سرمقاله

تندروی ممنوع! / حجت اله اکبرآبادی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • عضو هئیت مدیره بانک ملی: زیرساخت‌های استفاده از برات الکترونیک باید در شبکه بانکی فراهم شود
  • پخش زنده لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ از لنز ایرانسل
  • تیم ملی هاکی ایران با حمایت همراه اول قهرمان آسیا شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 8200  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 11 اردیبهشت 1402
    عوامل موثر بر پیروزی اردوغان کدامند؟
    دو قطبی در سرنوشت سازترین انتخابات ترکیه
    در حالی که دو هفته به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه باقی مانده، نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی کمال قلیچدار اوغلو رقیب اردوغان است. از سوی دیگر بحث بیماری اردوغان که منجر به تعطیلی سه روزه کمپین‌های انتخاباتی وی در هفته گذشته شد نیز یکی از عوامل مهم در این انتخابات سرنوشت ساز است. اهمیت این دوره از انتخابات در آن است که در صورت شکست اردوغان، دورنمای ترکیه پسا اردوغان همچنان مبهم است؛ هر چند که از هم اکنون برخی کشورهای غربی از پیروزی رقیب وی حمایت می کنند، اما برخی از کارشناسان معتقدند که شکست اردوغان شاید کمی تغییرات در سیاست داخلی ایجاد کند، اما بعید به نظر می رسد که در سیاست خارجی این کشور چرخش‌های قابل ملاحظه‌ای مشاهده شود. علاوه بر این بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند با توجه به نفوذ و قدرتی که حزب عدالت و توسعه و اردوغان در طول 20 سال گذشته کسب کرده، احتمال شکست و کنار رفتنش به این سادگی‌ها در فضای سیاسی ترکیه بیش از حد خوش بینانه است.
    در همین رابطه یک کارشناس مسایل بین‌الملل معتقد است: فضای انتخابات در ترکیه نسبت به هفته‌های اخیر بیشتر دو قطبی شده است، باید دید در این فضا آراء شناور به سمت کدام یک از کاندیدهای انتخاباتی حرکت می‌کند.
    رحمان قهرمان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتخابات ترکیه و آخرین وضعیت رقابت‌های انتخاباتی اظهار کرد: بعد از انتخابات برزیل، انتخابات ترکیه از حساس‌ترین انتخابات دنیا به دلیل شرایط نظام بین‌الملل و حمله روسیه به اوکراین است.
    وی ادامه داد: وضعیت ترکیه در تحولات منطقه و بین‌الملل بسیار حساس و حیاتی است. از جمله مسایلی که ترکیه را در موقعیت قابل توجهی برای غرب به ویژه قرار می دهد این است که ترکیه در حال حاضر صادر کننده گندم از دریای سیاه به کشورهای آفریقایی است و اگر این توافق به هم خورد قیمت مواد غذایی دوباره افزایش می‌یابد، از این رو وضعیت ترکیه برای جهان به ویژه غرب بسیار مهم است و آنها از نزدیک و با حساسیت انتخابات ترکیه را دنبال می‌کنند.
    قهرمان‌پور ادامه داد: تحلیل‌گران غربی بدشان نمی‌آید که حزب عدالت و توسعه شکست بخورد و از عنوان کودتای سیاسی در ترکیه استفاده کرده و دنبال این هستند که صحنه سیاسی ترکیه تغییر کند و قدرت دست اپوزیسیون بیفتد، چراکه اپوزیسیون گرایش به دموکراسی دارد و نیروهای اردوغان تمایل کمتری به ماجراجویی‌های خارجی و افزایش حضور ترکیه در سوریه و تحولات نظامی دارند. به طور کلی غرب و اروپا از این مساله استقبال می کنند که اردوغان و حزبش دیگر سرکار نباشد؛ اردوغان در خاورمیانه، مدیترانه و شمال آفریقا و غیره حضور دارد و عملکرد او سیاست های اتحایه اروپا و غرب را تحت تاثیر قرار می دهد.
    این کارشناس مسایل بین‌الملل با بیان این که انتخابات ترکیه به نوعی هم انتخابات ریاست جمهوری و هم پارلمانی است و ساختار قدرت هم زمان تغییر می‌کند گفت: اگر اپوزیسیون بتواند این دو را ببرد، یک شوک سیاسی بزرگ در ترکیه است اما ممکن است انتخابات پارلمان را ببرد و در ریاست جمهوری ببازد که در این صورت می تواند اپوزیسیون اردوغان را در پارلمان به چالش بکشد. به علاوه به نظر می‌آید از میزان محبوبیت‌ نامزدهای دوم و سوم در انتخابات کاسته شده است و فضای ترکیه مثل فضای سیاسی انتخاباتی آمریکا در ۲۰۲۰ به شدت در حال دو قطبی شدن است.
    قهرمان‌پور درباره وضعیت اردوغان در این انتخابات تصریح کرد: رقابت میان او و رقبایش خیلی نزدیک است البته باید در نظر داشته باشیم که او رییس جمهور مستقر است و رسانه های زیادی او را تبلیغ می‌کنند و پول زیادی دارد و شبکه های زیادی را تشکیل داده و شکست دادنش کار آسانی نیست. رییس جمهور مستقر زمانی شکست می خورد که اشتباه فاحشی انجام دهد اما اردوغان اشتباه فاحش نداشته است. وضع اقتصادی و تورم خوب نیست اما طرفدارانش، او را مقصر وضع موجود اقتصادی نمی دانند و تورم را ناشی از جنگ اوکراین می دانند. بنا بر این، شکست دادن او کار سختی است اما نظرسنجی‌ها نشان می دهد اختلاف بین رقبا کم است و بسیار نزدیک در حال رقابت هستند.
    وی تاکید کرد: آنچه شرایط را به ضرر اردوغان ممکن است بد کند، وضعیت جسمانی اوست. از دو روز پیش برنامه‌هایش را تعطیل کرده و در مراسم افتتاح نیروگاه هسته ای آنلاین شرکت کرد، اگر نتواند با همان شدت که در دو هفته قبل در کمپین‌های انتخاباتی حضور داشته، شرکت کند چه‌بسا از رقابت عقب بماند. البته وضعیت کمپین های انتخاباتی دائم تغییر می کند درست مثل مسابقات اسب‌دوانی که مشخص نیست در نهایت کدام یک پیروز میدان می شود.
    این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره نتیجه این رقابت‌ تصریح کرد: اگر دو روز  پیش انتخابات برگزار می شد، اردوغان برنده می شد اما امروز نمی دانیم چه می شود، ممکن است رقیب او پیروز شود. هنوز زمان زیادی برای تعیین تکلیف انتخابات در ترکیه باقی مانده است. انتخابات ریاست جمهوری مثل انتخابات مجلس نیست، شکل رقابت در ریاست جمهوری فردی است. این مساله مهمی است درنهایت مردم باید بین دو نفر تصمیم بگیرند و انتخاب کنند و این با انتخابات حزبی و پارلمانی تفاوت دارد. خصوصیات فردی نامزد انتخابات که یک حزب را رهبری می کند مهم است و اگر بخواهیم به لحاظ خصوصیات فردی ارزیابی کنیم، اردوغان جلوتر از همه رقبایش است. اما از لحاظ حزبی یک ائتلاف بزرگ علیه اردوغان شکل گرفته و این فضایی را ایجاد کرده است مبنی بر اینکه حکومت اردوغان دیگر کافی است. از این رو اگر وضع جسمانی اردوغان اجازه ندهد که در کارزار انتخاباتی حضور داشته باشد، این ادعای ائتلاف علیه او که دیگر مناسب ریاست جمهوری نیست، قوت می‌گیرد.
    قهرمان‌پور گفت: در دو هفته باقی‌مانده تا انتخابات اگر سلامت جسمانی اردوغان مطلوب شود و فضا سیاسی و انتخاباتی دو قطبی شود و نامزدهای دوم و سوم به حاشیه بروند، اردوغان برنده انتخابات است.