سرمقاله

ایران و شورای همکاری خلیج فارس در پکن ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • امضای قرارداد توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین ایرانسل و شهرداری قائمشهر
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6693  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 24 اسفند 1401
    «گری لینکر» و کارت قرمزی که باز هم نگرفت!
    ماجرای رفت و برگشت مجری معروف
    غائله چند روزه میان «گری لینکر» و شبکه BBC ظاهرا به خط پایان رسیده و این مجری محبوب تلویزیونی خود را آماده بازگشت به برنامه پرطرفدارش از روز شنبه می‌کند.
    به گزارش ایسنا، «گری لینکر»، فوتبالیست سابق و مجری برنامه معروف «مسابقه روز» (Match of theDay) شبکه بی‌بی‌سی، برخلاف دوران بازیگری‌اش که بسیار کم‌حاشیه بود و حتی یک بار نیز با کارت زرد و قرمز جریمه نشده بود، این بار حاشیه‌ای بزرگ برای شبکه بریتانیایی بی‌بی‌سی ایجاد کرد و ماجرا از آنجا آغاز شد که او توییت‌هایی در انتقاد از سیاست جدید پناهندگی «ریشی سوناک» نخست وزیر بریتانیا منتشر کرد و زبان مورد استفاده وزیران دولت را درباره پناهجویان ـ مبنی بر تصمیم بازداشت و اخراج آنان از انگلستان ـ به زبان نازی‌ها در دهه ۳۰ میلادی تشبیه کرد.
    اما صحبت‌های انتقادی «لینکر» به مذاق کابینه وزرای بریتانیا خوش نیامد و شبکه بی‌بی سی تحت فشار و انتقاد نمایندگان حزب محافظه کار و رسانه‌های راستگر برای برخورد با این چهره رسانه‌ای قرار گرفت و در نهایت تصمیم گرفت که پردرآمدترین مجری خود را از برنامه اصلی‌اش با محوریت فوتبال حذف کند و گفته می‌شود «لینکر» که بابت صحبت‌هایش درباره سیاست بریتانیا در قبال پناهجویان، تحت فشار برای عذرخواهی قرار داشت سرانجام حاضر به انجام این کار نشد.
    سخنگوی بی بی‌سی نیز در این زمینه گفت تا زمانی که توافقی درباره استفاده «لینکر» از رسانه‌های اجتماعی حاصل شود، روی آنتن نخواهد رفت. این در حالی است که «لینکر» که دو سال از قراردادش برای اجرای برنامه فوتبالی «مسابقه روز» باقی مانده است، از مواضع خود عقب‌نشینی نکرده و این امر، احتمال خروج همیشگی او از شبکه بی‌بی‌سی را قوت بخشید.
    تعلیق «لینکر» بلافاصله با واکنش مفسران ورزشی شبکه و برنامه «مسابقه روز» همراه شد و «یان رایت» و «آلن شیرر» علناً اعلام کردند که برای ارائه برنامه حاضر نخواهند شد و در ادامه «استیو ویلسون» گزارشگر معروف شبکه بی‌بی‌سی در کنار «جرمین جناس»، «میکا ریچاردز»، «الکس اسکات»، «مارک چپمن»، «کالین موری»، «دیون دوبلین»، «جیسون محمد»، «گلن موری» و «کلی سامرز» از دیگر چهره‌های ورزشی و رسانه‌ای مطرح در حمایت از «لینکر» به تحریم شبکه بی‌بی‌سی پیوستند و اتحادیه بازیکنان حرفه‌ای فوتبال انگلیس و مربیان لیگ برتری نیز اعلام کردند در صورت ادامه این شرایط، تهدید به بایکوت این رسانه کردند.
    بی‌بی‌سی که با اعتصاب کارکنان خود مواجه شد و قادر به یافتن جایگزین‌ مناسبی برای «لینکر» برای اجرا این برنامه تلویزیونی پرطرفدار نبود، تصمیم بی‌سابقه‌ای گرفته و برنامه‌این هفته پخش فوتبال لیگ برتر انگلیس را بدون هیچ مجری یا برنامه استودیویی به روی آنتن برد.
    اما فشار فزاینده عمومی و چهره‌های سیاسی و ورزشی به شبکه بی‌بی‌سی برای کنار گذاشتن «گری لینکر»، سرانجام مدیران شبکه را که از پیامدهای احتمالی اخراج او بیم داشتند را وادار به عقب نشینی کرد و «تیم دیوی» مدیر کل این شبکه با عذرخواهی از حواشی ایجاد شده اعلام کرد که «گری لینکر» می‌تواند به اجرای برنامه پرطرفدار «مسابقه روز» بازگردد و قرار است یک متخصص مستقل دستورالعمل جدیدی دررابطه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی کارکنان بی بی سی تنظیم کند.
    «لینکر» پس از بازگشت به عنوان مجری به برنامه «مسابقه روز» در رشته توئیتی نوشت: «پس از چند روز سورئال، خوشحالم که راهی را برای توافق در این مسیر پیداکردیم. می‌خواهم از همه شما برای حمایت باورنکردنی‌تان تشکر کنم، به ویژه از همکارانم در بی‌بی‌سی اسپورت، برای نمایش قابل توجه اتحاد و همبستگی. فوتبال یک بازی تیمی است اما حمایت آنها بسیار زیاد بود. من تقریباً ۳ دهه است که ورزش را در بی‌بی‌سی ارائه می‌کنم و بی اندازه به همکاری با بهترین و عادلانه‌ترین رسانه در جهان افتخار می‌کنم. بی‌صبرانه درانتظار رسیدن روز شنبه و بازگشت به صندلی برنامه «مسابقه روز» هستم. هر چقدر هم که چند روز گذشته سخت بوده باشد، اما با اجبار به فرار از کشور خود از بیم محاکمه یا جنگ و پناه بردن به سرزمینی دور قابل مقایسه نیست.»
    در حالی که حواشی یک هفته اخیر پیرامون «گری لینکر» و شبکه بی‌بی‌سی ظاهرا پایان خوشی داشته اما خبرهایی مبنی بر فشار فزاینده به اخراج «ریچارد شارپ» رئیس کمپانی بی‌بی‌سی در پی این حواشی ایجاد شده است. باید منتظر ماند و دید این ماجرا در نهایت با کارت قرمزی همراه می‌شود یا خیر؟