سرمقاله

ضرورت استفاده از علم ارتباطات برای رفع شکاف‌ها ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22657  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 02 بهمن 1402
    گزارشی از اولین روز لایحه بودجه 1403
    دولت ۱۰۰ میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی بدهی دارد
    اولین روز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور تشکیل شد.
    اولین روز از جلسات علنی مجلس برای رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه سال آینده کل کشور روز گذشته (یکشنبه) یکم بهمن ۱۴۰۲ به ریاست محمد باقر قالیباف رئیس مجلس  تشکیل شد.
    در ابتدای این جلسه نمایندگان با برگزاری جلسات علنی مجلس به صورت ۳ شیفت به منظور بررسی لایحه بودجه و لایحه برنامه هفتم توسعه موافقت کردند.
    قرار است با اتمام بررسی بودجه، مجلس شورای اسلامی وارد رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه می‌شود.
    در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۳ در اولین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.
    مصوبات
    * با تصویب بند الف تبصره یک لایحه بودجه ۱۴۰۳، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شرکت‌های دولتی اجازه دادند در سال ۱۴۰۳ تا سقف ۱۵ درصد سرمایه‌گذاری مصوب در بودجه سنواتی خود اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین و بازپرداخت اصل و سود منتشر نمایند.
    *‌ با تصویب جزء یک بند ب تبصره یک بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، ‌ به شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آن مجوز انتشار ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی دادند.
    * با تصویب بند ث تبصره یک بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، ‌ کارمزد تعهد پذیره‌نویسی و کارمزد معامله‌گران اولیه اوراق مالی اسلامی دولت منتشرشده در سال ۱۴۰۳ مشمول مالیات به نرخ صفر می‌شود.
    * با تصویب بندهای خ و د  تبصره یک بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، ‌  کلیه شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی - مهندسی که برای استفاده از منابع بین‌المللی برای اجرای طرح در خارج از کشور با مشکل ضمانتنامه مواجه هستند، با تأیید سازمان توسعه تجارت ایران مشمول تسهیلات خواهند شد.
    * با تصویب بند الف و اجزای تبصره ۲ منابع مالی حمایت از اشتغال در سال ۱۴۰۳ را تعیین شد.
    * با تصویب بند الحاقی تبصره ۲ بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، دو درصد از منابع حاصل از فروش کالای قاچاق را در اختیار سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور قرار دادند.
    * با تصویب بند چ تبصره ۳ بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، نمایندگان بانک مرکزی را مکلف کردند معادل ریالی مسدودی‌های ارزی استفاده نشده حساب ذخیره ارزی را به حساب ردیف درآمدی بودجه واریز کند.
    * با تصویب بند الحاقی ۱ تبصره ۳ بساز و کار لازم برای تسویه بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی، خصوصی و تعاونی که در چارچوب قوانین و مقررات تا پایان سال ۱۴۰۲ ایجادشده و همچنین مطالبات نهادهای عمومی غیردولتی در سال آتی را تعیین کردند.
    * با تصویب بند الحاقی ۲ تبصره ۳ و اجزای آن از بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، سازوکاری را برای تسریع در تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تعیین کردند.
    * با تصویب بند ب تبصره ۴ بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، سازوکاری برای تقویت بنیه دفاعی تعیین شد.
    * با تصویب بند پ تبصره ۴ بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، به وزارت نفت اجازه دادند تا در سال ۱۴۰۳  نسبت به خرید، معاوضه و یا تهاتر فرآورده های نفتی وارداتی با فرآورده‌های نفتی صادراتی تا سقف ۸۰۰ هزار میلیارد ریال اقدام کند.
    ارجاعیات
    در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، نمایندگان بند الحاقی تبصره یک این لایحه مربوط به تسویه دیون دولت به بانک سپه را جهت رسیدگی بیشتر و رفع ابهامات وارده به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع دادند.
    بند الف تبصره ۴ بخش درآمدی لایحه مربوط به تعیین سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز هم با تصمیم عبدالرضا مصری، نایب رییس مجلس، به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.
    تذکرات
    در جریان بررسی بخشی از لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در خصوص تعیین سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: ۶۵ همت از منابع بودجه سال ۱۴۰۳ که از سوی دولت ارائه شده است وابسته به کاهش سهم صندوق از محل درآمدهای نفتی از ۴۵ درصد به ۴۰ درصد بوده و کمیسیون تلفیق نیز به صورت مشروط با این موضوع موافقت کردند.
    سید ناصر موسوی لارگانی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در هیات امنای صندوق توسعه ملی هم گفت که وضعیت صندوق توسعه ملی خوب نیست؛ به طوری که دولت نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی بدهی دارد.
    همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی در اخطاری با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی با اشاره به کاهش سهم صندوق توسعه ملی از ۴۵ درصد به ۴۰ درصد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: این موضوع نیازمند اذن رهبر معظم انقلاب است که تاکنون اخذ نشده است.
    در تذکری دیگر نائب رئیس کمیسیون اقتصادی  بیان کرد: امروز محصولات کشاورزی به واسطه عدم تصمیم‌گیری به موقع بانک مرکزی بر روی دست کشاورزان مانده و کشاورزان ما با مشکل اساسی مواجه هستند. بحث صادرات محصولات کشاورزی قفل شده است. انتظار داریم رئیس کل بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کند تا با تصمیمی به موقع کشاورزان از نگرانی خارج شوند.
    موضوعات خارج از بودجه
    در ابتدای جلسه علنی نوبت، رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود شهادت جمعی از مستشاران شجاع و مجاهدت ِسپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کشور سوریه را تسلیت گفت و افزود: جمهوری اسلامی ایران و تمام دلباختگان مقاومت اسلامی حق پاسخ متقابل به ترورها را به رسمیت می‌شناسند و با انگیزه‌ای مضاعف رژیم صهیونیستی را پشیمان خواهند کرد.
    در بخش دیگری از این جلسه قالیباف در پاسخ به تذکر محمدرضا صباغیان درباره اتهام مطرح شده علیه یکی از نمایندگان برای دریافت سکه، گفت: دادستان به عنوان مدعی‌العموم باید این موضوع را پیگیری کند و نتیجه به مردم اعلام شود.
    عباس گودرزی هم در تذکری با اشاره به نهایی شدن تصمیم کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: تعطیلی پنج‌شنبه‌ها لایحه دولت است که در کمیسیون اجتماعی نهایی شده است اما متاسفانه خیلی از مسائل فردی مطرح شد و این موضوع که مطالبه کارکنان و نیروهای دستگاه‌های اجرایی کشور است مغفول واقع شده که خواهش می‌کنم در دستور کار جلسات صحن مجلس قرار بگیرد.
    همچنین دو نماینده  درتذکرات خود از وضعیت بازار گوشت گرم و نحوه توزیع آن در کشور انتقاد کردند.