
    ستایشی گفت: این پرونده‌ها در خصوص معافیات‌های مالیاتی واحدهای تولیدی و معدنی، حقوق معادن برای جلوگیری از تعطیلی آنها، اعمال معافیت واحدهای تولیدی در حوزه کشاورزی، عدم شمول مالیات بر تصدیر نرخ ارز و... است که به عنوان نمونه می‌توان به پرونده موضوع شرکت پلی تکنیک اصفهان، شرکت دارویی ارژنگ درمان و شرکت مانی گستر خوزستان و موارد دیگر اشاره کرد.
    وی افزود: این پرونده‌ها در قالب مانع زدایی در حوزه صادرات، مسکن، کسب و کار و حوزه اشتغال در دیوان عدالت اداری مطرح و منجر به اتخاذ تصمیم و صدور آرای قطعی در جهت حفظ تولید و سرمایه گذاری کشور شده است.
    ستایشی همچنین گفت: سازمان بازرسی کل کشور با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و اتخاذ تمهیدات مناسب و متناسب موفق به احیا و راه‌اندازی ۴۷ واحد، جلوگیری از تعطیلی ۱۸۱ واحد، افزایش تولید در ۲۱۷ واحد، تسریع در اخذ مجوز در ۳۱۲ واحد، تسهیل در تامین مالی ۴۶۶ واحد، رفع معارض قضایی ۱۱ واحد، اقاله ۷۳ واحد، خروج از ورشکستگی ۱۱ واحد شده است.
    ستایشی اضافه کرد: در ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه امسال، مشکلات ۴۴ هزار و ۱۰۰ شرکت کارخانه و بنگاه تولیدی در این ستاد بررسی شده است.
    سخنگوی قوه قضائیه گفت: در استان آذربایجان شرقی در سال جاری در راستای احیای واحدهای تولیدی تا کنون ۶۷ واحد تولیدی با اشتغال زایی برای ۲۶۲ نفر به صورت مستقیم احیا شده است. همچنین از ورشکستگی ۵ واحد تولیدی دیگر جلوگیری شده است و این واحدها به چرخه تولید بازگشتند. در استان البرز در طول سال جاری ۱۰ واحد تولیدی دارای مشکل حقوقی کاملا احیا شده اند و در این مدت در واحدهای مذکور برای ۲ هزار و ۴۰۰ نفر اشتغالزایی صورت گرفته است و یا از بیکاری آن‌ها جلوگیری شده است. همچنین در استان بوشهر ۱۴ شکایت واصل که به همه شکایت‌ها رسیدگی شد، همچنین برای هزار و ۶۰۰ نفر در راستای جلوگیری از بیکاری، اقدام قاطع شده است و برای هزار نفر در ۴ واحد تولیدی احیا شده اشتغالزایی شده است. در استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان اقدامات شایسته‌ای انجام شده است و در استان سیستان و بلوچستان ۴۸ واحد صنعتی با اشتغال ۷۵۳ احیا شده است. در استان فارس از میان ۸۷۴ درخواست وارده واحد های تولیدی، مشکلات ۲۵۷ واحد به طور کامل حل شده است. در استان قزوین ۵۲ واحد احیا شدند.
    وی ادامه داد: همچنین در سازمان زندان ها برای ۸۳ هزار تن از زندانیان دوره های آموزشی برگزار شده و برای حدود ۵۱ هزار نفر گواهی نامه مهارتی صادر شده است. همچنین ۴۲ هزار فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شده است.
    ستایشی گفت: همچنین در سال جاری در جهت حمایت از دانش بنیان ها، بومی سازی تجهیزات و دستگاه ها در پزشکی قانونی اقداماتی صورت گرفته و کیت‌های مختلف مانند کیت ژنتیک تولید و صرفه جویی ارزی هم بر همین اساس انجام شد. همچنین گیت های جدید ژنتیک در دست ساخت است.
    وی با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره تقدیر از نقد برتر در هفته گذشته گفت: از میان بیش از ۸۰۰ اثر واصل شده به دبیرخانه قوه قضائیه تنها ۶ اثر برگزیده و تقدیر شدند. قوه قضائیه در دوره تحول آغوش خود را نسبت به دریافت نظرت همه اندیشمندان گشوده و نه تنها نقد سازنده را موجب خسران‌ نمی‌داند بلکه آن را مایه پیشبرد امور می داند و تاکید رییس قوه قضائیه مبنی بر گفتگوی رو در رو با مردم و شنیدن دغدغه آنها می تواند به فرهنگی رایج تبدیل شود و به جای مذاکرات بی فایده راه را باعقلانیت هموارتر کند زیرا معتقدیم مردم و حاکمیت از کفایت لازم برخوردار هستند.
    سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال ایسنا مبنی جزییات پرونده ابربدهکار بانکی که دادستان تهران خبر آن را اعلام کرده بود، گفت: ابربدهکار بانکی مربوط به یک گروه خودرویی بوده و در کار خودرو بودند. پرونده ۲۷ متهم دارد و اتهام متهم اول پرونده اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع به میزان ۴۱ هزار میلیارد ریال و ۲۹ میلیون یوان کره جنوبی است و اتهام سایر متهمان ( ۲۶ نفر دیگر ) معاونت در اخلال در کلان نظام اقتصادی کشور است که در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ کیفرخواست پرونده صادر شده و به دادگاه ویژه اقتصادی ارسال شده است.
    وی افزود: وقت رسیدگی به پرونده برای فروردین ۱۴۰۲ است. قرار تامین قانونی برای متهمان صادر شده و با تودیع وثیقه آزاد هستند.
    ستایشی در پاسخ به سوالی درباره برخورد قضایی با پلتفرم فیلیمو گفت: مجموعه ساترا در رابطه با موضوع مورد بحث طرح شکایت کرده است. این موضوع به شعبه بازپرسی ویژه ارجاع شده است. پرونده مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و در نهایت قاضی تصمیم می‌گیرد که در این پرونده قرار منع تعقیب صادر کند. کسی که اعلام موضوع کرده، به این تصمیم اعتراض کرده است و نهایتا پرونده به دادگاه کیفری دو کارکنان دولت ارجاع شده است و در شعبه مربوطه در حال رسیدگی است.
    سخنگوی قوه قضائیه درباره آمار کسانی که مورد عفو اخیر رهبری قرار گرفته اند، گفت: کل این افراد ۸۲ هزار نفرند؛ البته دو دسته‌اند برخی متهمین و محکومین اغتشاشات اخیر و برخی محکومین سال‌های قبل که ۲۲ هزار نفر مربوط به حوادث اخیر بود که البته این به معنی این نبوده که همه این ۲۲ هزار نفر در زندان بوده‌اند بلکه برخی قبلاً با قید تعهد آزاد شده بودند و عفو به آنها، زوال سابقه می‌دهد و از تعقیب کیفری معاف می‌شوند.
    ستایشی ادامه داد: ۶۰ هزار نفر باقی ماندند که از این تعداد ۲۵ هزار نفر آزاد شدند. ۳۴ هزار نفر مشمول تخفیف شدند؛ یعنی عفو گرفته اند اما مشمول‌ تخفیف شده است.
    سخنگوی قوه قضائیه درخصوص مرخصی زندانیان برای سال نو گفت: دستور العمل مرخصی صادر می‌شود. من قبل از امر رئیس قوه قضائیه نمی‌توانم چیزی بگویم اما باید بگویم ایشان به مسائلی که روان مردم را پریشان می‌کند بسیار حساس هستند. کسانی که تجاوز، خشونت و اعمالی از این دست داشتند شامل مرخصی نمی‌شوند.
    وی درباره برنامه قوه قضائیه برای این‌که زندانیان از تسهیلات برای اشتغال‌زایی بهره‌مند شود، گفت: از خدماتی که در این حوزه در سال ۱۴۰۱ ارائه شد، تشکر می‌کنیم، بسیار امید به برنامه توسعه هفتم برای ادامه این روند در سال ۱۴۰۲ داریم تا ان‌شاءالله شاهد رفع مشکلات باشیم. در سال گذشته ۹۸۹ زندانی از تبصره بودجه سال ۱۴۰۲ تسهیلات دریافت کرده‌اند که در مجموع ۱۰۵ میلیارد تومان بوده است.
    سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اعلام جرم درباره ۳ رسانه و آذر منصوری، رضا کیانیان و صادق زیباکلام گفت: در ارتباط با افرادی که نام برده شد، نسبت به آقای کیانیان باید بگویم، مع‌الاسف که مشاهده می‌کنیم برخی از افراد نشر اکاذیب می‌کنند و بارها هم عنوان می‌کنیم افراد رعایت کنند، پرونده ایشان در مرحله تحقیقات مقدماتی در شعبه دادسرای عمومی تهران در حال رسیدگی است و اتهام ایشان نشر اکاذیب است.
    وی ادامه داد: در خصوص خانم منصوری و آقای زیبا کلام باید بگویم قرار جلب به دادرسی صادر و پرونده به دادگاه کیفری ۲ ارسال شده است. اتهام این افراد تشویش افکار عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام است که قرار منع تعقیب صادر شده است.
    سخنگوی قوه قضائیه افزود: همچنین باید بگویم سه روزنامه هم در روزهای اخیر اقداماتی انجام داده‌اند که واقعا قابل دفاع نیست و پرونده‌شان در دادسرا در حال رسیدگی است.
    وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده آتش‌سوزی در زندان اوین گفت: این پرونده ۴۰ متهم دارد. تحقیقات به لحاظ اهمیت پرونده ادامه دارد و تا یک ماه آینده قرار نهایی صادر خواهد شد و سپس به دادگاه صالح ارسال می‌شود.
    سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره برخورد خشن با یک زن مقابل یک مدرسه که تصاویر آن چندی پیش منتشر شد، گفت: کمتر از چند ساعت پس از انتشار این تصاویر، دادسرای نظامی تهران ورود پیدا کرد و فردی که متعرض به آن خانم بود، شناسایی و دستگیر و پس از احضار تفهیم اتهام شد و قرار تأمین کیفری و نظارت قضایی برای وی صادر شد. تصمیمات مجدانه و محکم دادسرای نظامی انجام شد و اکنون پرونده در حال تحقیقات است و در ادامه با صدور قرار نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.
    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فرد مورد اشاره عضو کدام نهاد بوده است؟ گفت: این فرد عضو فراجا نبوده است. در ارتباط با آن خانم چیزی که دلالت بر تشکیل پرونده باشد، تاکنون به ما نرسیده است.
    سخنگوی قوه قضائیه در باره ماجرای مسمومیت در مدارس گفت: ابتدا بهتر است از کلمه بدحالی به جای مسمومیت استفاده کنیم. در استان فارس ۸ نفر بازداشت شده‌اند و مرتبطین احتمالی هم تحقیقات در مورد آنها انجام و نتایج اعلام می‌شود. قوه قضائیه هیچ مسامحه‌ای با سر حلقه‌های احتمالی این موضوع نخواهد داشت و با برهم زنندگان امنیت روان مردم و کسانی که مواد مرتبط با این مسأله را تهیه می‌کنند با قاطعیت برخورد و اشد مجازات بر اساس تصمیم دادگاه خواهند داشت.
    وی افزود: مسمومیت یک چیزی است که باید عوارض آن مشخص باشد. آزمایشگاه های تخصصی و سم شناسی مشخص می کنند که مسمومیت هست یا نه؛ تا الان گزارش یا یافته علمی مبنی بر مسمومیت نداشته ایم.