سرمقاله

نسخه‌های خیالی و اقتصاد بر آب حجت اله اکبرآبادی / حجت اله اکبرآبادی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 9848  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 08 خرداد 1402
    کره جنوبی به دنبال کرسی شورای امنیت
    کره جنوبی تلاش های دیپلماتیک خود را برای بدست آوردن کرسی اعضای غیردائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد تنها ۱۰ روز مانده به رای گیری افزایش داده است. به گزارش یونهاپ، کره جنوبی که آخرین بار در سال ۲۰۱۳-۲۰۱۴ عضو غیردائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است تصمیم دارد بار دیگر برای سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ این کرسی را دست آورد. سازمان ملل متحد ۶ ژوئن (‌۱۶ خرداد‌) رای گیری برگزار خواهد کرد. درصورتی که کره جنوبی انتخاب شود این سومین بار است که به عنوان یکی از اعضای غیردائمی این شورا خواهد بود. نخستین بار در سال ۱۹۹۶-۱۹۹۷ کره جنوبی عضو غیردائم این شورا بوده است.
    مقامات کره جنوبی ابراز امیدواری کردند درصورت بازگشت به شورای امنیت این کشور به افزایش نقش خود در فعالیت های سازمان ملل در راستای صلح و امنیت جهانی بپردازد. این موضوع همچنین منجر به کاهش تنش ها در شبه جزیره کره خواهد شد.
    کره شمالی که نشانه‌های کوچکی از بازگشت به میز مذاکره نشان داده است، توسعه برنامه های موشکی و هسته ای خود را افزایش داده است. اواخر ماه مارس کیم جونگ اون رهبر این کشور دستور داد تولید مواد لازم برای سلاح های هسته‌ای افزایش یابد.
    هوانگ جون سوک نماینده کره جنوبی در سازمان ملل در مصاحبه با خبرنگاران گفت: درصورتی که سئول برای بدست آوردن کرسی شورای امنیت پیروز شود پایگاهی برای نقشی مهم در امورجهانی خواهد داشت.
    وی در ادامه افزود: اگر کره جنوبی به شورای امنیت بازگردد فرصتی برای گسترش افق های دیپلماتیک خواهد داشت.
    در حال حاضر اعضای غیردائمی شورای امنیت شامل آلبانی، بزریل، گابن، غنا و امارات متحده عربی که هفته گذشته انتخاب شدند و هند، ایرلند، کنیا، مکزیک و نروژ است.
    شورای امنیت نیمی از اعضای غیردائمی خود را ۲ سال یکبار عوض می کند. برای بدست آوردن کرسی غیردائمی شورای امنیت لازم است دو سوم کشورها از ۱۹۳ عضو در مجمع عمومی این سازمان رای مثبت دهند.