سرمقاله

تغییر معادلات در انتخابات ترکیه ‪/‬ محمدرضا ستاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 9612  |  صفحه ۷ | ایران و جهان  |  تاریخ: 04 خرداد 1402
    همزمان با سفر رئیس جمهوری به اندونزی مطرح شد
    واکنش آمریکا به توافق تهران- جاکارتا
    سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره توافق انجام شده میان ایران و اندونزی در زمینه تجاری و امضای اسناد متعدد در این زمینه، بر سیاست مداخله‌جویانه واشنگتن درباره روابط دوجانبه کشورها و تهدید آن با تحریم‌ها صحه گذاشت.
    به گزارش ایسنا، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک‌نشست خبری که مشروح آن در وبگاه این وزارت‌خانه منتشر شده است، در پاسخ به این که موضع آمریکا درباره توافق تجاری میان ایران و اندونزی در جریان سفر ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران به این کشور چیست، گفت: نظر خاصی درباره دیدار آن‌ها ندارم. به طور کلی می‌گویم که ما سرسختانه به اجرای تحریم‌هایمان علیه ایران ادامه می‌دهیم. در اقدام علیه کسانی که تحریم‌ها را دور می‌زنند، تردید نخواهیم کرد.
    میلر در ادامه با صحه گذاشتن بر سیاست‌های مداخله‌جویانه دولت آمریکا در قبال روابط دوجانبه کشورها گفت: ما این اقدامات را بارها در جهان انجام داده‌ایم و به طور مرتب با کشورها تعامل می‌کنیم و قویا آن‌ها را از انجام دادن اقدامات مغایر با تحریم‌های آمریکا نسبت به ایران بر حذر می‌داریم.
    اظهارات میلر در پی این مطرح می‌شود که رئیس‌جمهور ایران به دعوت رسمی جوکو ویدودو، همتای اندونزیایی خود و در راستای گسترش و تعمیق تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای آسیایی، از روز گذشته برای سفری دو روزه به این کشور سفر کرده است.
    دیدار با رئیس‌ جمهورس اندونزی، امضای اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه از سوی مقامات دو کشور، همچنین دیدار با رئیس اتحادیه آ.سه.آن، رئیس مجلس نمایندگان، رئیس مجلس مشورتی خلق اندونزی و ملاقات و گفت‌وگو با تجار و بازرگانان اندونزی و ایران بخشی از برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر دو روزه است.
    روز گذشته، رئیسی پس از دیدار با رئیس جمهوری اندوزی، در یک نشست خبری مشترک با اشاره به هدف‌گذاری انجام‌شده برای رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقم ۲۰ میلیارد دلار گفت: دو کشور تصمیم گرفته‌اند که مبادلات خود را با ارزهای ملی انجام دهند. امروز مقامات دو کشور اسناد متعددی برای همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کردند که نشان‌دهنده عزم و اراده آنها برای توسعه روابط در همه حوزه‌ها است.
    او با بیان این‌که «جمهوری اسلامی ایران با وجود فشارها و تحریم‌های ظالمانه با همت متخصصین جوان خود گام‌های ارزشمندی در جهت رشد علم و فناوری و نیز توسعه اقتصادی برداشته است»، تصریح کرد: تحریم‌ها و تهدیدها به هیچ عنوان نتوانسته ایران را متوقف کند.