سرمقاله

بحرانِ رفتن / نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22606  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 01 بهمن 1402
    هر تبلیغ ۱۰۰ میلیون ناقابل آب می‌خورد
    سود میلیاردی صدا و سیما از نامزدهای انتخاباتی
    بودجه صداوسیما چقدر است؟ رقمی حدود هشت هزار میلیارد تومان. با آن چه کار می‌کند؟ تقریبا همه کار و هیچ کار. یعنی چه؟ طبق گفته جلیلی، تعداد بینندگان تلویزیون حدود ۲۴ درصد است، از ابتدای سال تا کنون هم برنامه خاص و متمایزی را روی آنتن تلویزیون نبرده است اما همواره از موقعیت‌ها بهترین و بیشترین استفاده را کرده است. به طور مثال، سال گذشته سازمان صداوسیما قیمت تیزرهای تبلیغاتی‌اش را منتشر کرد. تعرفه تبلیغاتی‌ای که صداوسیما داشت، در کم‌ترین حالت ۷ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان و در بیشترین حالت ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود. این تعرفه‌ها برای ۲۰ ثانیه تبلیغات تعریف شده، در واقع صداوسیما برای هر یک ثانیه تبلیغات از شبکه سه در کم‌ترین حالت ۳۶۴ میلیون تومان و در بیش‌ترین حالت ۶۸۵ میلیون تومان دریافت می‌کند.
    به گزارش خبرآنلاین، با این جدول مشخص می‌شود که صداوسیما هزینه پخش تبلیغات را دوبرابر کرده؛ پیش از پخش مسابقات جام جهانی گران‌ترین تبلیغات شبکه سه سیما برای زمان پخش سریال ثانیه‌ای ۳۲۷ میلیون تومان بود اما برای مسابقات فوتبال در کم‌ترین حالت از ثانیه‌ای ۳۶۴ میلیون تومان شروع می‌شود. همین مسئله نشان می‌دهد سودی که صداوسیما از پخش فوتبال به دست می‌آورد خیلی بیش‌تر از پخش سریال است.
    در واقع تلویزیون در آن زمان نتوانسته بود از سریال‌سازی خود پول دربیاورد، به همین دلیل از فرصت سه هفته‌ای جام‌جهانی نهایت استفاده را کرد تا ضررهای مالی ناشی از کمبود مخاطب خود را جبران کند.
    هرچند که بعد از آن هم هیچ وقت تعرفه‌های صداوسیما مشخص نشد و حتی سود صداوسیما از جام جهانی را اعلام نکردند؛ اما با شروع انتخابات مجلس دوازدهم، اتفاق مشابهی رخ داد.
    به تازگی صدا و سیما متناسب با هر حوزه انتخابیه مبلغی را برای هر فرد در نظر گرفته است، موضوعی که تا پیش از این اطلاع رسانی نشده بود.
    پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما روز چهارشنبه ۲۰ دی در حاشیه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفته بود: همکاران ما در سازمان یک تلاش بسیار پیچیده و شبانه روزی را در ماه‌های اخیر انجام دادند که ما بتوانیم به تعداد ۲۰۰ کانال انتخاباتی به تعداد حوزه های انتخابیه در اختیار نامزدها قرار دهیم.
    در همین راستا اعلام شد که نامزدها باید از طریق سامانه ستاد تبلیغات به نشانی em۱۴۰۲.ir برای تبلیغات تلویزیونی ثبت نام کنند.
    هر نامزد باید ویدئوهای خود را در قالب مصوب سازمان صدا و سیما تولید کند. این بسته تصویری که حدود بیست دقیقه خواهد بود، شامل ویدئوی حامیان، سوابق، برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزد خواهد بود. تعداد پخش و بازپخش در هر حوزه انتخابیه متناسب با تعداد نامزدهایی است که برای تبلیغات تلویزیونی نام‌نویسی کرده‌اند. چنانچه نامزد نتواند تبلیغات خود را با قواعد مصوب تولید کند یا از تبلیغات تلویزیونی منصرف شود، مبلغ دریافتی برگردانده نخواهد شد.
    درنهایت با اعلام صداوسیما به نامزدها برای استفاده از ۲۰۰ شبکه محلی، رقم دریافتی از هر نامزد ۵تا ۷۰ میلیون خواهد بود که در تهران به بالای ۱۰۰ میلیون می‌رسد؛ به طور میانگین حداقل ۴۲۳ میلیارد تومان درآمد سازمان از انتخابات مجلس دوازدهم خواهد بود.
    هزینه تبلیغات نامزدهای تهرانی ۱۵۰ میلیون است
    در همین حال دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما با بیان اینکه هزینه تبلیغات ۱۰۰ میلیون تومانی که اعلام شده مربوط به ۱۲ تا ۱۳ حوزه انتخابیه و برای حوزه انتخابیه تهران ۱۵۰ میلیون تومان و مابقی بسیار پایین‌تر از این اعداد است،گفت: امکان تبلیغات را به نسبت هزینه‌ای که شده، شبه‌رایگان در خدمت نامزدهای انتخاباتی قرار می‌دهیم.
    «محمدصالح مفتاح» در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی در صداوسیما گفت: قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در ماده ۷۴ و ۸۱، ضوابط استفاده از بسترهای عمومی برای تبلیغات را مشخص کرده است. در آیین نامه همین قانون که در هیأت دولت به تصویب رسیده است، شرایط و ضوابط تعیین هزینه های تبلیغات تعیین شده و گفته شده که این مبالغ می‌تواند بر اساس هزینه تمام شده آن خدمت در نظر گرفته شود.
    دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما اضافه کرد: طبق قانون، تعیین هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی صدا و سیما، به هیات‌های استانی بررسی تبلیغات و هیات‌های اجرایی استانی واگذار شده است.
    وی با بیان اینکه صدا و سیما درباره این موضوع پیشنهاداتی داشت که به هیات اجرایی مرکزی انتخابات هم ارائه داد، اظهار کرد: ساز و کاری پیش‌بینی شده بود برای اینکه هم هزینه‌های بالایی گرفته نشود و هم امکان بهره‌مندی عموم افراد از این بستر فراهم شود. بخشی از این پیشنهادات مورد تایید قرار گرفت و مبنای قیمت‌گذاری شد.
    مفتاح گفت: مبنای محاسبه هزینه های انتخاباتی«بزرگی و کوچکی یک حوزه انتخابیه»، «امکانات اجرایی مورد نیاز» و «میزان پوشش فرستنده‌هایی که شبکه‌ها را در اختیار مردم قرار می‌دهد» است.
    دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما افزود: قاعدتاً این هزینه‌ها، هزینه تمام‌شده نیست و هزینه تمام‌شده عدد بسیار بزرگتری برای ماست. اما آنچه که ما به‌دنبال آن بودیم، این بود که یک بستر جدیدی برای تبلیغات ایجاد کنیم؛ چیزی که از قبل نبوده است. یعنی این ۲۰۰ کانال که پیش از این وجود نداشته و فقط مخصوص انتخابات ایجاد شده تا به نامزدها کمک کنیم که بتوانند از این امکان عمومی استفاده کنند.
    وی تصریح کرد: این موضوع قبلا در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به عنوان سیاست‌های کلی انتخابات مطرح شده بود، اما امکان اجرایی نداشت. ما در این دوره تلاش کردیم امکان اجرایی را برای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری فراهم کنیم. طبق بند ۳ این سیاست‌ها نامزدها باید بتوانند بصورت عادلانه و برابر از فرصت‌های تبلیغاتی و عدالت انتخاباتی بهره‌مند شوند.
    مفتاح تأکید کرد: قیمت‌گذاری کسر کوچکی از هزینه‌هاست و قاعدتا اگر کسی بخواهد بداند که ارزش واقعی آنتن صداو سیما چقدر است، می‌توان آن را با قیمت تبلیغات تجاری مقایسه کرد. تبلیغات تجاری به صورت ثانیه‌ای محاسبه می‌شود که عدد بسیار بزرگی است، ولی ما بستری را ایجاد کردیم که رقابت و مشارکت در انتخابات افزایش یابد.
    دبیر ستاد انتخابات سازمان صداو سیما خاطرنشان کرد: در این قیمت‌گذاری، اولا اگر به قیمت معمول تبلیغات توجه کنیم، می‌بینیم که ۱۰۰ میلیون تومان نسبت به هزینه‌هایی که انجام می‌شود، عدد بزرگی محسوب نمی‌شود. اگر بررسی کنید که برای چاپ پوستر و تولید محصولات رسانه‌ای چقدر هزینه می‌شود، می‌بینید که این عدد، عدد بزرگی نیست.
    مفتاح در پاسخ به انتقادات مطرح شده نسبت به این قیمت‌گذاری، گفت: اگر کسی بخواهد پیام خود را به مردم تهران که بالاترین قیمت را دارد برساند، چقدر باید هزینه کند؟ از این جهت، اعدادی که اعلام شده، قابل دفاع است که اگر کسی قصد حضور دارد باید این اعداد را برآوُرد می‌کرد. این اعداد برای خیلی از افراد اعداد بالایی محسوب نمی‌شود.
    وی همچنین تأکید کرد: علاوه براین، عمده اعداد اعلام شده، در اکثر حوزه‌ها عددهای بسیار پایین‌تری است. یعنی متوسط قیمت‌ها بر روی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان است و اینطور نیست که برای کل کشور یکسان باشد.
    دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما تصریح کرد: ۱۰۰ میلیون تومانی که اعلام شده مربوط به ۱۲ تا ۱۳ حوزه انتخابیه است. برای حوزه انتخابیه تهران ۱۵۰ میلیون تومان و مابقی بسیار پایین‌تر از این اعداد است. بیشترین تکرار مربوط به حوزه‌های انتخابیه بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه برای افراد است تا بتوانند تبلیغات خود را انجام دهند.
    مفتاح در پایان خاطرنشان کرد: اگر بر اساس اجازه قانون، مبنای هزینه را هزینه تمام شده قرار می‌دادیم، عدد بسیار بزرگتری می‌شد. ولی ما تلاش کردیم امکان تبلیغات را به نسبت هزینه‌ای که شده، شبه‌رایگان در خدمت نامزدهای انتخاباتی قرار می‌دهیم.