سرمقاله

بحرانِ رفتن / نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22641  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 01 بهمن 1402
    فشار دموکرات‌ها برای برکناری مشاور جنجالی بایدن
    طبق آنچه یک قانونگذار دموکرات و دستیار ارشد کنگره ایالات متحده می‌گویند، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در حال رایزنی جهت ارسال نامه‌ای به جو بایدن و طرح درخواست استعفای «برت مک‌گورک» مشاور رئیس‌ جمهوری آمریکا در امور «خاورمیانه» به دلیل ضعف مدیریتی او در بحران غزه هستند.
    به گزارش ایسنا، این تلاش به رهبری دموکرات‌های مترقی آمریکا که مک‌گورک را به‌عنوان «شخص غیرمفیدی» در سیاست‌های «خاورمیانه» می‌دانند، در حال انجام است. به گفته دموکرات‌های آمریکایی، سیاست‌های مک‌گورک بحران غزه را وخیم‌تر کرده است. آنها هم‌چنین قصد دارند این مسئله را در قالب نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا منتقل کنند و خواستار استعفای برت مک‌گورک شوند.
    البته این قانونگذار دموکرات به پایگاه خبری آمریکایی هاف‌پست گفت که پیش‌نویسی در حال حاضر طراحی شده و حامیان آن توقع دارند ۱۰ الی ۱۵ امضاکننده آن را تایید کنند. قرار است طی چند روز آینده این نامه به طور گسترده پخش شود و این پیشنهاد را در جلسه بعدی گروه ترقی‌خواهان کنگره آمریکا که بیش از ۱۰۰ عضو دارد، مطرح کنند.
    این قانونگذار بدون آنکه نام خود را افشا کند، افزود: ناامیدی و خشم در میان دموکرات‌هایی که مک‌گورک را مسئول سیاست‌های ناکارآمد و مضری می‌دانند، به نقطه اوج خود رسیده است.
    به گفته این قانونگذار آمریکایی، مک‌گورک مسئول سیاست‌های مضری است که حمایت بایدن را تضعیف می‌کند.
    مشاور جو بایدن در امور «خاورمیانه» از زمان روی کار آمدنش در سال ۲۰۲۱ با انتقادات فراوانی مواجه شده و این بار دموکرات‌ها می‌خواهند با اعمال فشار بر رئیس‌جمهور موجب استعفای این مشاور شوند.
    به گفته منتقدان، مک‌گورک به اشتباه «سیاست خاورمیانه‌ای» بایدن را بر تعمیق روابط ایالات متحده با عربستان سعودی متمرکز کرده و همچنین در برابر درخواست‌های واشنگتن، از جمله در مورد نزدیک شدن به روسیه و چین تا جلوگیری از افزایش قیمت نفت، مقاومت کرده است. سخنگوی برت مک‌گورک از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده است.