سرمقاله

اقتصاد یا فرهنگ مسئله این است / آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 994  |  صفحه ۷ | ایران و جهان  |  تاریخ: 17 آذر 1401
    سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد
    روی حمایت از معترضان متمرکزیم، نه مذاکرات برجامی
    سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، به سوالاتی درباره اتفاقات اخیر ایران و تحولات برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داد.
    به گزارش ایسنا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخشی از یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای خارج کردن ایران از «کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل» که در چهاردهم دسامبر درباره آن رای‌گیری خواهد شد و در پاسخ به سوالی درباره تشکیل کمیته حقیقت‌یاب گفت: ما نسبت به خارج کردن ایران از این کمیسیون متعهدیم، چون واقعا کار درست این است. این نشان می‌دهد که ما در کنار مردم ایران و سراسر جهان ایستاده‌ایم، از جمله در کنار گروه‌های جوامع مدنی که خواستار خارج کردن ایران از این کمیسیون سازمان ملل شده‌اند.
    پرایس در ادامه گفت که آمریکا با شرکا و متحدانش در این زمینه همکاری می‌کند تا همراه با اعضای شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل از این قطعنامه حمایت کنند و طی رای‌گیری در ۱۴ دسامبر تصویب شود.
    او درباره احکام صادر شده برای‌ برخی افراد در جریان ناآرامی‌های اخیر در ایران، مدعی شد: این احکام برای ترساندن مردمی است که عقاید مخالفی دارند. حکومت ایران باید بداند که جهان نظاره‌گر است.
    سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه‌اش گفت: ما  نسبت به حمایت از مردم ایران و ایجاد هزینه برای مسئولان برخوردها، متعهدیم.
    ادعاهای سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره امور داخلی ایران در حالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا در یک نشست خبری گفته بود: متاسفانه در طول تحولات داخلی ایران شاهد اظهارات مداخله جویانه و اقدامات غیر سازنده و غیر مسئولانه برخی از کشورها بودیم که عملا درخواست‌های مسالمت جویانه برخی از اقشار جامعه ایران را با اقدامات نسنجیده و تحریک آمیز خود به اغتشاش و آشوب کشاندند و شرایط نامناسبی را ایجاد کردند که حتی زمینه را برای شنیدن صدای افرادی که دارای دیدگاه‌های انتقادی مسالمت آمیز بودند تغییر دادند و زمینه را برای نقش آفرینی خشونت طلبان فراهم کردند و آن‌ها مبنای این مداخلات را حمایت از حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ها قرار دادند؛ در حالی که در ایران اقلیت‌ها موضوعیت ندارند، بلکه اقوام ایرانی حضور دارند که همه بخشی از جامعه بزرگ ایران تاریخی و تمدنی هستند و اجزای اصلی جامعه بزرگ ایرانی به شمار می‌روند. آنهایی که از حقوق زنان در ایران صحبت می‌کنند چرا در ارتباط با تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا و همراهی اطاعت پذیر اروپا از این تحریم‌ها صحبت نکردند و به این موضوع توجه نداشتند که زنان و کودکان ایرانی نیز در معرض همین تحریم‌ها و اثرات آن هستند. ادعاهای امروز آن‌ها توام با نفاق است و اظهارات آن‌ها در مورد زنان و اقوام ایرانی غیر واقع بینانه و متناسب با واقعیت‌ها در ایران نیست. جایگاه و حقوق زنان در ایران نه فقط برخاسته از قوانین بلکه منبعث از تاریخ و فرهنگی ایرانی است. در فرهنگ ایرانی و اسلامی زنان جایگاه متمایز و برجسته‌ای دارند و همانطور که گفتم این جایگاه لزوما برخاسته از قوانین نیست.
    وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه نوشت، پرایس درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما از ادعای ایران مبنی بر این که در سایت فردو تا خلوص ۶۰ درصد اورانیوم غنی‌سازی می‌کند، باخبریم.  می‌دانیم که ایران مقادیر زیادی اورانیوم با خلوص بالا در اختیار دارد که هیچ  کاربرد غیرنظامی موثقی برای آن ندارد و می‌تواند در صورتی که ایران بخواهد، بیش‌تر و تا حد تسلیحاتی غنی‌سازی شود.
    این در حالی است که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به کارگیری تسلیحات اتمی، جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران صرفا اهدافی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.
    به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، پرایس در ادامه درباره همکاری‌های ایران و آژانس مدعی شد: ما به وضوح گفته‌ایم که  ایران با تصور این که می‌تواند به نوعی آژانس بین‌المللی یا اعضای آن را بر سر مسئله تحقیقات ادامه‌دار پادمانی تحت فشار قرار دهد، خود را فریب می‌دهد. ایران در جایگاهی نخواهد بود که اهرم فشار دیگری با این اقدامات تحریک‌آمیزی که انجام داده است، به کار بگیرد. ما به وضوح گفته‌ایم که اقدامات هسته‌ای رو به گسترش ایران فقط غیرسازنده نیست اما اهرم فشار دیگری ایجاد نخواهند کرد؛ فقط منجر به ایجاد هزینه‌های بیشتر خواهند شد.
    او در پاسخ به این که چرا آمریکا استراتژی شفافی در این زمینه ندارد و چگونه می‌خواهد از فعالیت‌های هسته‌ای ایران جلوگیری کند، گفت: رییس جمهور بایدن به وضوح گفته است که ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد. ما همکاری تنگاتنگی با شرکایمان در منطقه و فراتر از آن در زمینه چالش‌های ایجاد شده به واسطه برنامه هسته‌ای ایران داشته‌ایم. ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی موثرترین راه برای اطمینان یافتن از این است که ما بتوانیم به این تعهد راسخ مبنی بر این که ایران به طور همیشگی و قابل راستی‌آزمایی، دوباره از دست‌یابی به یک سلاح اتمی منع شود، عمل کنیم.
    او بیان کرد: می‌گویم «دوباره»، چون پیش از خروج دولت قبلی از برجام[توافق هسته‌ای]، ایران در واقع به طور دائمی و قابل راستی‌آزمایی از انجام دادن کارهایی که دوباره ایجاد نگرانی کرده‌اند، منع شده بود.
    او با تلاش برای گره زدن اتفاقات اخیر ایران به موضوع احیای توافق هسته‌ای، گفت: ما اخیرا به وضوح گفته‌ایم که مذاکرات برجامی الان در دستور کارمان نیست. آن‌چه الان روی آن متمرکزیم، راه‌های حمایت از معترضان در سراسر ایران است. او در ادامه این نشست خبری، ادعای به کار رفتن پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین را باری دیگر تکرار کرد. مقامات ایران و روسیه این ادعای غرب را درباره همکاری‌های نظامی ایران و روسیه رد کرده‌اند.