سرمقاله

تندروی ممنوع! / حجت اله اکبرآبادی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 8141  |  صفحه ۱سیاست روز  |  تاریخ: 11 اردیبهشت 1402
    نام خلیج‌فارس واقعیتی تاریخی و غیرقابل انکار است
    نه تنها در نشست‌ها و مجامع بین‌المللی، بارها نام همیشگی «خلیج فارس» مطرح شده، بلکه در یکی مهمترین اتفاقات بین‌المللی در حوزه فرهنگ نیز، این نام به دفعات شنیده شده، که شاخص‌ترین نمونۀ آن را باید ثبت جهانی پرونده «دانش ساخت و دریانوردی با لنج‌سازی سنتی در حوزه خلیج فارس» دانست. سندی که سال ۱۳۹۰ با تایید همۀ کارشناسان و ارزیابان یونسکو از کشورهای مختلف جهان تایید و به ثبت رسید.
    نمایندگی‌ ایران در ژنو اعلام کرد: نام گذاری کامل خلیج فارس همواره به عنوان نام گذاری جغرافیایی استاندارد برای مجموعه آبی بین شبه جزیره عربستان و ایران مورد استفاده قرار گرفته است و این واقعیتی غیر قابل انکار است.
    به گزارش ایسنا، نمایندگی‌ ایران در سازمان‌های بین‌المللی در ژنو در توییتی به مناسبت روز ملی خلیج فارس نوشت: ایرانیان روز خلیج فارس را در ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) جشن می‌گیرند تا تاریخ، نام و اهمیت خلیج فارس را جشن بگیرند. این تاریخ مصادف با سالگرد لشکرکشی موفقیت‌آمیز ایران در سال ۱۶۲۲ است که نیروی دریایی پرتغال را از تنگه (هرمز) بیرون راند.
    در ادامه این توییت آمده است: این یک واقعیت تاریخی غیرقابل انکار است که نام گذاری کامل خلیج فارس همواره به عنوان نام گذاری جغرافیایی استاندارد برای مجموعه آبی بین شبه جزیره عربستان و ایران مورد استفاده قرار گرفته است. نقشه‌های تاریخی بی‌شماری گواه این نکته است.
    امروز ۱۰ اردیبهشت در تاریخ ایران روز مهمی است. شاه عباس صفوی با کمک انگلیسی‌ها در این روز در سال ۱۶۲۱ میلادی توانست هرمز را از چنگ پرتغالی‌ها درآورد تا همیشه به خاطر این اقدامش از او به نیکی یاد شود.
    همچنین وزیر خارجه کشورمان گفت: بهره‌مندی حداکثری از منافع خلیج فارس در گرو امنیت، همگرایی و مشارکت دسته‌جمعی کشورهای ساحلی این پهنه‌ آبی پرافتخار خواهد بود.
    به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در توییتی نوشت: خلیج فارس بخش مهمی از هویت انکارناپذیر و مشترک ایران و منطقه و منبع طبیعی و سرشار از منفعت برای ساکنین اطراف خود است. بهره‌مندی حداکثری از منافع خلیج فارس در گرو امنیت، همگرایی و مشارکت دسته‌جمعی کشورهای ساحلی این پهنه‌ی آبی پرافتخار خواهد بود. روز ملی خلیج فارس گرامی باد.