سرمقاله

پیام‌های دوگانه واشنگتن به تهران ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4397  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 12 بهمن 1401
    خلاصه مهمترین اخبار صحن علنی مجلس
    سوال از ۲ وزیر و بررسی یک گزارش بودجه‌ای
    بررسی سوال از وزیر نفت و صمت و بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره ها و ردیف های مرتبط با درآمدهای عملیاتی و واگذاری دارائی های سرمایه ای در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ از مهمترین موضوعات خبری جلسه علنی دیروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی بود.
    به گزارش ایسنا، جلسه علنی  مجلس به ریاست علی نیکزاد نایب رئیس مجلس برگزار شد و رسیدگی به سوالات مالک شریعتی از وزیر نفت و حسین گودرزی  از وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیرامون عملکرد تبصره های درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در دستور کار  نمایندگان قرار گرفت.
    در جریان جلسه علنی ،‌ مالک شریعتی سوال خود از اوجی وزیر نفت را چنین مطرح کرد که چرا وزارت نفت به تکلیف قانونی خود مصرح در بند (ح) تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر ساماندهی توزیع گاز مایع برای خانوارها و خودروها عمل نمی کند؟
    جواد اوجی هم که در صحن علنی حاضر شده بود توضیحاتی را در پاسخ به این سوال ارائه کرد و افزود: باید بگویم قولی که از تریبون مجلس شورای اسلامی به نمایندگان دادم محقق شده و توانستیم سرمای سخت و کم سابقه را مدیریت کرده و اکنون در حال عبور از این موج هستیم.
    بعد از توضیحات وزیر نفت، شریعتی به صورت مشروط از پاسخ‌های «اوجی» قانع شد و گفت که اگر وزیر دو قول دهد سوال را به رای نمی گذارد؛ اول قانون تا آخر بهمن اجرا شود و دوم اینکه با پیشنهاد ضابطه مند شدن و شفاف شدن درآمدهای LPG در شرکت های ملی گاز موافقت کنند.
    علی نیکزاد هم  بعد از اقناع مشروط شریعتی نماینده تهران از توضیحات وزیر نفت، گفت: آقای وزیر نسبت به مدیریت مصرف گاز در زمستان مجاهدت کنید. توصیه برادرانه‌ام این این است که از ابتدای سال ۱۴۰۲ موضوع مصرف گاز در فصل زمستان را مدنظر داشته باشید.
    دیروز همچنین نمایندگان در حضور وزیر نفت و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره ها و ردیف های مرتبط با درآمدهای عملیاتی (با محوریت درآمدهای مالیاتی) و واگذاری دارائی های سرمایه ای در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را بررسی کردند.
    در این گزارش تاکید شده است که تا دی ماه سال جاری حدود ۶۴ درصد از منابع درآمدی پیش بینی شده از محل فروش نفت و فرآورده های نفتی محقق و به خزانه واریز شده است.
    همچنین رئیس سازمان امور مالیاتی کشور که در مجلس حاضر شده بود با تاکید بر اینکه نظام مالیاتی در تلاش است که هر کسی که فعالیت اقتصادی می‌کند، به عنوان مودی در تور مالیات قرار بگیرد، از شناسایی فرار مالیاتی ۱۲۰۰ میلیاردی در کشور خبر داد.
    در ادامه بررسی این گزارش حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: منابع حاصل از فروش اموال دولتی از ۲۶ همت در لایحه بودجه سال جاری به ۱۰۷ همت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است. سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ هم گفت که در مجموع تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۰ به طور نسبی و نه به صورت مطلق افزایش پیدا نکرده است اما همچنان کسری وجود دارد که باید حل شود.
    پس از بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه پیرامون عملکرد تبصره‌های درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، علی نیکزاد در جمع‌بندی مباحث مطرح شده، گفت: در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی عملکرد بودجه سال ۱۴۰۱ در باب واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و فروش اموال منقول و غیرمنقول و درآمدهای مالیاتی مورد بررسی قرار گرفت. این گزارش در کنار نظارت مجلس بر عملکرد بودجه منجر به تصمیم‌گیری آگاهانه برای بودجه سال ۱۴۰۲ خواهد شد تا دولت و مجلس شورای اسلامی در کنار هم بتوانند بودجه‌ای را به تصویب برسانند که قابل تحقق بوده و نتیجه آن عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی باشد.
    نایب رئیس مجلس همچنین تاکید کرد: اتکاء به درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی در لایحه بودجه یک فاکتور مثبت برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی به شمار می‌رود.
    در ادامه جلسه علنی دیروز بررسی سوال نماینده دورود و ازنا از وزیر صمت در دستور کار قرار گرفت و حسین گودرزی با اشاره به اینکه برابر گزارش رئیس پلیس راهور کشور در تصادف زنجیره ای اخیر شهرستان بهبهان، ایربگ هیچ کدام از ۵۹ خوردو تصادفی باز نشده است، پرسید:‌ در این رابطه چه برخوردی با خودروسازان انجام گرفته است؟ آیا اراده ای برای برخورد با سازندگان ارابه های مرگ در وزارت صنعت وجود دارد؟‌ آیا استانداردها در ساخت ایربگ رعایت شده است؟
    وزیر صنعت، معدن و تجارت هم ضمن پاسخ به این سوال گفت: خبر خوب هم این است که با وجود این‌که ۷۰ درصد از وسائل نقلیه افزایش پیدا کرده است اما شاهد کاهش تعداد فوتی‌های تصادفات هستیم. از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰ تعداد کشته‌ها در تصادفات به یک چهارم رسیده است طبق آمار مرکز آمار در سال ۱۳۹۹ در هر ۱۰۰ تصادف، ۴.۴ فوتی و این عدد در سال ۱۴۰۰ یه یک رسیده است. البته که یک نفر کشته و فوتی تصادفات هم زیاد است.
    گودرزی هم مشروط بر انجام اصلاحات و اقدامات لازم در حوزه کیفیت خودرو و ارائه گزارشی در این خصوص طی ۶ ماه آتی از سوی رضا فاطمی امین به کمیسیون صنایع و معادن، از پاسخ‌های وزیر صمت به پرسش خود قانع شد.