سرمقاله

گورباچف و هواپیمای تک‌نفره آلمان غربی

پیمان مولوی

در کنسرت‌های ارکستر سمفونیک، در اجرای هر سمفونی که متشکل از چند موومان‌ است، توقف‌هایی پس از پایان هر موومان صورت می‌گیرد که مخاطب به گمان اینکه قطعه به پایان رسیده، شروع به تشویق می‌کند و این اتفاق، ناخواسته در اجرا اخلال به وجود می‌آورد!
به گزارش ایسنا، در اجرای خردادماه ارکستر سمفونیک تهران و در اجراهای پیشتر هم شاهد بودیم که بعضاً مخاطبان با پایان هر موومان در اجرای سمفونی‌ها گمان می‌کنند که باید تشویق کنند؛ تکرار این اتفاق در اجرای شامگاه پنجشنبه، دوم تیرماه، واکنش نصیر حیدریان، رهبر ارکستر سمفونیک تهران را به همراه داشت. پس از واکنش حیدریان به تشویق‌های بین موومان‌های سمفونی ۱۰۴ هایدن، با پایان یافتن موومان دوم و سوم، مخاطبانی که در ردیف‌های جلوتر نشسته بودند این وظیفه را بر عهده گرفتند و با حرکت دست خود، مانع تشویق سایر تماشاگران شدند که البته این هشدارها هم هنگام نواخته شدن قطعه موتسارت چندان موثر واقع نشد. تکرار این اشتباه از سوی مخاطبان در جریان اجراهای ارکستر سمفونیک، شاید این نکته را ضروری بنمایاند که لازم است در برشوری که برای هر اجرا درنظر گرفته می‌شود ـ که البته گاهی تعدادشان به اندازه حاضران نیست ـ درباره تشویق بین موومان‌ها تذکر داده شود! ارکستر سمفونیک تهران قرار بود شامگاه گذشته ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه به روی صحنه رود که برخلاف اکثر اجراهای ارکستر که راس ساعت اعلام شده، آغاز می‌شد، این اجرا به دلیل آنچه از طرف کارمندان تالار وحدت، مشکل «ساند چک» مطرح شد، با نیم ساعت تاخیر همراه بود. پس از قرار گرفتن نوازندگان و رهبر ارکستر در جایگاه خود، قطعه اول با عنوان «شلیل» از ثمین باغچه‌بان اجرا شد. در ادامه سمفونی شماره ۱۰۴ ژوزف هایدن با چهار موومان و سمفونی کنسرتانت برای ویولن و ویولا و ارکستر از موتسارت با سه موومان اجرا شدند.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام