سرمقاله

سیاست خارجی متوازن از ارکان مهم توسعه ملی / کیکاوس پورایوبی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • همکاری همراه اول و شرکت انتقال گاز ایران باهدف بهبود خدمات مخابراتی و هوشمندسازی زنجیره ارزش
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • حضور همراه اول در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس 2024
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 7380  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 27 فروردین 1402
    آشتی سهامداران خرد با بورس
    بازار سرمایه نخستین روز معاملات خود در هفته‌ پایانی فروردین ماه را رویایی آغاز کرد؛ در ادامه این روند حجم و ارزش معاملات نیز افزایش محسوسی داشت و رکورد جدیدی از ورود پول حقیقی به بازار ثبت شد که برخی آن را آشتی حقیقی‌ها با بورس عنوان کردند.
    به گزارش ایرنا، معاملات بورس در سال ۱۴۰۱ در حالی به پایان رسید که اکثر فعالان بازار نسبت به آینده بورس خوش‌بین بودند و روزهای پر رونقی را برای این بازار در سال ۱۴۰۲ متصور بودند.
    اکثر کارشناسان بارها در ارزیابی‌های خود از وضعیت بورس در سال ۱۴۰۲ به این موضوع تاکید داشتند که بازار سهام پس از فراز و نشیب‌های بسیاری که طی ۲ سال گذشته تجربه کرده است؛ اکنون در بهترین موقعیت سرمایه‌گذاری قرار دارد و سهامداران می‌توانند به شرط سرمایه‌گذاری در سهام ارزنده، بازدهی چشمگیری را از این بازار نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری کسب کنند.
    با وجود مطرح شدن چنین صحبت‌هایی از سوی فعالان بازار اما سهامداران از ترس ضرر و زیان‌هایی که طی چند وقت گذشته و تحت تاثیر اشتباهات دولت قبل متحمل شده بودند از سرمایه‌گذاری دوباره در بورس دوری کردند که فعالان بازار بارها علت چنین اتفاقی را اعتماد از دست رفته سهامداران نسبت به بورس عنوان کرده بودند.
    دولت سیزدهم از نخستین روزهای آغاز به کار خود، رونق به بازار سهام را جزو اولویت‌های فعالیت خود قرار داد و با همراهی سازمان بورس از هیچ تلاشی برای بازگشت اعتماد به بورس و جبران ضرر و زیان سهامداران غافل نشدند.
    بازار سهام در حالی معاملات خود در سال ۱۴۰۲ را آغاز کرد که با واکنش مثبت نسبت به تلاش‌های دولت و سازمان بورس همراه شد و روزهای پر رونقی را در تعطیلات نوروز پشت سر گذاشت، به گونه‌ای که شاخص بورس در نخستین روز معاملاتی سال ۱۴۰۲ و در نخستین ساعات معاملات با بیش از چهار هزار واحد رشد در محدوده کانال ۲ ‌میلیون واحد قرار گرفت.
    رشد پرشتاب بورس در تعطیلات نوروز فقط به نخستین روز تعطیلات منتهی نشد بلکه این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که شاخص بورس در تاریخ ۶ فروردین ماه از کانال ۲ میلیون واحد عبور کرد که این اتفاق از سال ۹۹ تاکنون بی‌سابقه بود و شاخص معاملات خود را در پایان روز معاملاتی تعطیلات نوروز با عدد ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحد پایان داد. ارزیابی‌های انجام شده حاکی از آن است که شاخص بورس در تعطیلات نوروز با بیش از ۶ درصد بازدهی نسبت به آخرین روز معاملاتی اسفند پارسال همراه شد.
    در ادامه چنین روندی، شاخص بورس با به پایان رسیدن تعطیلات نوروز، معاملات خود را در روز ۱۴ فروردین ماه با روند صعودی آغاز کرد و با بیش از ۱۱ هزار واحد رشد با ۲ میلیون و ۸۹ هزار واحد معاملات خود را به پایان رساند.
    سقف تاریخی شاخص بورس در تاریخ (۱۵ فروردین ماه) و تحت تاثیر خوش بینی‌های ایجاد شده میان سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس شکسته شد و در نخستین دقایق معاملات با ۴۱ هزار واحد رشد به ارتفاع ۲ میلیون و ۱۳۱ هزار و ۸۲۱ واحد رسید اما این رشد بازار در پایان معاملات همان روز به دلیل نوسانات ایجاد شده به ۲۹ هزار واحد کاهش یافت و شاخص بورس در کانال ۲ میلیون و ۱۱۹ هزار واحدی ایستاد.
    روند صعودی بازار تا جایی ادامه پیدا کرد که شاخص بورس در تاریخ ۱۹ فروردین ماه قله ۲.۲ میلیون واحدی را فتح کرد و در همان روز معاملات خود را در کانال ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار واحد پایان داد که این عدد در تاریخ ۲۰ فروردین ماه و در ادامه روند صعودی بازار به عدد ۲ میلیون و ۲۱۲ هزار واحد رسید.