سرمقاله

حال ورزش خوب نیست! / حجت اله اکبرآبادی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11782  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 13 تیر 1402
    وضعیت خشکسالی در ایران چگونه است؟
    رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه خشکسالی‌ها موجب نشست زمین و بیابان‌زایی‌ می‌شود، گفت: بررسی میزان بارندگی‌ها درکشور طی یک بازه زمانی ۱۰ ساله نشانگر این است که ایران بارندگی‌های مورد نیاز خود را دریافت نکرده و در شرایط خشکسالی بوده است. احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه طی یک سال گذشته اکثر مناطق کشور سهم بارشی خود را دریافت نکرده‌اند و آثار کم‌بارشی‌ها و کمبودها در طبیعت باقی می‌ماند، اظهارکرد: بارش‌هایی که کشور دریافت می‌کرد، وارد طبیعت می‌شد، چرخه آب تجدیدپذیر را ایجاد می‌کرد و موجب تقویب آب‌های زیر زمینی می‌شد اما در سه سال اخیر بر اثر خشکسالی هیچکدام از این جریانات رخ نداد.
    رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درباره بارش‌های یکساله نیز اظهار کرد: بارش‌هایی که کشور طی یک سال گذشته دریافت کرده است در مقایسه با میانگین ۳۰ سال گذشته نشان‌ دهنده این است که برخی استان‌ها همچون بخش‌های مرکزی تا شمال فارس، بوشهر، استان یزد، مرکز تا غرب استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، جنوب آذربایجان غربی و لرستان تا حدود زیادی بارش‌های میانگین بلندمدت را دریافت کرده‌اند.
    وضعیت مساعد بارش در یک ششم از مساحت کشور
    وظیفه ادامه داد: تنها در حوزه غرب و جنوب غرب کشور، بارش‌های مناسبی ثبت شده است و در سایر مناطق و استان‌ها میزان بارش‌ها به‌شدت نامطلوب است. تنها مساحتی حدود یک ششم کشور شرایط مساعدی از نظر بارش دارند اما غالب نقاط کشور وضعیت مناسبی ندارند. طی بازه زمانی ۳ تا ۹ ماه گذشته نیزاستان سمنان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سواحل دریای خزر، قسمت اعظم آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و همینطور استان‌های قزوین، همدان، قم، مرکزی، بخش اعظم اصفهان، نقاط بسیاری از یزد، کرمان، هرمزگان، نیمه جنوبی فارس و سیستان و بلوچستان و ضعیت خشکسالی متوسط تا بسیار شدید و در بسیاری از مناطق، خشکسالی استثنایی را تجربه می کنند.وی تصریح کرد: در یک بازه زمانی ۱۰ ساله نسبت به نرمال بلندمدت بارش لازم دریافت نشده این درحالیست که دما نیز بالاتر از حد نرمال و یا کمتر از حد نرمال بود. طی سال ۹۸ تا ۹۹ بارندگی‌های کشور در حد نرمال و یا حتی فراتر از نرمال بود ولی این بارندگی‌ها مقطعی بودند چراکه در غالب این بازه زمانی ۱۰ ساله، کشور شرایط خشکسالی داشته است.
    گرمایش هوا عامل نگرانی جهانی
    رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه در میزان بارش‌ها، رطوبت و دما مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار هستند، گفت: معمولا هرگاه بارندگی‌ها در منطقه‌ای کم می‌شود، دما نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه رطوبت خاک کاهش می‌یابد، درصورت طولانی شدن بازه زمانی کم‌بارشی‌ها تاثیرات آن را در آب‌های زیرزمینی و حتی آب‌های سطحی می‌بینیم. در این شرایط بیابان‌زایی رخ می‌دهد و درختان کهنسال خشک می‌شوند. سفره‌های زیرزمینی به‌شدت افت می‌کنند و ریشه درختان دیگر به آب دسترسی پیدا نمی‌کند این درحالیست که ایران به‌طور کلی یک کشور گرم و خشک محسوب می‌شود و تنها مناطق محدودی از آن در شرایط معتدل و نرمال قرار دارد.وظیفه در پایان تصریح کرد: از نظر کلی هوای کشور گرم‌تر شده است و این گرمایش در تمام دنیا همچنان ادامه دارد و حتی تمام جهان را نیز نگران کرده است.