سرمقاله

حرکت‌های آونگی! / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16367  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 15 مهر 1402
    با سرمایه گذاری ۸۴۵۵ میلیارد ریال صورت گرفت؛
    بهره برداری از مرحله نخست نجما در آذربایجان شرقی
    آذربایجان شرقی - فلاح: مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی در آیین بهره برداری از مرحله نخست نهضت جهادی مخابرات ایران در این منطقه میزان سرمایه گذاری برای اجرای این طرح را ۸۴۵۵ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان ۳۱۰۰ میلیارد ریال مربوط به اجرای شبکه FTTH و همچنین ۱۵۵ میلیارد ریال شبکه FTTC و ۵۲۰۰ میلیارد ریال توسعه و نوسازی زیرساخت شبکه انتقال و دیتا است.
    شهبازی در آیین بهره برداری از مرحله نخست نهضت جهادی مخابرات ایران در منطقه آذربایجان شرقی که با حضور رییس و اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار و مدیران و مسئولان ستاد و استان صورت گرفت در معرفی طرح نجما منطقه آذربایجان شرقی با اشاره به بیش از ۱۲ هزار کیلومتر فیبر نوری در این استان اظهار داشت: ۲۸۵۸ کیلومتر شهری، ۲۴۴۵ کیلومتر بین شهری، ۶۷۸۶ کیلومتر روستایی و تعداد روستاهای تحت پوشش (end to end) 1005 روستا است. وی با اشاره به تعداد ۵۷۶٫۴۴۶ مشترکین باند پهن به عنوان یکی از شاخص های مخابراتی در این منطقه گفت: در بخش هایADSL: 416.193 ، VDSL : 10.930 ،FTTH: 19.453 و سهم بازار ۸۷ درصد است.
    شهبازی رونق کسب و کار، افزایش تولید و خدمات، حرکت به سوی تحول دیجیتالی افزایش رضایتمندی مشتریان ( تجاری و خانگی ) را از جمله اهداف این طرح دانست و افزود: امکان ارائه سرویس باندلینگ ( VOICE + DATA )، توسعه زیرساخت های انتقال و دیتا در لایه Core برای سایر اپراتورها، تامین ارتباطات مورد نیاز صنایع تجاری، دانشگاهها، بانکها و موسسات و مراکز بهداشت و درمان، مولد سازی دارائی های غیرمولد و مدیریت بهینه منابع و استفاده حداکثری از پتانسیل مناطق در سرمایه گذاری و توسعه پایدار نیز ازجمله اهداف در این فاز است. وی با تاکید بر افزایش پهنای باند و کیفیت سرویس مشترکین و پایداری ارتباطات، پوشش حداکثری FTTH در شهرستانهای استان با اجرای فازهای متعدد، افزایش پوشش جمعیتی استان به بالای ۴۱۶ هزار خانوار، ایجاد امکان توسعه موثر در امر ارتباطات پایدار و امن به منظور گسترش زیرساخت های توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی شهرها، بهره مندی از تکنولوژی روز دنیا و مهاجرت از بستر مسی به فیبرنوری را از جمله اهداف دیگر مورد نظر در اجرای طرح نجما در این فاز اعلام کرد.
    مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی با بیان اینکه در ۱۸۲۴ منطقه ازاین استان تجهیزات Access متصل به فیبرنوری با امکان واگذاری سرویس های باند پهن و تلفن نصب و راه اندازی شده است در تشریح آن گفت: تعداد کل کافو نوری ۹۲۴ دستگاه (نود)، DLC ۹۰۰، پورت DLC 94/732 پورت و پورت کافو نوری۴۳۴/۲۳۴ پورت است.
    وی همچنین مقاومت در برابر تداخل الکترو مغناطیسی، امنیت بالای اطلاعات پهنای باند بالا و افزایش سرعت انتقال داده، مناسب برای انتقال امواج دیجیتال مصرف برق کمتر تجهیزات، انتقال اطلاعات تا مسافت های طولانی، وزن سبک و حجم کوچک فیبر مقاومت در برابر تداخل الکترو مغناطیسی را از جمله مزایا اجرای طرح نجما دانست و گفت: جدیدترین تکنولوژی روز در بحث گسترش شبکه فیبر نوری تا داخل خانه های مشترکین و بنگاههای اقتصادی تحت عنوان FTTX با ظرفیت سازی و ایجاد پوشش خوب در نقاط مسکونی، تجاری و صنعتی استان انجام یافته و با دایری ۱۹۴۵۳ پورت، توسعه در نقاط جدید ادامه دارد.
    شهبازی با اشاره به ظرفیت سازی صورت گرفته در این استان تصریح کرد: با نصب و راه اندازی ۲۵۶۸عدد FAT و ۳۶۸۳ باکس در ۳۰۵ ناحیه برای حدود ۲۰۰/۰۰۰ هزار خانوار ظرفیت سازی و پوشش FTTH ایجاد شده و آماده بهره برداری است که از این تعداد حدود ۲۰/۰۰۰ مشترک در نقاط مسکونی، تجاری و صنعتی دایر و مورد بهره برداری قرار گرفته و توسعه در نقاط جدید نیز ادامه دارد.
    وی با بیان اینکه برای نخستین بار در سطح کشور طرح GPON در منطقه آزاد ارس اجرا شده است در زمینه انعقاد قراردادهای متعدد با شرکت شهرکهای صنعتی گفت: در ۴۸ شهرک صنعتی از ۵۰ شهرک صنعتی استان، با درخواست شرکت شهرکهای صنعتی، فیبرنوری تامین شده است. (۹۶ درصد از شهرک های صنعتی استان)ضمنا قراردادهای جدید اجرای فیبرنوری در حال تدوین و انعقاد می باشد.