سرمقاله

بازارخودرو؛ دست ما کوتاه و خرما بر نخیل! / حجت اله اکبرآبادی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12110  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 19 تیر 1402
    ثبت احوال: دارندگان برخی اسم و فامیل‌ها باید نام خود را تغییر دهند
    توضیح ثبت احوال درباره تغییر اسامی نامتعارف
    انتخاب نام‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌گردد و همچنین عناوین و القاب و نام‌های زننده و مستهجن یا نامتناسب با جنس ممنوع است. تشخیص نامهای ممنوع با شورایعالی ثبت احوال است و این شورا نمونه‌های آن را تعیین و به سازمان اعلام می‌کند. سازمان ثبت احوال کشور در سایت خود اعلام کرد که صاحبان این نام‌ها و نام‌های خانوادگی باید برای تغییر اسامی خود اقدام کنند.
    انتخاب نام‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌گردد و همچنین عناوین و القاب و نام‌های زننده و مستهجن یا نامتناسب با جنس ممنوع است. تشخیص نامهای ممنوع با شورایعالی ثبت احوال است و این شورا نمونه‌های آن را تعیین و به سازمان اعلام می‌کند.
    انتخاب نام در مورد اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی تابع زبان و فرهنگ دینی آنان است. همچنین ذکر سیادت در اسناد سجلی ساداتی که سیادت آنان در اسناد سجلی پدر و یا جد پدری مندرج باشد و یا سیادت آنان با دلائل شرعی ثابت گردد الزامی است، مگر کسانیکه خود را سید ندانند و یا عدم سیادت آنان شرعاً احراز شود. نام های قابل تغییر هم به شرح زیر است: به موجب ماده ۲۰ قانون ثبت احوال و تبصره های آن انتخاب نامهای زیر ممنوع و دارندگان آنها می‌توانند با رعایت مقررات مربوطه نسبت به تغییر آن اقدام نمایند.
    از جمله مواردی قید شده در این مقررات، مواردی چون نامهائی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می گردد، مانند: عبدالات، عبدالعزی (‌لات و عزی نام دو بت در مکه معظمه دوران قبل از اسلام است‌) اسامی مرکبی که عرفا یک نام محسوب نمی شوند (‌اسامی مرکب ناموزون‌) مانند: سعید بهزاد ، شهره فاطمه ، حسین معروف به کامبیز و ... عناوین - اعم از عناوین لشکری و یا کشوری و یا ترکیبی از اسم و عنوان؛ مانند : سروان، سرتیپ، دکتر، شهردار و یا سروان محمد و و شهردار علی القاب - اعم از ساده و مرکب، مانند: ملک الدوله، خان، یا شوکت الملک، حاجیه سلطان و سلطانعلی
    اجباری برای تغییر نام وجود ندارد
    سازمان ثبت احوال کشور درباره خبر تغییر اسامی نامتعارف و زننده توضیحاتی ارایه کرد. به گزارش ایسنا، با توجه به انتشار خبری مبنی بر اینکه سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرده  که صاحبان برخی نام‌ها و نام‌های خانوادگی مانند عبدالعزی، سعید بهزاد، سرتیپ و سلطانعلی باید برای تغییر اسامی خود اقدام کنند، پیگیری خبرنگار ایسنا از روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور نشان داد که «هیچ اجباری در تغییر نام وجود ندارد و صرفا دارندگان اسامی که مغایر ارزش‌های اسلامی و یا القاب و نام‌های زننده و مستهجن یا نامناسب هستند - در گذشته این اسامی گذاشته می‌شد - می‌توانند با مراجعه به سازمان ثبت احوال اسامی خود را تغییر دهند و هیچ اجباری وجود ندارد.
    در گذشته این اسامی گذاشته می‌شد اما اکنون انتخاب اسامی که موجب هتک حیثیت و مقدسات اسلامی می‌گردد و همچنین عناوین و القاب و نام‌های زننده و مستهجن مورد پذیرش ثبت احوال قرار نمی‌گیرد و ممنوع است.»