سرمقاله

نیاز مشترک به برجام / جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 943  |  اخبار آنلاین  |  تاریخ: 16 آذر 1401
    مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی:

    روش‌های نوین تامین مالی زنجیره‌ای از "انحراف منابع بانکی" جلوگیری می کند 

    حمید آذرمند، مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی معتقد است: در تامین مالی زنجیره‌ای می‌توان شاهد رفع ناترازی بانکها هم بود که در اقتصاد کشور بسیار موثر است. 

    او با اشاره به ارتباط تامین مالی زنجیره ای و تورم گفت: تورم ریشه های مختلف دارد که عموما ناشی از ناترازی مالی شکل گرفته در اقتصاد است که بخشی از آن مربوط به ناترازی بانکهاست. 

    آذرمند افزود: در برخی از روش‌های تامین مالی زنجیره ای ، بانک ها از روش‌ها و ابزارهای اعتباری استفاده می‌کنند که در این صورت منابع بانک درگیر نیست و بانک صرفا از اقلام زیرخط خود استفاده می‌کند و بازپرداخت این تعهد را در سررسید تضمین می‌کند. به میزانی که بانکها بتوانند از ابزارهای اعتباری و اقلام زیر خط خود استفاده کنند، می‌تواند کمک به رفع و کاهش ناترازیی کند. 

    مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی تصریح کرد: عموم این خدمات مبتنی بر کارمزد است و به میزانی که بانکها بتوانند به ازای خدماتی که ارائه می‌کنند، کارمزد بگیرند به جریان درآمدی بانکها کمک می‌کند. بنابراین تامین مالی زنجیره ای با ابزارهای اعتباری می‌تواند به رفع ناترازی بانکها کمک کند. 

    وی ادامه داد: در روشهای سنتی که بنگاه ها برای تامین مالی سرمایه در گردش خود به بانک مراجعه و تسهیلات دربافت می‌کنند، این موضوع را شاهد هستیم که در زنجیره تامین و برای تولید محصول نهایی به دفعات و به طور موازی حلقه‌های مختلف تولید و بنگاه‌ها به بانکها مراجعه می‌کنند و تسهیلات دریافت می‌کنند؛ اما در روش تامین مالی زنجیره‌ای به ویژه با ابزارهای اعتباری، کل زنجیره با هم تامین مالی می‌شود که در این صورت فشار بر بانکها و تقاضا برای دریافت تسهیلات کاهش پیدا می‌کند و به تعادل بخشی و توزان بخشی منابع و مصارف بانک‌ها نیز کمک خواهد کرد. 

    به گفته آذرمند، در نتیجه با اجرا و توسعه تامین مالی زنجیره ای ناترازی بانکها نیز به تدریج کاهش پیدا کند که از این جهت می‌توان گفت تامین مالی زنجیره ای به ویژه با ابزارهای اعتباری می‌تواند به کاهش تورم کمک کند.

    مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی همچنین با اشاره به ارتباط تامین مالی زنجیره‌ای با مقوله نقدینگی در اقتصاد گفت: ابزارهای اعتباری تامین مالی زنجیره ای هرچند جزئی از اقلام نقدینگی است اما یک تفاوتی با دیگر اقلام دارد؛ ممکن است در روش سنتی پیشین خلق پول و نقدینگی شکل بگیرد اما لزوما منجر به تولید نشود. این در حالی است که در روش‌ تامین مالی زنجیره‌ای به ویژه به صورت اعتباری، هیچ خلق پولی پیش از اینکه تولید ایجاد شود، رخ نمی‌دهد.

    آذرمند افزود: ممکن است بنگاهی تسهیلات را دریافت کند اما صرف تولید نشود و وارد بازار دارایی‌‌ها شود و قیمتها را منبسط کند. به لحاظ اقتصاد کلان اگر ظرفیت های بخش واقعی و مولد ما کمتر از بخش اعتباری یا خلق اعتبار بیش از ایجاد ظرفیت‌های بخش واقعی رشد کند، اثر قیمتی دارد و تورم ایجاد می‌شود. اما در تامین مالی زنجیره‌ای ابتدا یک رویداد در بخش واقعی رخ می دهد؛ یعنی خریدار و فروشنده توافق می‌کنند و جریان تجاری رخ می‌دهد و بعد جریان اعتباری شکل می‌گیرد. 

    وی تاکید کرد: در روش‌های تامین مالی زنجیره‌ای هیچ خلق پولی پیش از اینکه تولید اتفاق بیفتد، رخ نمی‌دهد بنابراین نقدینگی ایجاد شده در تامین مالی زنجیره ای اگرچه جزئی از اقلام نقدینگی محسوب می‌شود اما آثار تورمی و بی‌ثباتی قیمت ها را به دنبال ندارد.