سرمقاله

بحرانِ رفتن / نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22603  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 01 بهمن 1402
    چطور سم‌زدایی کنیم؟
    بدن خود را با این شش ماده غذایی پاکسازی کنید
    اصطلاح «سم» به آلاینده‌ها، مواد شیمیایی مصنوعی، فلزات سنگین و غذاهای فرآوری‌شده اشاره دارد که می‌توانند بر سلامتی تأثیر منفی بگذارند. «سم‌زدایی» نیز به معنای پیروی از یک رژیم غذایی برای حذف سموم از بدن است. هرچند بدن به طور طبیعی از طریق کبد و کلیه می‌تواند این مواد مضر را از بین ببرد، اما در این میان غذاهایی وجود دارند که فرایند سم‌زدایی را تسریع کرده و به پاکسازی کلی بدن کمک می‌کنند.
    بدن یک سیستم پیچیده است که در آن اندام‌ها با هماهنگی و همکاری دیگر سعی می‌کنند شما را سالم و زنده نگه دارند. همانطور که یک دستگاه به منظور درست کار کردن، نیاز به نظافت و تمیز کردن دارد،  بدن نیز برای ارائه عملکرد صحیح باید پاکسازی شده و سموم از آن خارج شوند تا جذب مواد مغذی افزایش یابد. بهترین راه سم‌زدایی بدن، مصرف مداوم میوه‌ها و سبزیجات تازه است.
    رژیم غذایی سم‌زدایی که با عنوان رژیم «دیتاکس» شناخته می‌شود، به یک مداخله غذایی کوتاه‌مدت برای حذف سموم از بدن اشاره دارد. سم‌زدایی می‌تواند شامل یک دوره روزه‌داری (فَستینگ) و یا یک رژیم غذایی متشکل از میوه، سبزیجات، آبمیوه و آب باشد. برخی از رژیم‌های سم‌زدایی از چای، مکمل‌ها و پاک‌کننده‌ها برای کمک به فرآیند سم‌زدایی استفاده می‌کنند. هدف اصلی سم‌زدایی تحریک کبد برای بیرون راندن سموم از بدن، بهبود گردش خون و تأمین مواد مغذی ضروری برای سلامتی کلی است. به گفته متخصصان تغذیه، خوردن این ۵ ماده غذایی سم‌زدا می‌تواند به بدن کمک کند تا به طور طبیعی از شر سموم خلاص شود و عملکرد مطلوبی داشته باشد:
    ۱) مرکبات
    مصرف مرکبات توانایی سم‌زدایی بدن را ارتقا می‌دهد. میوه‌های مرکباتی سرشار از ویتامین C هستند؛ این ویتامین یک ریزمغذی حیاتی است که فرآیندهای سم‌زدایی طبیعی بدن را تقویت می‌کند. ویتامین C برای تولید گلوتاتیون، ترکیبی که به مسیرهای سم‌زدایی کبد کمک می‌کند، ضروری است. مرکبات هم‌چنین حاوی مقادیر زیادی آب هستند که به آبرسانی بدن و دفع مواد زائد کمک می‌کنند. فلاونوئیدهای موجود در مرکبات می‌توانند از کبد محافظت کنند و عملکرد و سلامت آن را بهبود ببخشند.
    یکی از بهترین راه‌ها برای حذف سموم از بدن، کاهش مصرف غلات و گنجاندن انواع میوه‌های تازه در رژیم غذایی است. بیشتر میوه‌ها مانند سیب، هندوانه و پرتقال سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها، فیبر و سایر مواد مغذی هستند و محتوای آب بالایی دارند. از این رو، خوردن مقدار زیاد میوه‌های تازه می‌تواند به افزایش سطح انرژی و سلامت کلی شما کمک کند. میوه جزو مواد غذایی زودهضم است و اگر قصد سم‌زدایی دارید، یک انتخاب عالی برای شماست.
    ۲) زردچوبه
    ادویه زردچوبه، یکی دیگر از مواد غذایی با خاصیت سم‌زدایی بالا است. کورکومین، یک ترکیب فعال در زردچوبه، دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است و به محافظت از کبد، که ارگان حیاتی بدن برای حذف سموم است، کمک می‌کند. کورکومین هم‌چنین می‌تواند تولید گلوتاتیون را تحریک کند؛ آنتی اکسیدانی که بدن برای تقویت فرآیند سم‌زدایی از آن استفاده می‌کند.
    ۳) پیاز و سیر
    مواد غذایی، مانند پیاز و سیر، که گوگرد بالایی دارند نیز می‌توانند به سم‌زدایی طبیعی بدن کمک کنند. خوردن غذاهای غنی از گوگرد ممکن است سطح گلوتاتیون بدن را افزایش دهد. گلوتاتیون آنتی اکسیدانی است که در فرآیند سم‌زدایی طبیعی بدن نقش دارد و به بدن کمک می‌کند تا از شر سموم خلاص شود. علاوه بر این، سیر و پیاز حاوی آلیسین هستند و به حفظ سلامت کبد کمک می‌کنند.
    ۴) آجیل
    آجیل سرشار از مواد مغذی است و فرآیند سم‌زدایی طبیعی را تقویت می‌کند. یکی از این مواد مغذی، فیبر است که به هضم کمک می‌کند و باعث دفع سموم از طریق دستگاه گوارش می‌شود. آجیل هم‌چنین سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E است که به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضر در بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، آجیل حاوی چربی‌های سالم ضروری و اسیدهای آمینه، به ویژه آرژنین، گلوتاتیون و متیونین است که به ارتقای سلامت کبد کمک می‌کنند. علاوه بر این، آجیل منبع پروتئین‌های گیاهی است. بدن ما به پروتئین کافی نیاز دارد تا بتواند آنزیم‌های مورد نیاز برای سم‌زدایی را بسازد.
    پروتئین به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. از این رو، هنگامی که در تابستان رژیم سم‌زدایی را دنبال می‌کنید، باید پروتئین بیشتری مصرف کنید. هضم پروتئین به زمان بیشتری نیاز دارد و از همین جهت شما را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. غذاهای غنی از پروتئین، آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای آمینه را برای بدن فراهم می‌کنند که هر دو جزء ضروری مکانیسم سم‌زدایی هستند.
    ۵) کلم بروکلی
    سبزیجات چلیپایی (مانند کلم بروکلی، جوانه‌های کلم بروکلی، کلم، آروگولا و تربچه)، به سم‌زدایی طبیعی کمک می‌کنند؛ زیرا سرشار از سولفورافان و ایندول-۳-کاربینول و هم‌چنین فیبر و سایر آنتی اکسیدان‌ها هستند که در مراحل مختلف سم‌زدایی نقش قابل توجهی دارند. به‌طور مثال، آنتی اکسیدان‌های موجود در کلم بروکلی از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند و فیبر به حرکت مواد زائد از طریق سیستم گوارش کمک می‌کند.
    سبزیجات برگدار مانند اسفناج، کاهو، کلم پیچ، ریحان و شاهی سرشار از مواد مغذی، فیبر و عمدتاً کلروفیل هستند. فیبر و کلروفیل موجود در این مواد غذایی می‌تواند بدن شما را سم‌زدایی کند. سبزی‌های برگ‌دار همچنین عملکرد کبد، که یک عضو اصلی سم‌زدا در بدن است، را تقویت می‌کنند.
    لیمو سرشار از ویتامین C و سایر مواد مغذی است که می‌تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کند. آب لیمو هم‌چنین به عنوان یک ادرارآور عمل می‌کند و می‌تواند به راحتی سموم مضر را از بدن شما دفع کند. این میوه شگفت‌انگیز برای هضم غذا و کاهش وزن نیز مفید است.
    ۶) آب
    مصرف آب کافی در فرایند سم‌زدایی مهم است و به بدن کمک می‌کند تا سریع‌تر از شر سموم خلاص شود. بدن ما به آب کافی برای حل کردن سموم در آب نیاز دارد تا بتواند راحت‌تر آنها را از طریق ادرار و مدفوع دفع کند.
    چای سبز منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها و یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی است که به حذف سموم از بدن کمک می‌کند. هم‌چنین متابولیسم را افزایش می‌دهد، باعث کاهش وزن می‌شود و شما را از انواع سرطان در امان نگه می‌دارد.