سرمقاله

بحرانِ رفتن / نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22595  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 01 بهمن 1402
    امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی تشریح کرد
    خط قرمز ایران کجاست؟
    گروه سیاسی - وزیر خارجه ایران، همکاری تمام عیار بایدن و کاخ سفید با اراذلی مانند نتانیاهو در رژیم صهیونیستی را ریشه ناامنی در منطقه دانست. حسین امیرعبداللهیان تاکید کرد که حمایت سیاسی و معنوی ایران از جنبش مقاومت بر ضد اشغالگری، نقش مثبتی در حفظ ثبات و صلح در غرب آسیا داشته است.
    وی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی که پیش از این بخشی از آن منتشر شد همچنین یادآور شد که ایران برای کمک به مردم و نیروهای مسلح عراق و سوریه، خون بهترین مستشاران نظامی خود را تقدیم کرده است.
    وزیر خارجه ایران در این گفت‌وگو تصریح کرد که رئیس‌ جمهوری بایدن باید فوراً حمایت کامل خود را از نسل‌کشی فلسطینیان و کشتار بیش از ۱۳۵۰۰ کودک فلسطینی متوقف کند. نتانیاهو به پایان تونل رسیده و هیچ‌گونه تجهیزات پزشکی یا کپسول اکسیژنی نمی‌تواند او را احیا کرده و نجات دهد.
    وی در پاسخ به این سوالی در مورد حمله حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ و همچنین حمله اخیر ایران به کردستان عراق و سوریه گفت: در ابتدا باید بگویم سال‌هاست دولت نجات ملی یمن در قسمت‌های وسیعی از خاک یمن و در پایتخت (صنعا) مستقر شده و آنها یکی از طرف‌های مذاکره با دولت عربستان در ماه‌های اخیر بوده‌اند. بر اساس اطلاعات ما، آنها در مراحل پایانی دستیابی به یک توافق پایدار با عربستان قرار دارند. بنابراین در ابعاد مختلف ما شاهد رفتار مسئولانه یمنی‌ها هستیم و در راستای این رویکرد مسئولانه، آنها از نسل‌کشی که اکنون در غزه در حال وقوع است، منزجر هستند و به همین خاطر کشتی‌هایی را که از طریق دریای سرخ به سمت بندرهای اسرائیل در حرکت بودند را متوقف کردند. این تصمیم توسط آنها اتخاذ شده اما ما مکررا از آن‌ها شنیده‌ایم که به آزادی کشتیرانی و ناوبری متعهد هستند.
    اما این که شما می‌گویید برخی معتقدند من نباید در داووس حضور داشته باشم، پاسخم این است که آن طرف‌هایی که در ۱۰۰ روز گذشته از نسل‌کشی غزه حمایت نموده و باعث مرگ ۲۴۰۰۰ غیرنظامی، از جمله بیش از ۱۸۰۰۰ کودک و زن شده‌اند، آنها باید جایی در داووس نداشته باشند.
    اما تاکید می کنم که اقدام مسئولانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با تروریسم و دفاع مشروع بود. ما به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها احترام می‌گذاریم. با عراق و پاکستان بهترین مناسبات را داریم. اما وقتی پای تامین امنیت ملی ایران در میان باشد، تعارف نداریم.
    امیرعبداللهیان درمورد اینکه نخست وزیر عراق حمله اخیر ایران به اقلیم کردستان را مصداق تجاوز خوانده، توضیح داد: ما روابط بسیار ممتازی با بغداد داریم. روابط ما در ابعاد مختلف توسعه و تعمیق یافته است. اما موضوع مبارزه با تروریسم و تامین امنیت ملی کشورها نمی‌تواند مورد هیچ‌گونه تردید و تعللی قرار گیرد. مقامات عراقی به خوبی می‌دانند که ایران امنیت آن کشور را امنیت خود می‌داند و تروریست‌ها دشمن مشترک مردم و دولت‌های ایران و عراق هستند.
    وزیر خارجه کشورمان درخصوص حمایت ایران از حوثی‌های یمن نیز گفت: ما در تحولات منطقه همواره نقش مثبت در رویدادها داشته‌ایم. در سال‌های گذشته، عملا این ایران بوده که به کمک مردم و دولت سوریه و عراق شتافته و به آنها در مبارزه با داعش یاری رسانده است. ما برای کمک به مردم و نیروهای مسلح عراق و سوریه، خون بهترین مستشاران نظامی خود را تقدیم کرده‌ایم. اما در رابطه با آنچه که الان در دریای سرخ اتفاق می‌افتد، باید به منشاء و ریشه مشکل توجه نمود. نباید صرفا به یک قطعه از این پازل، یعنی دریای سرخ، نگاه کنیم. اول از همه، ما معتقدیم که منشاء این بحران به نسل‌کشی و جنایات رژیم اسرائیل در غزه برمی‌گردد. اگر این جنایات و نسل کشی متوقف شود، طبعا وضعیتی که در منطقه ایجاد شده و در این صورت به نظر می‌رسد گسترش دامنه‌های جنگ می‌تواند به شکل منطقی مهار شود. دوم این که، مردم یمن و دیگر کشورها و جهات در منطقه که در حال دفاع از مردم فلسطین و به ویژه غزه هستند، بر اساس تجارب و تشخیص  خودشان عمل کرده و هیچ‌گونه فرمان یا دستورالعملی از ما دریافت نمی‌کنند. البته ما آنها را در دفاع از مظلومان فلسطینی تحسین می‌کنیم.
    روشن است که امنیت دریایی و آبراه‌ها برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که ما خود به تجارت و صادرات نفت از مسیر دریا مبادرت می ورزیم. اما باید دانست و معتقدیم هرگونه اقدام برای بی‌ثبات کردن منطقه ریشه در اسرائیل و نسل‌کشی آن در غزه دارد. این جنایت‌ها باید متوقف گشته و از ریشه به آن رسیدگی شود.  
    امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که آیا حماس و حوثی‌ها به طور بالقوه شما را به جنگی کشانده‌اند که تمایلی به مبارزه در آن ندارید؟ گفت: حماس به عنوان یک حرکت آزادی‌بخش مستقلاً تصمیم به اقدام علیه اشغالگری گرفت. در هفته اول عملیات ۷ اکتبر، من با رهبر سیاسی حماس در دوحه قطر ملاقات نمودم و در آن برهه مهم‌ترین مساله در کانون توجهات نحوه تسهیل تبادل زنان و زندانیان غیرنظامی بود. رهبر سیاسی حماس به من گفت که وی کاملا آماده بوده و با مساله آزادسازی زنان و غیرنظامیان و تبادل موافقت نمود، اما آن زمان تل‌آویو فقط به جنگ و نسل‌کشی می‌اندیشید و آماده نبود. ما به حماس به عنوان یک جنبش آزادی بخش در مقابل اشغالگر نگاه می‌کنیم، آنها برای آزادی سرزمین فلسطین از اشغال تلاش می کنند. اما آنها هرگز تلاشی در راستای درگیر کردن ایران در جنگ انجام نداده‌اند. در عین حال، ما معتقدیم که حمایت سیاسی و معنوی ایران از جنبش مقاومت ضد اشغالگری، نقش مثبتی در حفظ ثبات و صلح در غرب آسیا داشته است: اولاً ما اسرائیل را به رسمیت نشناحته‌ایم و هرگز نمیشناسیم. دوم، شاید بهتر باشد پاسخ شما را به این شکل بدهم که : راه حل مساله فلسطین چیست؟ ما معتقدیم اسرائیل یک رژیم اشغالگر است. مانند وضعیت الجزایر که دهه‌ها توسط کشوری غربی اشغال شده بود، اما در نهایت آن اشغالگری به پایان رسید. بنابراین درمورد فسلطین هم اشغالگری اسرائیل تا ابد دوام نخواهد آورد. ۷۵ سال اشغالگری هیچ‌گونه مشروعیتی را برای موجودیت اسرائیل ایجاد نمی‌کند. ما از قبل یک راه‌حل سیاسی را بر اساس رویکرد سیاسی در دست داریم. ما این راه‌حل را نزد سازمان ملل به ثبت رسانده‌ایم. ما معتقدیم که مردم فلسطین باید برای سرنوشت خود تصمیم‌گیری کنند. چطور؟ با برگزاری یک همه‌پرسی تحت نظارت سازمان ملل. چه کسی باید در این همه‌پرسی شرکت کند؟ همه ساکنان فلسطینی اصیل از جمله مسیحیان، یهودیان و مسلمانان و آن‌ها هر تصمیمی برای خود اتخاذ کنند، مورد احترام ما خواهد بود.
    وزیر خارجه کشورمان در مورد اینکه پیام شما به آمریکا و متحدانش که می‌گویند کاسه صبرمان از اقدامات حوثی‌ها لبریز شده، گفت: اولاً، میخواهم به کاخ سفید بگویم که باید به توافق خود با ایران متعهد باشند و به وعده‌هایی که به ما دادند پایبند بمانند.
    نکته دوم، ایالات متحده و آقای بایدن نباید سرنوشت خود را به سرنوشت نتانیاهو گره بزنند. همکاری تمام عیار بایدن و کاخ سفید با اراذلی مانند نتانیاهو در اسرائیل ریشه ناامنی در منطقه است. رئیس‌جمهور بایدن باید فوراً حمایت کامل خود را از این نسل‌کشی فلسطینیان و کشتار بیش از ۱۳۵۰۰ کودک فلسطینی متوقف کند. نتانیاهو به پایان تونل رسیده و هیچ‌گونه تجهیزات پزشکی یا کپسول اکسیژنی نمی‌تواند او را احیا کرده و نجات دهد. اما در طول تاریخ، مقاومت در برابر اشغالگری همواره مشروع بوده است. ما در منطقه از صلح و امنیت بهره‌مند هستیم. امنیت دریای سرخ، خلیج فارس و آب‌های بین‌المللی به نفع ماست. جنگ غزه را متوقف کنید و بگذارید صلح به منطقه ما بازگردد. به عنوان سخن پایانی، مایلم بگویم که پاسخ ما به احترامی که دیگر کشورها از جمله ایالات متحده نشان می‌دهند، احترام متقابل است. ما برای مردم آمریکا احترام قائل هستیم، در پایان اما بدانید که یمن و حوثی‌ها (انصارالله) دارای تمدن و فرهنگ بالایی هستند. هزاران سال پیش که کشوری به نام ایالات متحده در نقشه جهان قرار نداشت، یکی از بزرگترین تمدن‌های بشری در یمن وجود داشت.