سرمقاله

پیام آشتی‌طلبی بن سلمان و دموکراسی اردوغان ‪/‬ محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • ایرانسل حامی دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی
  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 9247  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 30 اردیبهشت 1402
    مدیرعامل پالایش و پخش فراورده‌های نفتی:
    فعلا ناترازی بنزین نداریم
    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی از سوآپ فراورده در شرایط خاص خبر داد و گفت: در شرایط کنونی عرضه و تقاضای بنزین را مدیریت کرده‌ایم.
    به گزارش ایسنا، جلیل سالاری امروز در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص وضعیت ناترازی بنزین و احتمال واردات، گفت: با شرایطی که مدیریت کردیم فعلا توانستیم، عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم، در برخی فصول که مصرف افزایش پیدا می کند از مسیر سوآپ ناهمنام فرآورده استفاده می‌کنیم.
    وی با بیان اینکه با توجه به تفاوت قیمت با کشورهای همسایه و اختلاف ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی قیمت، قاچاق جذاب است، اظهار کرد: باید با سیاست‌های غیر قیمتی و با استفاده از فناوری‌های جدید جلوی قاچاق را گرفت.
    سالاری با بیان اینکه در خودروهای سنگین یک میلیون ناوگان دیزلی در کشور موجود است که سن ۶۸ درصد آنها بیش از ۲۰ سال است، ادامه داد: این در حالی است که استانداردهای جهانی هشت تا ۱۰ سال است و فرسودگی مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.
    وی با بیان اینکه مصرف گازوییل در بخش حمل و نقل ۶۰ میلیون لیتر است، گفت: اگر مدیریت مصرف انجام شود، بین هفت تا ۱۲ میلیون لیتر صرفه جویی اتفاق می‌افتد.
    به گفته وی باید استانداردهای مصرف سوخت در بخش حمل و نقل ارتقا یابد و با این اقدام تا ۱۶ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف را رقم می‌زند.
    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ۴ برابر بودن شدت مصرف انرژی در کشور گفت: با توجه به شتاب روزافزون مصرف انرژی در بخش حمل‌ونقل و صنایع، لازم است سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل و خودرو هر چه سریع‌تر اجرایی شود و در صورت پیاده‌سازی این سیاست‌ها روزانه ۱۶ میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.
    سالاری با بیان اینکه بهینه‌سازی را سوخت پنجم نام‌گذاری کرده‌ایم، اظهار کرد: با توجه به شدت مصرف انرژی در کشور به‌ویژه بخش حمل‌ونقل، لازم است سیاست‌های غیرقیمتی به منظور کنترل مصرف در این بخش از جمله اجرای قانون تبصره ۱۳ در اولویت قرار گیرد و هر چه زودتر خودروهای فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل کشور خارج شود.
    وی با تأکید بر اینکه نگاه در مجموعه تولید و توزیع فرآورده در کشور حرکت از سوخت‌محوری به سمت سودمحوری است، اظهار کرد: با حرکت به سمت سودمحوری با استفاده از توانمندی دانش‌بنیان‌ها به سمت ایجاد ارزش افزوده در تولید فرآورده در کشور حرکت خواهیم کرد.
    معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در ایران در مقایسه با میانگین جهانی چهار برابر است، گفت: یکی از نقاط پرمصرف که نیازمند اجرای سیاست‌های مدیریت بهینه مصرف است، صنایع اصلی و فرعی از جمله، فولاد، سیمان، گچ و آجر و دیگر صنایع انرژی‌بر است. از سال ۱۳۸۶ که سامانه هوشمند سوخت در کشور اجرایی شد، سالانه ۱.۱ میلیون خودرو به ناوگان حمل‌ونقل سوخت کشور اضافه می‌شود و امروز حدود ۲۳ میلیون خودرو در این ناوگان تردد می‌کند که مصارف این خودروها با استاندارد جهانی متفاوت است.
    وی با بیان اینکه ۲۳ درصد خودروهای ما سن بالای ۲۰ سال دارند و این موضوع در حالی است که پارسال ۴.۹ میلیون کارت سوخت صادر شده است، در حالی که از تبصره ۱۳ غافل شده‌ایم و روند خروج خودروهای فرسوده از ناوگان در کشور متوقف شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین در کشور به مصرف می‌رسد که روند افزایشی آن، شتاب بالایی دارد و لازم است به سیاست‌های بهینه‌سازی در این بخش به‌صورت ویژه توجه شود.
    سالاری با تاکید بر اینکه هم‌اکنون قیمت سوخت هواپیما، لیتری ۶۰۰ تومان است که در مقایسه با هزینه انتقال و توزیع آن و نرخ پروازها بسیار ناچیز است. همچنین تفاوت قیمت سوخت با کشورهای همسایه بسیار بالاست که همین موضوع سبب افزایش روزافزون قاچاق سوخت در کشور شده و تلاش می‌کنیم با به‌کارگیری طرح‌های جدید و سیاست‌های غیرقیمتی، عرضه خارج از شبکه سوخت را مهار کنیم، گفت: نزدیک به یک میلیون خودرو در بخش حمل‌ونقل سنگین کشور نیز فعال هستند که ۶۸ درصد آنها بیش از ۲۰ سال عمر دارند و در صورت خروج این ناوگان فرسوده و مدیریت برای صرفه‌جویی در این بخش، در مصرف روزانه ۷ تا ۱۰ میلیون لیتر نفت‌گاز در این بخش صرفه‌جویی خواهد شد.