صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 7179  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 21 فروردین 1402
    شنیده ها حاکی از آن است که رئیس برنامه و بودجه نیز پست خود را تحویل خواهد داد
    پایان میرکاظمی
    به نظر می رسد صحبت های ابراهیم رئیسی در نوروز 1402 مبنی بر ندادن چک سفید به اعضای کابینه خیلی زود در حال رخ دادن است. رئیس دولت در حال ترمیم کابینه است و این موضوع با تغییر وزیر آموزش و پروش کلید خورد. حالا اما خبر می رسد که یک تغییر دیگر نیز در راه است.
    برخی خبرها از قطعی شدن تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه حکایت دارد؛ خبرهایی که تا این لحظه واکنش رسمی به دنبال نداشته اما پیش‌تر از سوی خود سازمان «خلاف واقع» توصیف شده بود.
    حواشیِ ماندن مسعود میرکاظمی در پست رئیس سازمان برنامه و بودجه این روزها به اوج خود رسیده است. در حالی که چند روز قبل یک نماینده مجلس گفته بود قرار است رئیس سازمان برنامه تغییر کند، این سازمان از این نماینده شکایت کرد و صحبت‌های او را خلاف واقع دانست؛ اما خبرهای جدیدی از این مساله به گوش می‌رسد.
    خبرگزاری فارس نوشته «طبق اطلاعات بدست آمده از مقامات آگاه، سید مسعود میرکاظمی - رئیس فعلی سازمان برنامه و بودجه - به‌زودی این مسئولیت را تحویل خواهد داد.»
    این رسانه حامی دولت، از «داوود منظور» به عنوان رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه نام برده است؛ رئیس کل فعلی سازمان امور مالیاتی کشور که از اوایل روی کار آمدن دولت سیزدهم به این سمت منصوب شد.
    منظور، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) است که مدرک تحصیلی دکتری علوم اقتصادی خود را از دانشگاه تهران گرفته و کارشناسی ارشد اقتصاد و معارف اسلامی خود را نیز از دانشگاه امام صادق گرفته است.
    خبرگزاری فارس نوشته «داوود منظور یکی از گزینه‌های اصلی سکانداری سازمان برنامه و بودجه است. همچنین شنیده شده قرار است محمدهادی سبحانیان از معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد به سازمان امور مالیاتی برود.»
    حرف و حدیث‌ها درمورد رفتن احتمالی میرکاظمی از سازمان برنامه و بودجه از زمانی بالا گرفت که در پایان سال گذشته حقوق و دستمزد و عیدی معلمان پرداخت نشد و صدای اعتراض خیلی‌ها را درآورد؛ تا جایی که به تغییر وزیر آموزش و پرورش منجر شد. تحویل ندادن برنامه توسعه هفتم از جمله انتقادات جدی برخی نمایندگان مجلس به عملکرد میرکاظمی در این سازمان است.
    همچنین تسنیم نوشت: مباحثی درباره جابه‌جایی یکی از وزرای اقتصادی دولت هم طی این روزها مطرح شده است که منبع مطلع گفت این موضوع قابل تائید نیست و صرفاً یک موضوع است که درباره آن تا امروز تصمیم خاصی گرفته نشده است.
    با این حال، برخی منابع به تسنیم گفتند که احتمال جابجایی وزیر یکی از وزارت‌خانه‌های غیراقتصادی دولت نیز طی هفته‌های آینده وجود دارد. این وزیر بنا به شرایط جسمی، از رئیس‌جمهور خواسته است که درباره ادامه فعالیت او تصمیم بگیرد.
    حالا اما به نظر می رسد این تغییرات همچنان بر مدار نیروهایی می چرخد که نشانی از تغییر اساسی در آن نیست. با این حال نفس تغییر را باید به فال نیک گرفت هرچند که این تغییر تاثیر شگرفی نداشته باشد. بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت نیاز به راهبردهای کارشناسانه تری دارد که در این میان کمتر اثری از آن دیده می‌شود.
    گفتنی است؛ میرکاظمی آخرین نشست خبری‌اش را با موضوع بررسی عملکرد بودجه سال ۱۴۰۱ برگزار و اعلام کرد که ۹۷ درصد منابع مصوب بودجه سال گذشته وصول شده و با وجود تحمیل هزینه‌هایی از جمله ترمیم حقوق و افزایش یارانه‌های نقدی هیچ استقراضی صورت نگرفته است.
    وی با اشاره به اینکه ترمیم حقوق در سال گذشته ۶۱.۴ همت بار مالی برای دولت داشت، اضافه کرد: مجموع اعتبارات هزینه‌ای در بودجه سال گذشته ۱۰۱۴ همت مصوب شده، پرداختی آن با وجود ترمیم حقوق و افزایش یارانه‌ها ۹۹۸.۳ همت و معادل ۹۸ درصد بود.