سرمقاله

آمار خوب یا آمار بد، مساله این است / آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16326  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 13 مهر 1402
    ماهواره‌هایتان زباله فضایی شود، جریمه می‌شوید!
    کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا (FCC) در اقدامی بی‌سابقه اعلام کرده است که از این پس شرکت‌های فضایی آمریکایی را که ماهواره‌های تاریخ مصرف گذشته خود را به شکلی ایمن از مدار خارج نکنند و کاری کنند که آنها تبدیل به زباله فضایی شوند، جریمه می‌کند. به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، شرکت دیش نتورک(Dish Network) پس از اعتراف به دفع نادرست یک ماهواره خود به جریمه ۱۵۰ هزار دلاری محکوم شد.
    کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا(FCC) این شرکت را به دلیل ناتوانی در دفع صحیح یک ماهواره از کار افتاده پس از پایان ماموریتش با جریمه ۱۵۰ هزار دلاری محکوم کرد. این اولین مجازاتی است که این کمیسیون در تلاش برای سرکوب مشکل فزاینده زباله‌های فضایی در مدار نزدیک زمین(LEO) اعمال می‌کند.
    در حالی که شرکت دیش نتورک و کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا برای ماهواره اکو استار-۷(EchoStar-7) متعلق به این شرکت که در سال ۲۰۰۲ پرتاب شد و قرار بود در ماه مه ۲۰۲۲ بازنشسته شود، یک طرح توافق شده برای خروج آن از مدار داشتند، سوخت این ماهواره پیش از موعد مورد انتظار تمام شد.
    این شرکت قرار بود ماهواره خود را به مدار تعیین شده مشهور به «مدار قبرستان» در حدود ۱۸۶ مایلی بالاتر از جایی که در حال کار بود، ببرد، اما این ماهواره فقط حدود ۷۶ مایل بالا رفت.
    سرانجام این شرکت در فوریه ۲۰۲۲ متوجه شد که مقدار سوخت ماهواره برای اجرای این مانور بسیار کم است و ماهواره در همانجا رها شد.
    ماهواره‌های از کار افتاده و سایر اشیاء، خطر برخورد را برای سایر ابزارهایی که در این ارتفاعات کار می‌کنند، ایجاد می‌کنند. در مدار LEO، زباله‌ها با سرعت هزاران کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند، به این معنی که حتی یک زباله فضایی به اندازه یک میلی‌متر نیز می‌تواند یک تهدید جدی باشد و فاجعه به بار بیاورد.
    پس از اعتراف شرکت دیش نتورک به تقصیر خود و موافقت با پرداخت این جریمه، کمیسیون فدرال ارتباطات این جریمه را یک «تسویه نهایی» نامید.
    البته جریمه ۱۵۰ هزار دلاری جریمه گزافی نیست و می‌توان آن را به مثابه یک پشت دست زدن برای تنبیه دانست، اما می‌تواند به عنوان یک هشدار باشد، زیرا تعداد ماهواره‌های تجاری در مدار LEO به سرعت در حال افزایش است.
    تا سال گذشته نزدیک به ۱۰ هزار تن زباله در مدار زمین در حال چرخش بوده است و از آنجایی که شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس(SpaceX) تلاش می‌کنند هزاران ماهواره دیگر را به فضا پرتاب کنند، این مقدار روز به روز بیشتر نیز می‌شود.