سرمقاله

نسخه‌های خیالی و اقتصاد بر آب حجت اله اکبرآبادی / حجت اله اکبرآبادی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 9850  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 08 خرداد 1402
    همدستی یونان و مجارستان به نفع روسیه
    درحالیکه اتحادیه اروپا قصد دارد با تصویب یازدهمین بسته تحریمی علیه روسیه، مانع مسکو در دورزدن تحریم‌ها شود، یونان و مجارستان با مخالفت خود مانع آن شده‌اند. به گزارش به نقل از پولیتیکو، تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل اعتراض یونان و مجارستان در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.
    این نشریه می‌نویسد: پنج دیپلمات اتحادیه اروپا در این خصوص به پولیتیکو گفتند بوداپست که ابتدا به عنوان تنها کشور مخالف تحریم‌ها علیه روسیه بود، اکنون همراهی آتن را هم در این مسیر کسب کرده است.
    اتحادیه اروپا در حال حاضر یازدهمین بسته تحریمی علیه روسیه را پس از آغاز جنگ در اوکراین بررسی می کند. گفته می شود در حالیکه این بلوک در ۱۰ بسته تحریمی پیشین بر اقدامات برای توقف ماشین جنگی ولادیمیر پوتین متمرکز بود، در بسته جدید قصد دارد مانع از دور زدن تحریم ها توسط مسکو شود. به عبارتی بروکسل قصد دارد در اقدامی بی سابقه کشورهای دیگر را که به مسکو در دور زدن تحریم ها کمک می کنند، هدف بگیرد.
    اما بوداپست و آتن اعلام کرده اند که تنها در صورت توافق اتحادیه اروپا با یک موضوع در مورد اوکراین با بسته تحریمی جدید موافقت می کنند. گزارش ها حاکی است کی‌یف فهرستی از شرکت‌های خصوصی که آنها را «حامیان جنگ» می‌نامد، تهیه کرده که شامل تعدادی از شرکت‌های اروپایی است.
    به نظر می‌رسد یونان و مجارستان می‌خواهند که برخی از شرکت‌هایشان قبل از موافقت با بسته تحریمی جدید بروکسل از فهرست تهیه شده توسط کی‌یف خارج شود. در حالی که به گفته دیپلمات‌های اروپایی این مسائل معمولا به هم مرتبط نیستند و از همین رو به نظر می‌رسد مجارستان و یونان از بسته تحریمی به عنوان اهرمی سیاسی استفاده می‌کنند.
    برخی منابع آگاه در این خصوص به پولیتیکو گفتند که این امر باعث تنش در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اوایل این هفته شد، به گونه‌ای که آنالنا بربوک وزیر امورخارجه آلمان به طور مستقیم از مجارستان انتقاد کرد.
    جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وعده داده است که اختلافات موجود در این مورد را برطرف کند.
    اما یک دیپلمات آگاه دیگر در این خصوص گفت: تا زمانی که شرکت های مورد نظر مجارستان و یونان از فهرست تهیه شده توسط اوکراین خارج نشوند، امکان توافق بر سر بسته تحریمی جدید وجود ندارد.