سرمقاله

کم رنگ شدن فرهنگ تلاش ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام جزییات بسته‌های رومینگی همراه اول ویژه عرفه تا اربعین بسته‌های رومینگ همراه اول ویژه ایام عرفه تا اربعین، برای استفاده در کشور عراق اعلام شد.
  • فعال‌سازی بسته اینترنت رایگان ایرانسل ویژه انتخابات
  • تماشا و پیش‌بینی مسابقات یورو ۲۰۲۴ از لنز ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 7997  |  صفحه ۷ | ایران و جهان  |  تاریخ: 07 اردیبهشت 1402
    چرخش انگلیس در قبال چین
    دولت انگلیس پس از یک دوره روابط پر تنش با چین و لغو قراردادهای سنگین تجاری با این کشور در پی دنباله‌روی از سیاست‌های دولت ترامپ، در یک چرخش آشکار دوباره خواستار توسعه روابط تجاری با چین شده است. به گزارش ایرنا، جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس در سخنانی در لندن با فاصله‌گرفتن از مواضع ضد چینی برخی از اعضای ارشد حزب حاکم محافظه‌کار، تصریح کرد که مایل است با چین، خواه به‌صورت دوجانبه و خواه چند جانبه تعامل کند و از روابط باز، سازنده و باثباتی که اهمیت جهانی چین را منعکس می‌کند، بهره‌مند شود.
    وی افزود: ما به یک رابطه تجاری و سرمایه گذاری مثبت در حالی که از وابستگی در زنجیره‌های تامین حیاتی اجتناب می‌کنیم، اعتقاد داریم بنابراین از شرکت‌های بریتانیایی می‌خواهیم که در چین تجارت کنند - درست مانند شرکت‌های آمریکایی، آسه‌آن، استرالیا و اتحادیه اروپا - و از تلاش‌های آنها در این زمینه حمایت خواهیم کرد و برای ایجاد شرایط برابر و رقابت عادلانه‌تر تلاش می‌کنیم.
    وزیر امور خارجه انگلیس سیاست تعامل با چین را حائز اهمیت دانست و مدعی شد که در غیراینصورت ما در انجام وظیفه خود برای حفظ و شکل‌دهی به نظم بین‌المللی شکست خواهیم خورد. وی خاطر نشان کرد که فاصله گرفتن از چین نشانه قدرت نیست بلکه نشانه ضعف است.
    کلورلی اما در بخش دیگری از اظهارات خود اتهامات علیه چین را تکرار کرد و مدعی شد که توسعه روابط تجاری به چین به معنای سکوت در برابر آنچه او دخالت در نظام سیاسی، سرقت فناوری یا جاسوسی صنعتی نامید، نیست.
    وی همچنین موضع چین در قبال جنگ اوکراین را به‌ چالش کشید و از این کشور خواست که در طرفداری از اوکراین، علیه روسیه موضع‌گیری کند.