سرمقاله

تندروی ممنوع! / حجت اله اکبرآبادی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 8202  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 11 اردیبهشت 1402
    بررسی سفر رئیس جمهور عراق به تهران
    بغداد می‌تواند باب گفت‌وگوهای بیشتر با کشورهای عربی را باز کند
    کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ارتباط با کشور عراق می‌تواند باب گفت‌وگوهای بیشتری با کشورهای حوزه عربی برای جمهوری اسلامی باز کند و همراهی و همفکری با کشور دوست و برادر عراق می‌تواند در راستای گسترش روابط ایران با دیگر کشورهای عربی هم موثر واقع شود.
    سیدرضا صدرالحسینی تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در گفت‌گو با ایلنا، در ارزیابی سفر رئیس‌جمهور عراق به ایران گفت: در راستای تعمیق گسترش روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تمدنی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مسلمان و همسایه، براساس دعوتی که از آقای عبدالرشید، رئیس‌جمهور عراق صورت گرفته بود؛ اولین سفر آقای عبدالرشید به تهران انجام شد. این اقدام می‌تواند در راستای گسترش روابط اقتصاد تجاری، مرزی و همچنین گردشگری بسیار موثر باشد.
    وی افزود: با توجه به اینکه دو کشور ایران و عراق بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک و اشتراکات فراوانی در حوزه مسائل تمدنی، مذهبی و علاقه‌مندی مردم دو کشور برای سفر به منظور زیارت عتبات عالیات در عراق و حضرت امام‌رضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (ص) در ایران دارند، این سفر می‌تواند در راستای گسترش مسائل مورد علاقه دو کشور بسیار موثر واقع شود.
    صدرالحسینی تصریح کرد: در این سفر تعدادی از مقامات عالی‌رتبه عراقی همراه آقای رشید، از جمله وزیر امورخارجه، وزیر آب، وزیر برق، دبیر شورای عالی امنیت این کشور و همچنین تعدادی از تجار و فعالین اقتصادی عراق حضور داشتند و هیأت‌ همراه آقای عبدالرشید نشان‌دهنده اهمیت، تأثیرات و پیامدهای این سفر و حوزه‌های گوناگون سیاسی، امنیتی و اقتصادی بود.
    وی در پاسخ به این سوال که بعد از توافق میان ایران و عربستان که گفت‌وگوهای امنیتی آن در عراق انجام شد آیا احتمال دارد در مورد این توافق با عراقی‌ها گفت‌وگو صورت بگیرد، گفت:‌ به نظر نمی‌آید که در ارتباط با موضوع عربستان دیگر نیازمند گفت‌وگویی با کشور دوست و برادر عراق باشیم. به دلیل اینکه، در هفته‌های پیش‌رو سفارت عربستان در تهران و سفارت ایران در ریاض بازگشایی خواهد شد و خیلی از موضوعات و مسائل می‌تواند به صورت مستقیم بین این دو کشور مبادله شود. همچنان که در حال حاضر تیم‌های کارشناسی دو کشور در کشور میزبان هستند، مسائل و موضوعات به صورت مستقیم مورد مبادله و گفت‌وگو و مذاکره قرار می‌گیرد.
    وی افزود: ارتباط با کشور عراق می‌تواند باب گفت‌وگوهای بیشتری را با کشورهای حوزه عربی برای جمهوری اسلامی باز کند و همراهی و همفکری با کشور دوست و برادر عراق می‌تواند در راستای گسترش روابط ایران با دیگر کشورهای عربی هم موثر واقع شود و البته در همه این گفت‌وگوها موضوع روابط دو و چندجانبه موردنظر و مورد توجه مسئولین دو کشور خواهد بود.
    صدرالحسینی تصریح کرد: به نظر می‌آید، در ارتباط با اهمیت سفر آقای رشید به تهران، موفقیت نقشه راه سیاست خارجی جمهوری اسلامی در ارتباط با تعمیق روابط و پیوند خوردن موضوعات مختلف با کشور عراق با توجه به همسایگی که وجود دارد و همچنین علاقه دو کشور به ایجاد روابط، می‌تواند خیلی موثر باشد. در ضمن، با توجه به اینکه آقای عبدالرشید کرد هستند، موضوع کرد بودن ایشان هم می‌تواند روابط ما را با کردهای شمال عراق بهبود بخشیده و گسترش و تعمیق بیشتری در همه حوزه‌های امنیتی، تجاری و اقتصادی دهد. ما با آنها گذرگاه‌های مشترک و تعاملات امنیتی برای برخورد با تروریست‌هایی که ممکن است از مرزهای شمالی عراق بخواهند ناامنی را برای ایران ایجاد کنند داریم و این سفر در آن حوزه هم می‌تواند موثر باشد.
    وی در پاسخ به این سوال که در حوزه کردستان عراق به چه شکل می‌توانیم امنیت خود را بیشتر کنیم و با عراق به توافقاتی برسیم که کنترل‌ها بیشتر شود، گفت: ما در ارتباط با این مساله از زمان دولت آقای السودانی روابط خیلی خوبی داریم. یعنی مرز ایران و عراق طی سال‌های بسیار طولانی بدون نظر بغداد، توسط خود دولت اقلیم اداره می‌شد. اما بعد از آمدن آقای السودانی نسبت به این موضوع توجه بیشتری صورت گرفت، در این موضوع ستاد کل نیروهای مسلح و مرزبانی عراق  فعال شده و در این ایام تقریبا نزدیک به ۶ ماه که آقای السودانی نخست وزیر عراق هستند، از اولین اقدامات مهم او تحکیم مرز ایران و عراق به ویژه در شمال عراق بود که هیچ‌گونه گزارش ناامنی در این زمینه وجود نداشته است. قطعا این سفر در حوزه‌های امنیتی، تجاری و اقتصادی ما و استان‌های کردنشین عراق می‌تواند خیلی موثر باشد.