سرمقاله

خشاب این خشونت قبلا پر شده است‌؟

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس: نظام بانکی با فاینانس باید گره گشای واردات کشنده‌ها باشد
  • حضور همراه اول در ایپاس 2024 با ارائه سرویس‌های نوین ارتباطی
  • جدید‌ترین خبر رونمایی موسس تلگرام پاول دورف از جدیدترین ارز دیجیتال خود!
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 8012  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 08 اردیبهشت 1402
    رئیس جمهوری در سفر به استان خوزستان مطرح کرد
    وضع موجود با وضع مطلوب فاصله دارد
    گروه سیاسی - رئیس جمهوری گفت: امروز به دست توانای نیروهای متخصص کشور در صنعت نفت و گاز کارهای ماندگاری شکل گرفته است.
    به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در مراسم آغاز عملیات راه اندازی فاز یک شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس، اظهار کرد: خدا را شاکرم که امروز به دست توانای نیروهای متخصص کشور در صنعت نفت و گاز کارهای ماندگاری شکل گرفته است و باید صمیمانه از همه تشکر کرد.
    وی افزود: در ابتدای دولت سیزدهم نسبت به میدان های مشترک تاکید شد زیرا ثروت ملت ایران و حق ملت ایران است و برای استیفای این حقوق نباید کوتاهی شود و باید فعال تر در این بخش کار شود.
    رییس جمهوری گفت: در میدان های مشترک در حال کار است و باید بیشتر نسبت به آن پرداخت زیرا با دست شرکت ها و نیروهای توانمند کارهای بزرگی شکل می گیرد.
    رئیسی عنوان کرد: مساله جمع آوری گازهای مشعل مطرح است زیرا  هم آلایندگی ایجاد می کند و هم ثروت سوخته می شود؛ شرط عقل این است که دوستان در بحث جمع آوری این گازها تلاش کنند.
    رئیس جمهوری ادامه داد: مساله جمع آوری گازهای مشعل که هم آلایندگی ایجاد می کند و هم ثروت ها را می سوزانند باید در اولویت دولت قرار گیرد و شرط عقل نیز این است که دوستان تلاش کنند تا بتوان این مهم را محقق کرد.
    رئیسی عنوان کرد: امروز ارتباط صنعت نفت با شرکت های دانش بنیان نسبت به گذشته بسیار خوب شده و در این زمینه ارتباط با شرکت های دانش بنیان ۵ برابر نسبت به گذشته افزایش یافته است. اگر در گذشته صنعت نفت با حدود ۱۰۰ شرکت دانش بنیان ارتباط داشت امروز با بیشتر از ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه نفت ارتباط داریم.
    وی افزود: صنعت نفت و گاز ما باید علم پایه و فناوری پایه باشد و کارهایی که انجام می شود باید از دانش روز برخوردار باشد زیرا اگر به این شکل نباشد نوعی عقب ماندگی احساس می شود.
    رئیس جمهوری با بیان اینکه کار باید با علم و فناوری به روز و به هنگام انجام شود تا ماندگار شود، اظهار کرد: اجرای طرح پالایشگاه هویزه نسبت به جمع آوری گازهای مشعل کمک می کند و ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گازی به شبکه های گاز کشور تزریق می شود. این میزان گاز ظرف چند ماه آینده به ۵۰۰ میلیوت فوت مکعب گاز خواهد رسید تا برای عموم مورد استفاده قرار گیرد.
    رئیسی عنوان کرد: در این طرح پالایشگاه هویزه ۱۶۰ مگاوات به شبکه برق کشور افزوده می شود که کاری بزرگ و قابل تقدیر است  و باید از همه تشکر کرد. همچنین مساله افزایش تولید ۴۵ هزار بشکه نفت که به میزان تولید نفت کشور افزوده شده است اقدامی بسیار قابل تقدیر است.
    وی با بیان اینکه مساله مهم این است که جلوی از بین رفتن ثروت کشور گرفته شده است، گفت: سوختن مشعل‌ها برای مردم رنج آور است و علاوه بر آلودگی هوا، مشکلات تنفسی و امراضی ایجاد می کند و باعث آلودگی فضا می شود و از این رو کل جمع آوری گازهای مشعل باید اولویت وزارت نفت باشد.
    رئیس جمهوری با تاکید بر جذب نیروهای بومی افزود: به مدیران تاکید می کنم در جذب نیروی بومی برای این مناطق تردید نکنند مگر  اینکه جایی به متخصص نیاز باشد که امکان تامین آن از منطقه وجود نداشته باشد. این مساله نظر صریح من و دولت است و اولویت جذب با افراد بومی است.
    رئیسی ادامه داد: مساله بیکاری از مهمترین مسایل و مشکلات خوزستان است که خانواده ها و مسئولان را رنج می دهد و باید این رنج را با جذب نیروهای کارآمد به یک آرامش تبدیل کرد.
    وی افزود: باید از ظرفیت های خوزستان در حوزه های مختلف به بهترین شکل بهره برداری کرد. باید اقتصاد نفت، گاز، پتروشمی، روستا، گردشگری و فضای دیجیتال را فعال کرد تا کشور با پیشرفت همراه شود و برای همه آورده داشته باشد که بسیار ارزشمند است.
    رئیس جمهوری با بیان اینکه جمع آوری تمام گازهای مشعل که در برنامه وزارت نفت است باید اجرایی شود، گفت: این کار یکی از کارهای با اولویتی است که باید انجام شود و این که وزارت نفت عنوان کرده تا پایان دولت گازهای مشعل جمع آوری می شود یک نوید بسیار خوب است.
    رئیسی عنوان کرد: در گاز کشور ناترازی داریم و باید این مساله حل شود و یکی از راه های این کار همین است که گازهای مشعل را جمع آوری کنیم.
    وی افزود: هرچه بتوانیم در بخش های پایین دستی اقداماتی داشته باشیم تا خام فروشی نکنیم و ارزش افزوده داشته باشیم اقدامی بسیار شایسته است. هرچه ارزش افزوده ایجاد کنیم و جلوی خام فروشی را بگیریم برای کشور ثروت ایجاد کرده ایم و این کار رشد تولید را به دنبال خواهد داشت.
    رئیس جمهوری با بیان اینکه متوسط رشد اقتصادی دولت ۴ درصد است و سهم نفت و گاز از این رشد اقتصادی سهم بالایی بوده است، افزود: امیدواریم سهم وزارت نفت با این حجم از متخصصان در اقتصاد کشور بالاتر نیز رود.
    رئیسی ادامه داد: رفع مشکلات کشور در گرو اقدامات جهادی است. نفت، گاز و پتروشمی را باید بسیجی اداره کنیم و باید جهادی کار کنیم تا بتوانیم به وظایفمان به بهترین شکل عمل کنیم و راه ها را کوتاه کنیم. ما نباید بگذاریم زمان بگذرد و با جوانانی که آماده کار و تلاش هستند باید تلاش کنیم تا کارها به سامان برسند.
    رئیس جمهوری بیان کرد: کار و تلاش در این هوا و راه اندازی این مجموعه در حرف آسان است اما در عمل بسیار سخت است. نقش کارگران در به سامان رسیدن کارها نیز بسیار مهم است که از همه آنها تقدیر می کنم.
    وی افزود: باید کارها با این قدرت ادامه یابد تا به قله در این عرصه ها هم برسیم؛ شاید دیگران بپندارند رسیدن به قله دور است اما ما رسیدن به قله را نزدیک می بینم.
    رئیس جمهوری بیان کرد: امروز همه معترف هستند، صنعت هسته ای و نظامی حرف اول را می زنند و می توانیم در صنایع نفت و گاز هم حرف اول را بزنیم.
    وی با تاکید بر سپردن کارها به دست متخصصان داخلی، عنوان کرد: ۷۵ درصد تجهیزات به کار برده شده در این پالایشگاه ساخت ایران است و کار صد در صد به دست متخصصان ایرانی انجام‌ شده است.
    رئیسی در خصوص برنامه ریزی برای پرداخت ۱۲ هزار میلیارد تومان توسط نفت بابت مسئولیت‌های اجتماعی افزود: پرداخت این مبالغ کار خوبی است اما باید پولی که داده می شود برای توسعه استان هزینه شود و استاندار بر هزینه کرد آن نظارت کند.
    وی تصریح کرد: ما مخالف کمک به شهرداری نیستم اما نیروی زیادی جذب کردند و هر چه پول به آنها بدهیم خرج میز و صندلی و پرسنل می شود در حالی که باید به توسعه استان کمک شود. مخالف نیستیم چیزی نصیب پرسنل شود اما سرمایه گذاری، هزینه در زمینه آموزش، توسعه و حمل و نقل بسیار مهم است.
    رئیسی ادامه داد: باید بر هزینه این مبالغ نظارت و به اشتغال و توسعه کمک شود. تبدیل پول ها به کار، تولید و پول بسیار مهم است بنابراین هزینه کرد مسئولیت های اجتماعی در دستگاه های مختلف بسیار مهم است.
    رئیس جمهوری تصریح کرد: علی‌رغم خواست دشمنان قدرت ما تنها در بخش نظامی نیست؛ صنعتی که امروز می بینید منجر به تولید قدرت می شود و دشمن را نا امید می کند.
    فساد و پارتی بازی ممنوع
    سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز نیز در آغاز دومین روز از سفر به استان خوزستان، در اجتماع پرشور مردم شادگان، با بیان اینکه خوزستان در رخدادهای اخیر نیز برای چندمین بار نشان داد که دشمن را می‌شناسد و به خوبی تلاش‌های دشمن برای فتنه‌انگیزی را ناکام گذاشت، اظهار داشت: اینها خصوصیات و ویژگی‌های مردمی است که در کوره انقلاب و دفاع مقدس آب‌دیده شدند و تجربیات ارزنده‌ای را از سر گذرانده‌اند.
    رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این منطقه از خوزستان گام‌های خوبی برداشته شده است، تصریح کرد: تلاش‌های زیادی شده است، اما وضع موجود با وضع مطلوب فاصله دارد. تلاش دولت آن است که با کمک و مشارکت مردم فاصله وضع موجود را با وضع مطلوب کم کند.
    رئیسی در ادامه سخنانش با بیان اینکه امنیت مسئله بسیار مهم و از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر است، گفت: اگر جایی زمینه‌های ناامنی وجود دارد، باید نسبت به آن حساس بود تا از بین برود. هیچ‌گونه زمینه ناامنی و هیچگونه ناامنی در این منطقه قابل تحمل نیست و ناامنی در این منطقه تحمل نخواهد شد.
    رئیس جمهوری افزود: مسئولین امنیتی موظفند هر کسی با هر انگیزه‌ای امنیت و آرامش مردم را به خطر انداخت، با او مقابله کنند، تا قشرهای مختلف مردم بتوانند در محیطی امن زندگی و معیشت خود را دنبال کنند.
    رئیس جمهوری در ادامه به موضوع اشتغال و اهمیت برخورداری افراد از شغل عزتمندانه اشاره و تصریح کرد: خوزستان ظرفیت‌ها و امکانات بسیاری دارد و از آقای استاندار و فرماندار می‌خواهم با مشارکت مسئولین صاحب‌نظر محلی، با سرعت و از همین فردا کارگروهی را فعال کنند تا تمام ظرفیت‌های شهرستان را شناسایی و زمینه‌های بکارگیری نیروهای کارآمد منطقه را بررسی کنند.
    رئیسی ادامه داد: دولت نیز هر گونه حمایت لازم را انجام خواهد داد تا موضوع ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری که مردم را رنج می‌دهد، با سرعت دنبال شود. همچنین مدیران در به کارگیری نیروها، حتما بومی‌گزینی را در اولویت قرار دهند، مگر آنکه تخصصی در منطقه نباشد.
    رئیس جمهوری در ادامه سخنانش به موضوع مسکن اشاره و خاطرنشان کرد: اگر در دولت‌های گذشته سالی یک میلیون مسکن احداث می‌شد، نیازها در این زمینه انباشته نشده و امروز مشکل مسکن نداشتیم. امروز تامین مسکن نیاز کشور و قانون مصوب مجلس است و باید این مشکل رفع شود. بنای دولت مردمی این نیست که از کنار مشکلات عبور کند و این مسئله را دنبال خواهیم کرد.
    رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت تامین زمینه‌های مناسب برای عدم مهاجرت روستائیان اظهار داشت:‌ یکی از مهمترین دلایل مهاجرت روستائیان به‌صرفه نبودن اقتصاد روستایی است، اگر اقتصاد روستا پررونق و به‌صرفه باشد، روستایی به حاشیه شهرها مهاجرت نمی‌کند و دولت این مسئله را در سیاست‌هایش دنبال می‌کند.
    رئیسی با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات دولت مردمی برای بهبود شرایط زندگی در روستاها، تصریح کرد: یقین بدانید تا پایان دولت سیزدهم هیچ روستایی در کشور بدون آب و با مشکل آب پیدا نخواهد شد؛ دولت برای رفع مشکل آب ۱۰ هزار روستا برنامه‌ریزی کرده که امروز آبرسانی به بخش قابل توجهی از این تعداد روستا آغاز و انجام شده است.
    رئیس جمهوری همچنین به برنامه و اقدامات دولت برای رفع ناترازی‌های بخش برق اشاره و خاطرنشان کرد: در یکسال و چند ماه گذشته بیشتر از میزان کل دوره دولت دوازدهم در کشور نیروگاه ساخته شده است. همچنین برنامه‌ریزی شده تا تامین برق صنعتی از برق خانگی از مرحله تولید جدا شود تا در دوره‌های پیک مصرف برق خانگی یا صنعتی قطع نشود.
    رئیس جمهوری در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه ما مدیرانی که به نام جمهوری اسلامی پشت میز نشسته‌ایم هیچ شأنی جز نوکری مردم نداریم، تصریح کرد: مبادا وقتی مردم به اداره و سازمانی در کشور وارد می‌شوند، با کارشکنی مواجه شوند. ممکن است تنگناهایی وجود داشته باشد، اما نباید مردم را نگران کرد. کار بنده و مدیران اداری آن است که گره‌ها را باز کنیم نه اینکه گره را کورتر کنیم.
    رئیسی تاکید کرد: به عنوان یک خدمتگزار عرض می‌کنم خطاب به مدیران همه کشور می‌گویم که نظام و روابط اداری باید سالم باشد و روابط ناسالم، پارتی‌بازی و فساد در هیچ اداره‌ای در کشور نباید باشد.
    از برخی ملامت‌های تنگ‌نظرانه ابائی نداریم
    رئیس جمهوری همچنین در دیدار با علما، نخبگان و بزرگان عشایر استان با بیان اینکه کمبودها و کاستی‌ها در استان خوزستان مربوط به امروز نیست، اما دولت خود را موظف به جبران آنها می‌داند، گفت: اگر چه رفع کامل این عقب‌ماندگی‌ها نیازمند زمان بیشتری است، اما دولت مردمی با برنامه‌ریزی دقیق و مدون حل مسائل و مشکلات استان را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.
    وی با بیان اینکه مردم خوزستان در دفاع مقدس و صیانت از ارزش‌های انقلاب خوش درخشیده‌اند، گفت: این وفاداری و تعهد به انقلاب و کشور از سوی مردم این استان مسئولیت مسئولین در جهت حل مسائل و مشکلات این خطه را دو چندان کرده است.
    رئیسی با بیان اینکه کمبودها و کاستی‌ها در استان خوزستان مربوط به امروز نیست، اما دولت خود را موظف به جبران آنها می‌داند، تصریح کرد: اگر چه رفع کامل این عقب‌ماندگی‌ها نیازمند زمان بیشتری است، اما دولت مردمی با برنامه‌ریزی دقیق و مدون حل مسائل و مشکلات استان را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.
    رئیسی در پاسخ به اظهارات یکی از حاضرین در این نشست درباره نسبت حوزه با دولت گفت: کار حوزه‌های علمیه مغزافزاری و پژوهشی بوده و اساساً نظام مسائل کشور ماحصل پژوهش‌های حوزه و دانشگاه است و از این منظر دولت به این دو نهاد مهم علمی به عنوان اتاق‌های اندیشه‌ورزی و پشتوانه فکری دولت نگاه می‌کند.
    رئیس جمهوری درباره سهم خوزستان در برنامه هفتم توسعه کشور اظهار داشت: مسئله امروز کشور ما سندنویسی نیست، بلکه اقدام و اجراست. در همین راستا دولت مردمی به دنبال تحقق منویات رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، اجرای عدالت، سبک زندگی ایرانی، اسلامی و توسعه و پیشرفت کشور است. در عین حال تهیه سند تعیین نیازها و مشکلات خوزستان بر اساس اولویت‌ها برای دولت بسیار مغتنم خواهد بود.
    رئیسی در ادامه تصریح کرد: تفاوت دولت مردمی با دولت‌های دیگر در این است که این دولت از کنار هیچ مسئله‌ای عبور نخواهد کرد، به دنبال حل مسائل با راهکاری علم پایه و متقن است و در این مسیر آنچه را که خیر و صلاح کشور باشد، با قدرت و قوت دنبال خواهد کرد و از برخی ملامت‌های تنگ‌نظرانه ابائی نخواهد داشت.