سرمقاله

آیا دلار نافرمان است یا مشکل جای دیگری است؟ ‪/‬ پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • رئیس اتاق ایران و عراق: توسعه برات الکترونیک و ابزارهای نوین تامین مالی، هزینه تولید را کاهش می‌دهد
  • همکاری همراه اول و شرکت انتقال گاز ایران باهدف بهبود خدمات مخابراتی و هوشمندسازی زنجیره ارزش
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 9423  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 02 خرداد 1402
    به بهانه روز جهانی تنوع زیستی
    تخریب زیستگاه‌ها، بزرگترین چالش تنوع زیستی کشور
    یک کارشناس اکولوژی و مدیریت حیات وحش با بیان اینکه یکی از مسائل و مشکلات اساسی ما در حوزه تنوع زیستی موضوع تخریب زیستگاه‌ها است، گفت: با آموزش، آگاهی‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه تنوع زیستی وضعیت بهتری خواهیم داشت. روز ۲۲ می مصادف با اول خردادماه روز جهانی تنوع زیستی است. سازمان ملل متحد ابتدا ۲۹ دسامبر ۱۹۹۳ برابر با تاریخ تشکیل کنوانسیون تنوع زیستی را به ‌عنوان روز جهانی تنوع زیستی تعیین کرد اما در دسامبر ۲۰۰۰ مجمع عمومی این سازمان، با هدف افزایش سطح درک و آگاهی عمومی مردم از مسائل مربوط به تنوع زیستی، ۲۲ می را تحت عنوان روز بین المللی و جهانی تنوع زیستی (IDB) نامگذاری کرد.امسال شعار این روز «از توافق تا عمل: بازسازی تنوع زیستی» است که به انجام اقدامات عملیاتی جهت احیای تنوع زیستی اشاره می‌کند.
    عبداله سالاری درباره شعار امسال این روز جهانی اظهار کرد: براساس یک استراتژی کلی در سازمان ملل اگر در حوزه‌های کلی مانند اجتماعی، اقتصادی، محیط زیست و ... بحرانی به وجود آمد باید بهتر از قبل عمل کنیم. شعار امسال از این استراتژی نشات گرفته است.
    سالاری با اشاره برگزاری نشست سازمان ملل متحد درباره تنوع زیستی موسوم به کاپ ۱۵ در مونترال کانادا در سال گذشته که طی آن حدود ۱۹٠ کشور درباره تنوع زیستی تعهدات بیشتری را به ویژه در راستای اشتراک در منافع اقتصادی ناشی از داده‌های ژنتیکی گیاهان و حیوانات برعهده گرفتند، توضیح داد: هر ساله در هر نشست اهدافی را مدنظر قرار می‌دهند که تا نشست بعدی سازمان ملل درباره تنوع زیستی به آن برسند. سالاری ضمن اشاره به اینکه ارزش و اعتبار تنوع زیستی به آگاهی افرادی است که از آن باخبر هستند، اظهار کرد: متاسفانه اکنون در حوزه تنوع زیستی آگاهی مردم بسیار کم است، به‌طوری‌که به عنوان نمونه مردم در روستایی آنقدر دنبال یک خرس می‌دوند که خرس براثر این اقدام از استرس تلف می‌شود و می‌میرد. این موضوع نشانه ناآگاهی از ارزش تنوع زیستی کشور است. بدین جهت نمی‌توانیم درست از آن بهره‌مند شویم.این کارشناس ارشد تنوع زیستی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به اختیارات و توانمندی‌هایی که دارد باید اقدامات بسیاری در زمینه حفاظت از تنوع زیستی کشور انجام دهد اما در این زمینه کم‌کاری بسیاری دارد که باعث شرایط کنونی شده است. در عین حال در این شرایط اگر رسانه‌های و سازمان‌های مردم نهاد تمام توان خود را بر  موضوع آگاه‌سازی و آموزش برای تنوع زیستی بگذارند قطعا بسیار موثر است.