سرمقاله

فرصت کوتاه توسعه ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16434  |  صفحه ۵ | جهان ورزش  |  تاریخ: 16 مهر 1402
    می‌نویسیم تقریبا بخوانید قطعا: خداحافظ المپیک!
    رؤیایی که به کابوس تبدیل شد
    اتفاقی که تا سه-چهار ماه پیش آن را قطعی می‌دانستیم تقریبا برایمان غیرممکن شده است.
    به گزارش ورزش سه، تیم ملی والیبال ایران در مسابقات انتخابی المپیک نتوانست نتایج خوبی بگیرد و با شکست‌های سنگینی که مقابل تیم‌های ضعیف‌تر از خود متحمل شد امتیازات زیادی را از دست داد و علاوه بر عدم صعود مستقیم، شانس خود را برای صعود به المپیک از طریق رنکینگ تقریبا از دست داد. اینجا قصد داریم دلایل این ادعا را مورد بررسی قرار دهیم.
    شگفتی‌هایی که فکرش را نمی‌کردیم
    در این دوره از مسابقات انتخابی المپیک شگفتی‌های عجیبی رخ داد و تیم‌هایی نظیر آلمان، کانادا، بلژیک و حتی کوبا بسیار خوب ظاهر شدند. در گروه یک که تیم ملی والیبال ایران هم حضور دارد تیم آلمان که شانس چهارم برای صعود بود توانست با خلق یک شگفتی تمام معادلات گروه را بر هم بریزد و به عنوان تیم نخست راهی المپیک شود، اما این سهمیه مستقیم آلمان برای ایران گران تمام خواهد شد زیرا یکی از تیم‌های برزیل و ایتالیا که در این گروه هستند، سهمیه نخواهند گرفت و باید شانس خود را از طریق رنکینگ امتحان کنند. با توجه به اینکه پس از انتخابی المپیک و معرفی شش تیم صعود کننده تنها پنج سهمیه از طریق رنکینگ می‌توانند به المپیک بروند برزیل یا ایتالیا که رتبه بالاتری در رنکینگ نسبت به ایران دارند یک سهمیه را خواهند گرفت و اینگونه تعداد سهمیه‌ها به چهار کاهش خواهد یافت.
    ژاپن باز هم بلای جان ماست
    در گروه دو، یکی از تیم‌های ژاپن و اسلوونی نیز از صعود مستقیم باز خواهند ماند و با توجه به امتیازات بسیار زیاد آنها در رنکینگ و فاصله خوبشان با دیگر تیم‌‌ها از جمله ایران مشکلی برای گرفتن سهمیه از طریق رنکینگ در سال آینده نخواهند داشت و اینگونه یک سهمیه دیگر از طریق رنکینگ از دست خواهد رفت و تعداد سهمیه‌های باقی‌مانده به سه خواهد رسید.
    دردسر قانون المپیک
    با توجه به عدم حضور آفریقایی‌ها در المپیک و با توجه به اینکه طبق قانون باید یک تیم از آفریقا در المپیک حضور داشته باشد یک سهمیه هم به آفریقایی‌ها اختصاص می‌یابد که از بین مصر و تونس خواهد بود. اینجا نیز دو سهمیه دیگر باقی می‌ماند.
    در گروه سه نیز اگر بلژیک هم بتواند سهمیه المپیک را بگیرد که احتمالش بسیار زیاد است، با توجه به عدم کسب سهمیه مستقیم آرژانتین، این تیم‌ هم به دلیل داشتن امتیازات بالای سیصد در رنکینگ و اختلاف بیش از صد امتیاز با تیم‌هایی نظیر ایران، از طریق رنکینگ راهی المپیک خواهد شد تا فقط یک سهمیه دیگر باقی بماند.
    قط به معجزه نیاز داریم
    تیم ملی والیبال ایران اگر می‌خواهد از طریق رنکینگ به المپیک صعود کند باید در لیگ ملت‌های والیبال در فصل 2024 که آخرین شانس کشور ها برای ارتقای رنکینگ است از دوازده بازی خود در مقدماتی VNL چندین مسابقه را با نتایج سه بر صفر پیروز شود و مقابل تیم‌های هم‌رده خود نیز نبازد تا با گرفتن بیش از ۸۰ امتیاز معجزه‌وار آخرین سهمیه باقی‌مانده را کسب کند. کاری که با توجه به اوضاع احوال این روزهای تیم ملی نشدنی به نظر می‌آید.