سرمقاله

نشانه‌های ملموس به جای حرف / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4620  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 15 بهمن 1401
    توسعه آزمایشی کاربردی برای بیماران مبتلا به «نفریت لوپوس»
    پژوهشگران دانشگاه هیوستون آمریکا در پژوهش جدید خود، از توسعه آزمایش در بالین بیمار برای بیماری «نفریت لوپوس» خبر دادند. به گزارش ایسنا و به نقل از تی ان، گروهی از پژوهشگران دانشگاه هیوستون روش جدیدی را برای تشخیص زودهنگام و نظارت بر بیماری نفریت لوپوس (Lupus Nephritis) در خانه توسعه داده‌اند.
    اگر در خانه تست کووید-۱۹ یا تست بارداری انجام داده‌اید، پس آزمایشی را انجام داده‌اید که از نظر علمی، آزمایش سنجش جریان جانبی (LFA) نامیده می‌شود، آزمایش سنجش جریان جانبی یک ابزار تشخیصی است که به دلیل نشان دادن نتایج سریع، هزینه کم و سهولت آن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    پژوهشگران دانشگاه هیوستون همان فناوری را برای ارزیابی «نفریت لوپوس» یا التهاب کلیه‌ها که یکی از شدیدترین عوارض برای بیماران مبتلا به لوپوس منتشر یا لوپوس اریتماتوس سیستمیک است، به کار بردند.
    لوپوس منتشر یا لوپوس اریتماتوس سیستمیک (Systemic Lupus Erythematosus) گونه‌ای از انواع بیماری‌های خود ایمنی است که در آن سیستم دفاعی بدن، علیه ارگان‌ها و بافت‌های پیوندی خودی عمل کرده و به‌آن‌ها آسیب می‌رساند. زنان در مقابل این بیماری ده‌برابر بیشتر از مردان آسیب‌پذیرند.
    این آزمایش خانگی که نتایج آن را می‌توان در تلفن هوشمند خواند، قرار است در نهایت جایگزین آزمایش استاندارد طلایی برای تشخیص نفریت لوپوس فعال، بیوپسی تهاجمی کلیه شود. این آزمایش سطح یک ژن کدکننده پروتئین به نام ALCAM را ارزیابی می‌کند.
    چاندرا موهان، پژوهشگر اصلی این مطالعه گفت: ALCAM ادراری (uALCAM) دقت تشخیصی بالایی را برای فعالیت آسیب‌شناسی کلیه در نفریت لوپوس فعال نشان داده است. آزمایش‌های سنجش جریان جانبی برای uALCAM غیرعادی و نرمال‌شده، دقت بسیار خوبی در تشخیص نفریت لوپوس فعال نشان داد. این تست دارای دقت ۸۶ درصدی برای تشخیص نفریت لوپوس فعال بود.
    با استفاده از نشانگرهای زیستی ALCAM کشف‌شده توسط موهان، دیگر پژوهشگران بر اساس فناوری زیربنایی تست‌های بارداری خانگی، اپلیکیشن و کیت تست مبتنی بر گوشی هوشمند را نیز ایجاد کردند.