سرمقاله

چالش‌های کارآفرینی ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی همراه اول با دستور رییس‌جمهور سایت‌های 5G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد در آستانه روز جهانی ارتباطات، سایت نسل پنجم همراه اول در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد تا تعداد سایت‌های 5G کشور از ۱۸۰۰ عبور کند.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 7692  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 31 فروردین 1402
    وقتی در صدا و سیما یک ترانه فولکلور خراسانی مورد تمسخر قرار می گیرد
    تمسخر ریشه‌های فرهنگی در رسانه ملی
    باز هم شاهکاری دیگر از صدا و سیما و مسخره کردن موسیقی اصیل ایرانی و محلی در یک برنامه مسابقه با اجرای مهران رجبی را شاهد بودیم.
    به گزارش ابتکار در حالی که افت برنامه های صداو سیما از مدتها پیش رخ داد و با ریزش شدید مخاطب همراه بود حالا در اقدام تازه در برنامه خودمونی مهران رجبی از صدای اسطوره موسیقی کرمانجی استاد سهراب بخشی به عنوان بهانه ای برای خنداندن استفاده شد.
    در برنامه خودمونی شبکه سه سیما با اجرای مهران رجبی پس از پخش بخشی از ترانه فولکلور شاره جان توسط استاد سهراب بخشی از یک شرکت کننده خواسته می‌شود صدای او را تقلید کند و به این بهانه باعث خنده شوند. این اقدام با واکنش اهالی موسیقی و علاقمندان استاد سهراب بخشی قرار گرفت.
    استاد سهراب محمدی که به سهراب بخشی معروف است یکی از ستارگان بی بدیل موسیقی محلی ایران زمین است.
    آریا عظیمی‌نژاد، آهنگساز ایرانی در واکنش به توهین برنامه خودمونی با اجرای مهران رجبی به موسیقی کرمانجی در صفحه شخصی خود نوشت:
    «وقتی از بد روزگار افسار کار به دست نااهلان و نابدان برسد، کار به خودزنی و تخریب ریشه‌های محکم و غنی فرهنگ و هنر این آب و خاک می‌رسد.
    از آقای نویسنده مسابقه که این فکر بکر به مغز پر از نوآوری شما تراوش کرده اگر بگذریم، بدون شک انتظاری هم از مجری برنامه نمی‌شود داشت، اما جناب ناظر، جناب مدیر گروه، جناب مدیر شبکه، جناب مدیر سازمان صداوسیما از شما نمی‌شود گذشت که در کار تخریب سنت‌ها و سرمایه‌های فرهنگی این مرز و بوم کاهلی کنید.
    ما از شما انتظار ترغیب و تشویق مردم به خصوص جوانان به هنر و رسوم کهن و غنی ایران زمین را نداشته و نداریم، ولی در مقابل اینگونه تخریب‌ها سکوت نخواهیم کرد».
    همچنین امید نعمتی خواننده شناخته شده موسیقی تلفیقی با انتشار بخشی از ویدیوی مربوط به تقلید صدا در این برنامه در استوری اش نوشت: چقدر باید لمپن و بی هویت و الکی باشی که این صدا را مسخره کنی‌.
    این اتفاق باعث ناراحتی بسیاری از دوست داران موسیقی فولکلور ایرانی شده است.
    مجریان این برنامه تاکنون توضیح کاملی در این باره ارائه نکرده اند.
    سهراب بخشی نخستین خوانندهٔ کُرد کرمانج بود که همکاری خود را با رسانه رادیو آغاز کرد و در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و همین‌طور جشنواره‌های مختلف ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ حضور داشت. موسیقی و هنرِ سهراب محمدی، علاوه بر ایران در کشورهای آسیای میانه نیز شناخته شده‌است. قطعاتی همچون: شاره‌جان، آهنگ طوفان، شهید، لیاره، گُلا مِن از جمله آثار سهراب محمدی به‌شمار می‌آیند.
    بَخشی لقبی است که به برخی از نوازندگان دوتار در شمال خراسان داده می شود. استاد سهراب بخشی یکی از آخرین بازماندگان بخشی‌های خودبند کُرمانج شمال خراسان بود که در مرداد ماه سال 1399 درگذشت.
    واقعیت آن است که در سایر کشورها نه تنها این مفاخر در زمان حیات و پس از حیات مورد احترام فراوانی قرار می‌گیرند که آن‌ها را به عنوان میراث مهم خود به جهان معرفی می کنند. این در حالی است که رسانه ملی که سابقه فراوانی در این زمینه ها دارد نه تنها برنامه یادبودی برای این افراد تدارک نمی بیند که در برنامه‌های به ظاهر سرگرم کننده و البته سخیفی، این مفاخر را به سخره می‌گیرند.