سرمقاله

آیا کنترل تورم امکانپذیر است؟ / پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12757  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 28 تیر 1402
    هنرنمایی بی‌ام‌و M5 با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت در اتوبان!
    جنگ اسب بخار خودروها به این زودی‌ها پایان نمی‌یابد زیرا تیونرها به دنبال دستیابی به حد نهایی پرفورمنس پیشرانه‌های پرقدرت هستند. این بی ام و M5 کامپتیشن نسل F90 که مشاهده می‌فرمایید بارزترین مثال موضوع موردبحث ما خواهد بود.
    ‏M5 کامپتیشن در حالت استاندارد قدرتی فراتر از ۶۰۰ اسب بخار دارد اما مالک آن به این ارقام راضی نشده و خواهان دستیابی به قدرتی چهاررقمی بوده است. تیون این خودرو در بخش ظاهری شامل شباهت آن به M5 CS بوده و شاهد استفاده از رنگ سبز تیره فروزن و عناصر برنزی هستیم. پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربوی بیام و نیز توسط شرکت بریتانیایی MR وانوس تیون شده تا ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت را تولید کند. شاید احساس‌برانگیزتر از قدرت تولیدی گشتاور آن باشد که به بیش از ۱۲۰۰ اسب بخار می‌رسد. این عدد و رقم‌ها باعث می‌شوند M5 وارد قلمروی سوپرکارها شود…
    اما چه روشی بهتر از حضور در اتوبان‌های بدون محدودیت سرعت آلمان جهت تست و بررسی این سوپر سدان آلمانی وجود دارد؟ راننده بی ام و M5 تیون شده در عرض ۲.۶۱ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد که حدود سه‌دهم ثانیه سریع‌تر از نسخه استاندارد M5 CS خواهد بود. همچنین برای رسیدن از سرعت ۱۰۰ به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به ۵.۱۲ ثانیه و از سکون به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به ۷.۷۳ ثانیه زمان نیاز است. خودروی موردبحث مسافت ۴۰۰ متر را نیز در ۹.۸۵ ثانیه طی می‌کند.
    به نظر می‌رسد راندن چنین خودرویی هیجان فوق‌العاده زیادی دارد هرچند علاوه بر هیجان باید مراقب قدرت تولیدی پیشرانه نیز بود چراکه فرستادن ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت به اکسل عقب می‌تواند دم خودرو را به شدت بازی دهد مخصوصاً اینکه حتی در حالت چهار چرخ محرک نیز شاهد هرزگردی قابل‌توجه چرخ‌های M5 هستیم. به عنوان سخن پایانی باید گفت پیشرانه یاد شده کم‌کم جای خود را به مدل جدید S68 هیبریدی می‌دهد و نسل جدید M5 که به دو صورت پلاگین هیبریدی سدان و استیشن تولید می‌شود از آن استفاده خواهد کرد. انتظار می‌رود این خودرو قدرتی فراتر از ۷۰۰ اسب بخار داشته باشد.