سرمقاله

آماده ورود به عصر تازه هستیم؟ ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 9774  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 07 خرداد 1402
    تسلا مدل Y، پرفروش‌ترین خودروی جهان در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳
    تسلا مدل Y با فروش ۲۶۷ هزار دستگاه در سه‌ماههٔ نخست امسال، بالاتر از تویوتا کرولا با فروش ۲۵۶ هزار دستگاه قرار گرفته است. این خبر بسیار مهمی برای صنعت خودرو محسوب می‌شود زیرا برای اولین بار، یک خودروی تمام الکتریکی به پرفروش‌ترین خودروی جهان تبدیل شده است. در آگوست سال ۲۰۲۰ ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در جلسهٔ سالانهٔ سهامداران اعلام کرد مدل Y در سال ۲۰۲۳ به پرفروش‌ترین خودروی جهان تبدیل می‌شود. در آن زمان هرچند رشد این برند بسیار سریع بود اما با توجه به قیمت بالای مدل Y، این ادعا خیلی بلندپروازانه به نظر می‌رسید اما کاهش قیمت اخیر و گسترش فعالیت جهانی تسلا باعث افزایش تقاضا برای این کراس‌اوور الکتریکی شده است.
    مدل Y سال گذشته پس از تویوتا رافور و تویوتا کرولا به سومین خودروی پرفروش جهان تبدیل شد. بر اساس اطلاعات ۱۵۲ بازار، این خودرو سال گذشته ۷۴۷,۵۰۰ دستگاه فروخته که ۹۱ درصد افزایش را نسبت به سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. کراس‌اوور تسلا با اختلاف ۲۴۴ هزار دستگاه در پس کرولا قرار گرفته بود و از رافور ۲۶۸ هزار دستگاه کمتر فروخته بود؛ اما این اختلاف کاهش پیدا کرده زیرا از یک سو تسلا به کاهش قیمت محصولات خود ادامه داده و از سوی دیگر رونق بازار خودروهای الکتریکی همچنان رو به افزایش است.
    فروش مدل Y در سه‌ماههٔ نخست سال جاری با حدود ۶۹ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۶۷,۲۰۰ دستگاه رسیده است. این خودرو در چین عملکرد بسیار خوبی داشته و در اصلی‌ترین بازارش یعنی ایالات‌متحده ۶۸ درصد رشد فروش داشته است. مدل Y در اروپا هم به پرفروش‌ترین خودرو تبدیل شده است. تویوتا کرولا اما با وجود عرضه در انواع مختلفی شامل سدان، هاچ‌بک و استیشن، کمتر فروخته است. این ماشین که سال‌ها یکی از محبوب‌ترین خودروهای جهان بوده است، روندی نزولی داشته و فروش آن به ۲۵۶,۴۰۰ دستگاه رسیده است. فروش کرولا در چین ۲۹ درصد و در ایالات‌متحده ۱۰ درصد کاهش یافته است.
    نسل کنونی کرولا در مارس ۲۰۱۸ معرفی شد درحالی‌که تسلا دقیقاً یک سال بعد در مارس ۲۰۱۹ مدل Y را رونمایی کرد. البته اختلاف فروش بین این دو خودرو چندان زیاد نیست که این یعنی تا پایان سال هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. از یک سو، مدل Y یک کراس‌اوور الکتریکی است که در حال حاضر ترکیب برد-برد محسوب می‌شود. از سوی دیگر، کرولا یک محصول واقعاً جهانی بوده و تقریباً در همهٔ کشورهای جهان عرضه می‌شود. این یعنی محصول محبوب تویوتا در برابر درگیری‌های چین و آمریکا کمتر آسیب‌پذیر خواهد بود.
    پس از مدل Y و کرولا، سه خودروی پرفروش بعدی جهان نیز همگی از محصولات تویوتا شامل هایلوکس، رافور و کمری هستند. در بین این خودروها، هایلوکس محبوب‌ترین انتخاب در بازارهای نوظهور است و این بازارها یک‌پنجم فروش جهانی هایلوکس را تشکیل می‌دهند یعنی جایی که بخش گمشدهٔ توسعهٔ تسلا محسوب می‌شود. آیا هرگز یک تسلا برای این بازارها خواهیم دید؟