سرمقاله

اهمیت سفر فیصل بن فرحان به تهران / سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 10805  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 28 خرداد 1402
    رئیس اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی هرمزگان خبر داد :
    صدور 3000 کارنه تیر در سالجاری
    بندرعباس - خبرنگار ابتکار ، سمینار تخصصی بهره گیری از رویه تیر در حمل و نقل بین المللی جاده ای و ترکیبی برای ذینفعان و بنگاه های اقتصادی شرکت های حمل و نقل کریر و فورواردر ، نمایندگان گمرکی و صاحبان کالا با حضور فعالان اقتصادی ، مدیران عامل ، نمایندگان شرکت های حمل و نقل بین المللی فورواردر و کریر ، صاحبان کالا ترخیص کاران و کارگزارن گمرکی و خبرنگاران با حضور ناظر گمرکات هرمزگان و مدیر امور حمل و نقل بین المللی و کارنه تیر اتاق ایران و معاون مدیر کل اداره ترانزیت گمرک ایران به مدت 2 روز با همت و میزبانی اتاق بازرگانی هرمزگان در سالن کنفرانس این اتاق برگزار شد .
    رئیس اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی هرمزگان ضمن خیرمقدم در این سمینار گفت : همزمان با افتتاحیه ساختمان نوبنیاد اتاق بازرگانی هرمزگان واحد امور کارنه تیر این اتاق در دی ماه سال گذشته ضمن دریافت تاییده از سازمان جهانی ایرو و همچنین آموزش کارکنان این واحد توسط امور کارنه تیر اتاق ایران بازگشایی شد.
    محمدرضا صفا ، افزود : از بهمن ماه سال گذشته فروش کارنه تیر و صدور گواهی قبولی آغاز شده است که تا کنون بیش از ۳۰ کارنه ۶ و ۱۶ برگی توسط این واحد صادر شده است و امید است با ایجاد زیر ساخت های لازم و همکاری گمرکات و دیگر نهادهای اجرایی با توجه به حجم گسترده ترانزیت این استان صدور کارنه در این مرکز را به بیش از ۳۰۰۰ کارنه در سال برسانیم. وی ، خاطرنشان کرد : به دلیل عضویت اخیر عراق در کنوانسیون تیر تمام کشورهای منطقه عضو این کنوانسیون هستند که ارزش افزوده استفاده از کارنه تیر نه تنها برای شرکت های حمل و نقل بلکه برای صاحبین کالا بسیار چشمگیر است .
    رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان، با اشاره به دغدغه اصلی بسیاری از فعالان حمل و نقل و صادرات یعنی وجود اطمینان خاطر به منظور تامین منافع و عدم تضییع حقوق آن ها، عنوان کرد : کارنه تیر می‌تواند این اطمینان را در راستای حفظ منافع صاحب کالا، گمرک و شرکت حمل و نقل تامین کند تا با نگاه اقتصادی جهان همسو باشیم.
    صفا ادامه داد : تلاش کشورهای منطقه برای توسعه زیرساخت‌های گمرکی، بندری، جاده ای و ریلی را برهانی بر اهمیت ترانزیت و خدمات لجستیکی چندجانبه عنوان و بیان کرد: پیاده سازی و اجرای این زیرساخت ها در کشور ما مهم می تواند درآمد استان‌ها و دولت را به طور چشمگیری افزایش دهد. وی ، با اشاره به فصل هفتم برنامه پنج ساله توسعه کشورو وظیفه دولت در راستای سیاست گذاری و برنامه ریزی در حوزه حمل و نقل، اضافه کرد : این مهم با همکاری نزدیک مراجع دولتی و بخش خصوصی باید به طور جدی مورد توجه و پیگیری قرار گیرد. این مسئول اذعان داشت : اتاق بازرگانی هرمزگان با همکاری تمامی مراجع مربوطه آمادگی دارد تا با برگزاری نشست های حمل و نقلی منطقه با کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه برگزار نماید تا از عقب افتادگی استان و کشور در چرخه تجارت جلوگیری کند .
    رییس اتاق بازرگانی هرمزگان ضمن قدردانی از بهنام فرامرزیان مدیر امور حمل و نقل بین المللی و کارنه تیراتاق ایران به منظور برپایی این واحد در استان و ارائه آموزش‌های لازم در راستای راه اندازی این مرکز، از ناظر گمرکات استان و پلیس امنیت اقتصادی هم در زمینه صدور کارنه قدردانی کرد و یادآور شد : بندرعباس به عنوان یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیت شمال - جنوب که به تمامی شاخه‌های دیگر در شمال - غرب و شمال- شرق نیز متصل است، دارای جایگاه حائز اهمیتی است که وجود پایگاهی برای ارائه خدمات کارنه تیر در این شهر میتواند قدمی بزرگی در تسریع امور حمل و نقل بین المللی محسوب شود. گفتنی است، گمرکی که برای ترانزیت بین‌المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیرTIRدر کشور مبدأ صادر می‌شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده‌ای به‌طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می‌کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آن‌ها نخواهد بود. همچنین ، بر اساس تعاریف بین المللی کلمه تیر( TIR) مخفف حمل و نقل جاده ای بین المللی است و تیر الکترونیک سیستمی است که کالا تحت سند واحد و تبادل الکترونیکی اطلاعات بین کشورها و با تضمین بین المللی معتبر منتقل می‌شود.
    ایران جز اولین کشورهایی بوده که به کنوانسیون کارنه تیر ملحق شد
    نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان ، در این سمینار فعال سازی بخش ترانزیت را مولد دیگر بخش ها هم برشمرد و گفت: اگر در حوزه ترانزیت کالا درست عمل می کردیم، کارخانه های خودروسازی و تولید کامیونت ایران می توانست خود را به عنوان یک صنعت موفق معرفی کند.
    حسن روحانی تازیانی نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان، الحاق ایران به کنوانسیون گمرکی مربوط به حمل و نقل بین‌المللی کالا(TIR) را به‌دلیل نیاز آن روز و شرایط استراتژیک کشور بیان و عنوان کرد: ایران جزء اولین کشورهایی بوده که به این کنوانسیون ملحق شده اما از این ظرفیت ترانزیت به‌درستی بهره برداری نشده است.
    روحانی با اشاره به روند عملیاتی و سرمایه گذاری کشورهایی مانند ترکیه، عراق، امارات و پاکستان در حوزه ترانزیت و تعاریف برنامه های منسجم برای بخش دولتی و خصوصی، افزود: عملکرد جزیره‌ای هر یک از دستگاه های حاکمیتی در راستای منافع خود، عاملی بوده که نه تنها بخش ترانزیت، بلکه منافع ملی را تحت الشعاع قرار داده و به نوعی یک آسیب برای کشور تلقی می شود.
    وی ، فعال سازی بخش ترانزیت را مولد دیگر بخش ها هم برشمرد و گفت: اگر در حوزه ترانزیت کالا درست عمل می کردیم، کارخانه های خودروسازی و تولید کامیونت ایران می توانست خود را به عنوان یک صنعت موفق معرفی کند.
    اگر نتوانیم زیرساخت های کارنه تیر را برای شرکت های حمل ونقل فراهم کنیم این ظرفیت به بندرگوادر می رود
    مدیر امور حمل و نقل بین المللی کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران در این سمینار ، گفت : اگر نتوانیم امکانات و زیرساخت های کارنه تیر را برای شرکت های حمل ونقل در بندر لنگه، شهید رجایی و بنادر جنوبی فراهم کنیم، این ظرفیت از منطقه گرفته می شود و به بندر گوادر می رود.
    بهنام فرامرزیان با بیان اینکه سند بین المللی کارنه تیر در 78 کشور جهان از جمله ایران که بزرگترین مصرف کنده و صادر کننده کارنه تیر در سال 2021 بوده است، مورد استفاده قرار می گیرد، عنوان کرد : همکاری اتاق بازرگانی ایران با گمرک، وزارت راه و وزارت خارجه باعث شده برای 4 دوره پیاپی بتوانیم نماینده گمرک ایران در جریان رأی‌گیری کشورهای عضو کنوانسیون TIR سازمان ملل، به‌عنوان عضو کمیته اجرایی تیر انتخاب شود.
    فرامرزیان افزود: ایران همیشه یکی از کشورهای هدف بوده و در طرح های پایلوت بین المللی از جمله پروژه جهانی تیر الکترونیک حضور فعال داشته است اما به دلیل توقفی که ناشی از تحولات در بدنه گمرک و سامانه گمرک بود، کشورهایی مانند گرجستان، تونس، ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان از ما پیشی گرفتند وسیستم های الکترونیکی را نهایی کردند و دبیر اجرایی کمیته تیر طی نامه ای از ما درخواست کرده که فعالیت الکمترونیک را ادامه بدهید واگر این کمیته آمادگی دارد کمک های فنی و مالی خود را برای جبران عقب ماندگی ارائه دهد؛ این در حالی است که ایران امکانات فنی فوق العاده ای دارد. وی ، امنیت و سرعت را 2 ویژگی کارنه تیر برشمرد و گفت: کارانه تیر به دلیل سرعت وامنیت بالا می تواند به‌راحتی مورد استفاده قرار بگیرد و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری بین موسسات ضامن وگمرکات را برای کشورها فراهم کرده است که در واقع این مکانیزم کمک می کند کشوزهای عضو کنوانسیون با آسودگی و امنیت خاطر از منافع این سند بهره برداری و استفاده کنند.
    مدیر امور حمل و نقل بین المللی کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران ، تصریح کرد: در سند بین المللی کارنه‌تیر، رویه بین المللی مطرح و اسناد را از شرکت حمل و نقل درخواست می کنند اما در رویه داخلی این اتفاق نمی افتد که باید این مشکل را حل کنیم.
    وی، استان هرمزگان را یکی از استان های هدف ترانزیتی بین المللی عنوان و بیان کرد: هرمزگان به عنوان شاخ جنوبی 2 کریدور شرق – غرب و شمال-جنوب نیاز به حمایت دستگاه های متولی دستگاه های متولی دارد که بخش خصوصی بتواند از این ظرفیت استفاده کند.
    فرامرزیان، خاطرنشان کرد: مسیر ایران برای ترانزیت کم هزینه تر است اما چون رویه به صورت شفاف نیست و در مسیرهای داخلی روند کارنه تیر پیاده سازی نمی شود، از ترانزیت مسیر ایران کمتر استقبال می شود.
    وی ضمن اعلام امادگی بخش خصوصی به منظور تبادل اطلاعات و اسناد به منظور هم افزایی با بخش دولتی و پیاده سازی اهداف سند کارانه تیر، مطرح کرد : اقداماتی که در زمینه سامانه جامع وزارت صمت و سامانه جامع وزارت راه در حال انجام است باید در راستای حل مشکلات موجود باشد و این دو سامانه نباید در اینده باعث ایجاد تعارضات بین بخشی و بوجود امدن مشکلات جدید شود.
    مدیر امور حمل و نقل بین المللی کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران همچنین یادآور شد: اتاق بازرگانی هرمزگان تنها اتاق بین استان های کشور است که هم اکنون قادر است خدمات کارانه تیر را هم در سطح استان و هم به سایر استان ها ارائه دهد.
    ایران می تواند بخش بزرگی در تبادلات کالا بین کشورهای عضو ایفا کند
    ناظر گمرکات هرمزگان با اشاره به اینکه مشروط بر اینکه برنامه های راهبردی ، تدوین و عملیاتی شود ایران می تواند بخش بزرگی در تبادلات کالا بین کشورهای عضو ایفا کند ، گفت : سرمایه گذاری کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، پاکستان بر روی کریدورهای ترانزیت کالا و کریدور آسیای مرکزی می تواند به‌عنوان چالش جدی برای آینده ترانزیت ایران باشد .
    حسین سعیدی ، با بیان اینکه به منظور تسریع در حمل و نقل بین المللی، كاستن از تشریفات گمركی و جلوگیری از خسارت های احتمالی در جریان ترانزیت بین المللی كالا، كنوانسیونی تحت عنوان ((كنوانسیون گمركی مربوط به حمل و نقل بین المللی كالا در جاده ها تحت كارنه های تیر)) به ابتكار اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای در سال 1959 منعقد شد كه در سال 1975 جای خود را به كنوانسیون دیگری با همین عنوان داد، افزود : عرصه حمل و نقل بین المللی از جمله مواردی است که می تواند با تعریف ایران بعنوان عضو در عرصه اقتصاد منطقه ای منجر به نقش آفرینی ایران در اقتصاد و زنجیره تجاری جهان شود .
    سعیدی با اشاره به اهمیت «رویه کارنه تیر» در توسعه ترانزیت با توجه به موقعیت ویژه و قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی، اظهار داشت : بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران از مزایای بالقوه‌ و جایگاه ویژه ای در رویه TIRبرخوردار است که می‌تواند نقش پررنگی در تبادلات کالا بین کشورهای عضو ایفا کند. وی اضافه کرد : البته دستیابی به مزایای این جایگاه مشروط بر این است که برنامه راهبردی توسعه مسیرهای ترانزیت چگونه تبیین، تدوین و عملیاتی شود.
    سعیدی، ارائه خدمات ترانزیتی را از جمله مواردی برشمرد که می تواند علاوه بر تعریف ایران به عنوان یک عضو بازیگر موثر در عرصه اقتصاد بین الملل و یا در عرصه اقتصاد منطقه ای، منجر به نقش آفرینی ایران در اقتصاد و زنجیره تامین جهانی شود.
    مدیرکل گمرک شهید رجایی هرمزگان ، با اشاره به چالش‌ها و موانعی پیش روی تحقق این هدف، افزود: صنعت لجستیک و یا فقدان نظام لجستیک در کشور از جمله مواردی است که به عنوان یک عامل ضعف برای حمل و نقل بین المللی و چالشی برای سیستم حمل و نقل داخلی کشور محسوب می شود که منجر به از دست رفتن فرصت ها و افزایش هزینه های توزیع و ترانزیت کالا در کشور می‌شود.
    وی ، با اشاره به اینکه كارنه تیر كه برای موسسات حمل و نقل مورد تایید و صرفا" برای حمل جاده ای كالا صادر می شود و فرم استانداردی دارد، تصریح کرد: سرمایه گذاری کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، پاکستان بر روی کریدورهای ترانزیت کالا و کریدور آسیای مرکزی می تواند به‌عنوان چالش جدی برای آینده ترانزیت ایران باشد که بالا بودن قیمت ناوگان در ایران، هزینه های واردات ناوگان تجاری به ایران و نگاه به ناوگان تجاری به عنوان خودروی سواری که عملاً منجر به رقابت نابرابر میان شرکت های رقیب در سایر کشورها با شرکت‌های حمل و نقل ایرانی می‌شود، از جمله عوامل مهم در عدم دستیابی به موفقیت چشمگیر ترانزیتی در سالیان اخیر بوده است.
    این مسئول، عدم هم افزایی سیستم های حمل و نقل خودرو، تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و بالابودن هزینه های تجارت با ایران را دیگر موانع عدم توفیق بزرگ در حوزه ترانزیت کالا عنوان و اضافه کرد: مشکلات فرایندی و اجرایی در ارائه خدمات که به طور عمده ناشی از تعارضات بین بخشی است، از مشکلات دیگری است که به نظر می رسد با برنامه ریزی و سازماندهی فعالیت دستگاه‌های اجرایی مختلف، مشارکت و همکاری موثر بخش خصوصی و فعالان حمل و نقل، امکان رصد و پایش تحولات و ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود و ارتقاء نقش کشور در این حوزه فراهم می شود ‌.
    وی با بیان این موضوع که در صورت رعایت مقررات كنوانسون، دارندگان كارنه تیر می توانند پس از پلمپ وسیله نقلیه در گمرك محل بارگیری یا در نزدیك ترین گمرك به این محل در كشور مبدا، بدون معطلی و بدون انجام تشریفات گمركی ناظر بر ترانزیت خارجی، كشورهای مختلف را پشت سر گذاشته و تا مقصد نهائی به راه خود ادامه دهند، خاطر نشان کرد : کریدور خلیج فارس ، عراق ، ترکیه ، پاکستان و افغانستان می تواند چالش جدی برای آینده ترانزیت ایران باشد.
    مدیرکل گمرک بندر شهیدرجایی هرمزگان ، یاد آور شد : مشارکت و همکاری بخش خصوصی و فعالان حمل و نقلی با هدف کاهش مشکلات و ارائه راهکار های مناسب در این حوزه ضروری است .