سرمقاله

شرایط مبهم، وضعیت شکننده / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22586  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 30 دی 1402
    معرفی فیس‌لیفت هیوندای بایون با ظاهر جدید و تجهیزات بیشتر
    نسخهٔ فیس‌لیفت کراس‌اوور کوچک هیوندای بایون با طراحی جدید دماغه و امکانات استاندارد بیشتر در داخل راهی بازار اروپا خواهد شد. کراس‌اوور کوچک هیوندای بایون تنها سه سال پیش به بازار آمد و حالا یک به‌روزرسانی جزئی را تجربه کرده است. شاید تشخیص تغییرات ظاهری این خودرو کمی دشوار باشد زیرا بایون همچنان طراحی کلی قبلی را حفظ کرده و طراحان هیوندای سعی کرده‌اند با تغییراتی نه‌چندان بزرگ، نمای جذاب‌تری به آن ببخشند. مثل قبل، دی‌لایت‌های باریکی همچنان در بالای دماغهٔ خودرو به چشم می‌خورند اما این دی‌لایت‌ها مثل محصولات جدید هیوندای حالا توسط یک نوار LED باریک به هم متصل شده‌اند.
    علاوه بر این، تغییرات ظریفی هم در سپر جلو صورت گرفته و جلوپنجرهٔ ذوزنقه‌ای عریض جدیدی با پلاستیک‌های سیاه در طرفین را جایگزین طراحی قبلی کرده است. در قسمت عقب نیز همین داستان جریان دارد و شاهد تغییراتی جزئی هستیم که شامل بازطراحی سپر با پلاستیک سیاه کمتر و چراغ‌های دنده‌عقب جدید در طرفین می‌شود. ارائهٔ چهار رنگ بیرونی جدید هم تکمیل‌کنندهٔ تغییرات ظاهری بایون ۲۰۲۴ هستند.
    کابین بایون به لطف صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی که در برخی بازارها به‌صورت استاندارد ارائه می‌شد، کاملاً مدرن به نظر می‌رسید اما نمایشگر لمسی اطلاعاتی-سرگرمی استاندارد ۸ اینچی نسبتاً کوچک بود هرچند که با پرداخت هزینهٔ اضافی امکان سفارش نمونهٔ بزرگ‌تر ۱۰.۲۵ اینچی وجود داشت. حال برای مدل ۲۰۲۴، نمایشگر لمسی بزرگ‌تر به‌صورت استاندارد در تمام تیپ‌ها ارائه می‌شود و صفحه آمپر هم در تمام بازارها دیجیتالی خواهد بود. علاوه بر این، سیستم ناوبری هم حالا از قابلیت به‌روزرسانی از راه دور برخوردار خواهد بود.
    هیوندای به پیشرانه‌های بایون جدید اشاره‌ای نکرده که این یعنی احتمالاً همان موتور ۱ لیتری سه سیلندر توربوشارژ قبلی بدون تغییر ارائه خواهد شد. این پیشرانه در دو سطح قدرت مختلف قابل انتخاب است که اولی ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که دومی ۱۲۰ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار می‌دهد اما گشتاور آن تغییری ندارد.
    هوندای همچنین هنوز قیمت یا زمان عرضهٔ بایون ۲۰۲۴ در اروپا را هم اعلام نکرده است اما قیمت نسخهٔ کنونی از ۲۱,۵۷۰ پوند آغاز می‌شود و انتظار می‌رود نسخهٔ جدید با این به‌روزرسانی جزئی، افزایش قیمت چندانی نداشته باشد.
    تازه ها
    بازسازی استخوان‌های بدن با استفاده از سلول‌های بنیادی دندان
    کشف سلول‌های بنیادی دهان نشان می‌دهد که می‌توان از آنها برای رشد استخوان جدید استفاده کرد. به گزارش ایسنا، جامع‌ترین نقشه ژنتیکی سلول‌های بنیادی دهان تا به امروز، درک جدیدی از مسیرهای توسعه تخصصی آن‌ها ارائه کرده است و دری را به روی پزشکی و مداخلات هدفمند، مانند درمان‌هایی برای رشد استخوان باز کرده است.
    به نقل از نیواطلس، محققان موسسه ADA Forsyth و دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل از تجزیه و تحلیل رونویسی تک سلولی برای بررسی دو جمعیت سلول بنیادی از دندان عقل استخراج شده استفاده کردند و به طور جامع ژنوم آنها را ترسیم کردند.
    آنچه آنها در این دو نوع که سلول‌های بنیادی رگ‌ها و اعصاب دندان (DPSC) و سلول‌های بنیادی رباط پریودنتال (PDLSC) بودند، پیدا کردند، غیرمنتظره بود.
    آنها تفاوت‌های کلیدی پیدا کردند که طرح جدیدی برای تحقیقات مربوط به بازسازی بافت‌ها ارائه می‌دهد.
    آلپدوگان کانتارچی (Alpdogan Kantarci) از ADA Forsyth توضیح می‌دهد: سلول‌های بنیادی اعصاب دندان و رباط پریودنتال هر دو پتانسیل تبدیل شدن به هر نوع سلولی در بدن را دارند. ما می‌خواستیم کشف کنیم که چگونه آنها متفاوت هستند و آیا تفاوت‌هایی در ظرفیت آنها برای تمایز و تبدیل آنها به انواع سلول‌های دیگر وجود دارد یا خیر.
    مشخص شد که هر دو نوع سلول دارای هفت خوشه ژنی مختلف هستند که در هر کدام دسته‌های مختلف ژن‌ دارند که در مراحل خاصی از تمایز سلولی شرکت می‌کنند. در حالی که چهار مورد از این خوشه‌ها در هر دو جمعیت مشابه بودند، سه مورد به طور قابل ملاحظه‌ای متفاوت بودند.
    خوشه‌های منحصربه‌فرد رباط پریودنتال شبیه فیبروبلاست‌ها یا سلول‌هایی است که می‌توانند برای تشکیل بافت همبند تمایز پیدا کنند و خوشه‌های اعصاب دندان پتانسیل تمایز یافتن بیشتری داشتند و به راحتی و آسانی به استئوبلاست تبدیل می‌شوند. سلول‌هایی که استخوان جدید را تشکیل می‌دهند یا استخوان موجود را ترمیم می‌کنند.
    کانتارچی می‌گوید: این اطلاعات جدید در مورد ترکیب ژنتیکی خاص و مکانیسم‌های تمایز در اعصاب دندان و سلول‌های بنیادی رباط پریودنتال، عصر جدیدی از کار در عرصه پزشکی باسازی ایجاد می‌کند. ما به طور بالقوه می‌توانیم یک سلول بنیادی را بر اساس ویژگی‌های متمایز آن برای ترمیم بافت‌های دندانی و سایر درمان‌های نیازمند بازسازی و ترمیم بافت مورد استفاده قرار دهیم.
    سلول‌های دندان عقل بر خلاف سایر تحقیقات بدون کشت استخراج شدند و تحت بررسی رونویسی تک سلولی قرار گرفتند. این تیم همچنین این دو نوع سلول را برداشته و آنها را به فیبروبلاست و استئوبلاست تمایز دادند.
    کانتارچی می گوید: قبل از این مطالعه، مردم معتقد بودند که سلول‌های بنیادی یا بسیار شبیه به یکدیگرند یا بسیار متفاوت از یکدیگر هستند. اکنون ما اطلاعات کافی برای مشاهده پتانسیل عظیم استفاده از ویژگی‌های خاص این سلول‌های بنیادی برای ایجاد درمان‌های ترمیمی مؤثرتر و هدفمند داریم.