سرمقاله

کابوس تابستان برای مستاجران ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12498  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 25 تیر 1402
    باهدف تقویت و گسترش ارتباط دانشگاه با صنعت در واحدهای صنعتی انجام شد:
    انعقاد تفاهم نامه بین شهرک‌های صنعتی فارس و دانشگاه علمی كاربردی
    به منظور تقویت و گسترش ارتباط دانشگاه با صنعت وارائه آموزش های مهارتی به دانش آموختگان دانشگاهی و متقاضیان اشتغال در واحدهای صنعتی ، تفاهم نامه همکاری بین شرکت شهرک‌های صنعتی فارس و دانشگاه جامع علمی كاربردی استان منعقد شد.
    در این تفاهم نامه که به امضای سید مصطفی هاشمی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس ومحمد حسین شفیعی رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی استان رسید بر هم افزایی به منظور بهره گیری از ظرفیت های علمی، تجهیزات و امکانات کارگاهی جهت توانمندسازی متقاضیان برای ایجاد فرصتهای مطلوب اشتغال زایی و کارآفرینی ،همکاری در برگزاری دوره های مهارتی کوتاه مدت، تک پودمان، تک درس و تعیین صلاحیت حرفه ای شرکتهای تحت پوشش شرکت شهرکهای صنعتی توسط دانشگاه و مراکزعلمی و کاربردی استان و نیز هماهنگی در تدوین و برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز شرکت شهرکها جهت آموزش نیروی تخصصی مورد نیاز بازار کار تاكید شده است.
    مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در آیین امضای این تفاهم نامه با بیان اینکه تحقق عینی و عملی ارتباط بین صنعت و دانشگاه در راستای توانمند سازی بخش صنعت و رفع مشكلات این بخش از راهبردهای اصلی این شرکت است گفت: با انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی فارس، به دنبال دستیابی این هدف مهم هستیم. سید مصطفی هاشمی گفت: با توجه به تاكیدات و پیگیری های استاندار فارس ،بستر مناسبی برای تعامل بیشتر بین صنعت و دانشگاه در استان فارس فراهم شده است و مجموعه شهرک‌های صنعتی استان نیز خود را مكلف می داند با بهره گیری از تمامی ظرفیت ها ،شرایط لازم برای تحقق این هدف فراهم سازد. او گفت: نگاه ما به همکاری با دانشگاه‌ها تعاملی، کاربردی و عملیاتی است و هدف اصلی از این تعاملات، همکاری با دانشگاه‌ها برای توسعه، پیشرفت و ارتقای جایگاه صنعت استان و حل مشكلات این حوزه است.
    هاشمی گفت: یكی از مشكلات واحدهای صنعتی برای جذب نیرو ،كمبود افراد ماهر است و نیاز امروز صنعت وجود فارغ التحصیلان دارای مهارت است كه با همكاری با دانشگاه فنی جامع علمی كاربردی به دنبال تحقق این موضوع هستیم.
    هاشمی به ظرفیت‌های ویژه دانشگاه فنی جامع علمی كاربردی استان در زمینه مهارت آموزی به فارغ التحصیلان و برگزاری دوره های تخصصی اشاره و گفت: قطعا در قالب اجرای این تفاهم نامه از ظرفیت‌های موجود در این دانشگاه و مراكز وابسته ،برای کمک به ارتقای سطح مهارتی واحد‌های صنعتی و کمک به تامین نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده برای واحد‌های صنعتی استفاده می‌کنیم و افزایش سطح همکاری‌ها از برنامه‌های آینده ما خواهد بود.
    مدیر عامل شركت شهرك های صنعتی فارس بر همکاری به منظور شناسایی فرصتهای شغلی مورد نیاز واحدهای صنعتی به دفاتر کاریابی تخصصی مراکز علمی و کاربردی استان تاكید كرد و گفت: در این زمینه شرایطی فراهم خواهد شد تا واحد های صنعتی نیازهای خود به نیروهای ماهر را به این دانشگاه اعلام و در دانشگاه نیز از طریق مراكز وابسته نسبت به برگزاری دوره های آموزشی و معرفی نیروهای ماهر اقدام كند وی از دیگر موارد همكاری مشترك با دانشگاه جامع علمی كاربردی را برگزاری دوره های کوتاه مدت مورد نیاز واحدهای صنعتی در قالب پودمانهای تخصصی،جمع آوری و اعلام نیازهای فناورانه واحدهای صنعتی به دانشگاه جهت تعریف در قالب رویدادهای استارتاپی، همکاری بین دفاتر فناوری شهرکهای صنعتی و مراکز علمی کاربردی و استفاده از ظرفیت مراکز علمی و کاربردی دانشگاه جامع جهت اجرای طرح صلاحیت حرفه ای در واحدهای صنعتی تحت پوشش اعلام كرد.
    رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی فارس نیزضمن تاكید بر همكاری مشترك بر اجرایی كردن این تفاهم نامه تاكید كرد .
    محمد حسین شفیعی با بیان اینكه رویكرد دانشگاه جامع علمی كاربردی با سایر دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی متفاوت است و هدف اصلی ارائه آموزش های مهارتی با هدف اشتغال زایی است گفت:ملاك و میزان موفقیت دانشگاه نیز میزان اشتغال زایی است. وی با بیان اینكه این دانشگاه برای نخستین بار دانشجو را با تضمین اشتغال جذب می كند گفت:هدف گذاری امسال جذب 11هزار دانشجو است كه در مهر ماه انجام خواهد شد.
    رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی فارس با بیان اینكه دانشگاه حلقه واسطی بین صنایع و متقاضیان اشتغال است گفت:هدف ما ارائه آموزش های مهارتی مورد نیاز صنایع است تا واحدهای صنعتی بدون دغدغه نیروی ماهر را جذب كنند.
    شفیعی با بیان اینكه پیش بینی ما براین است كه در آینده صنایع دچار بحران كمبود نیروی ماهر خواهند شد گفت:هدف ما انجام اقدام پیشدستانه برای مقابله با این بحران است و در این زمینه طرح آباد (آموزش برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌ها) از برنامه‌های مهم برای همکاری در رفع معضل ضعف مهارت دانش‌آموختگان و بیکاری است وبراساس این طرح، دانش آموختگان با گذراندن یک یا دو دوره کوتاه مدت مهارتی تخصصی در محیط کار واقعی، توانمندی لازم برای ورود به بازار کار را به دست خواهند آورد.
    پیگیری جهت تامین نیروی تخصصی مورد نیاز واحدهای صنعتی از طریق دفاتر کاریابی تخصصی موجود در مراکز علمی و کاربردی،پیگیری جهت صدور مجوز اجرای دوره های کوتاه مدت مورد تقاضای شرکتهای صنعتی در چارچوب ضوابط و مقررات دانشگاه جامع،پیگیری اجرای دوره های صلاحیت حرفه ای مورد نیاز جامعه شرکت شهرکهابر اساس نیازهای اعلام شده در این حوزه،همکاری در برگزاری نشست های مشترک پیرامون شناسایی و معرفی ایده های نوین با رعایت ضوابط و مقررات طرفین در راستای حمایت از استارت آپ ها و طرح های کار آفرینی،کمک در شناسایی نیازهای فناورانه شرکت شهرکها بر اساس نیازهای اعلام شده و همکاری در برگزاری رویدادهای استارتاپی مشترک مورد نیاز شرکت شهرکهای صنعتی و معرفی ایده های برتر به این شرکتهاجهت انجام از مفاد این تفاهم نامه است. در این جلسه مقرر شد كارگروهی برای اجرایی كردن مفاد این تفاهم نامه تشكیل شود.