سرمقاله

شفافیت‌طلبی مجلس کنونی در سه اپیزود ‪/‬ محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 8513  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 16 اردیبهشت 1402
    «اطلس خط» به چاپ چهارم رسید
    چاپ چهارم کتاب «اطلس خط؛ تحقیق در خطوط اسلامی» با تألیف و تصنیف حبیب‌الله فضایلی توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد. به گزارش مهر، کتاب «اطلس خط؛ تحقیق در خطوط اسلامی» تألیف و تصنیف حبیب‌الله فضایلی به تازگی توسط انتشارات سروش به چاپ چهارم رسیده است.
    حبیب‌الله فضایلی (۱۳۰۱- ۱۳۷۶) نامی آشنا برای اصحاب قلم و راهیان هنر زیبانویسی است. آثار تعلیمی و پژوهشی باقی‌مانده از استاد، دو کتاب اطلس خط و تعلیم خط، دو فرهنگ بزرگ خط و مرجع اصیل و ماندگار در حوزة تعلیم و پژوهش‌اند.
    اطلس خط حاصل هفده سال جست‌وجوی استاد فضایلی در جغرافیای هنر خوشنویسی است؛ دایره‌المعارفی جامع از تاریخ خط و خطاطی ایران و جهان اسلام که گلچینی از بوستان‌های زیبا و رنگ‌رنگ زیبانویسی را در طی تاریخ تحوّل این هنر به دست می‌دهد.
    نویسنده در سال‌های تلاش برای تألیف و جمع‌آوری این گوهر از دو اصل هرگز چشم نمی‌پوشد: ۱. تدوین منبعی معتبر و بی‌شبهه از جغرافیای خوشنویسی در سرزمین‌های اسلامی؛ ۲. تدوین مرجعی از بنیاد و پیدایش انواع خطوط، تطور و دگرگونی خطوط، نام‌ها و نشان‌ها از استادان زبده‌کار خوشنویسی با وجه تسمیة خطوط در طول تاریخ و روایت سرگذشت آن استادان. اطلس خط و تعلیم خط دو اثر گرانبها و مکمل هم‌اند که هیچ هنرآموز و هنردوستی که به خوشنویسی علاقه یا ارتباطی دارد از آنها بی‌نیاز نیست.
    استاد حبیب‌الله فضایلی از کودکی به هنر خطاطی علاقه‌مند بود و موش و گربه عبید زاکانی را در ایام نوجوانی به صورت کتابی کامل با خط نستعلیق همراه با تذهیب و نقاشی صحنه‌های گوناگون تمام کرده بود. او که در دانشگاه اصفهان تحصیل کرده و در هر سه حوزۀ علوم حوزوی، علوم جدید و از همه بیشتر هنر خوشنویسی توفیق به دست آورده بود، انجمن خوشنویسان اصفهان را تأسیس و سرپرستی کرده و هم‌زمان در آموزش و پرورش نیز مشغول به کار بود. او با بیست سال کار اجزای کتاب تحقیقی منحصربه‌فردش را به نام اطلس خط در ۱۳۵۲ فراهم آورد و چاپ کرد؛ کتابی ریشه‌ای و مکݠڡݡݐی برای تحقیق و دانش‌پژوهی در این رشته و اثری که از جمله انگݠیزه‌های تألیف آن پیݡݔشگݠیری از تغییر خط فارسی بود که زمزمه‌هایش آغاز شده بود.