سرمقاله

کدام متخصص؟ / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14254  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 29 مرداد 1402
    مردم از سر بی پولی قید خرید محصولات شیلاتی را زده اند
    کاهش 60 درصدی مصرف محصولات شیلاتی
    شاید خیلی از خانواده‌ها در طی سال یکبار هم ماهی و محصولات شیلاتی سر سفره خانواده خود نگذارند.شیلات به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این بخش مهم استراتژی و اقتصادی، سال‌هاست که علی رغم پتانسیل بالای زنجیره تولید تا صادرات، در بازار‌های جهانی سهم خود را از دست داده است.به گزارش اقتصاد ۲۴ ، در رابطه با توسعه تجارت خارجی صنایع شیلات، باید گفت مهم‌ترین و اصلی‌ترین شرط، تقویت فعالیت‌های موثر و مفید بازرگانان است. در حالت کلی، صادرات نیازمند شناسایی دقیق بازار‌های هدف بوده و بازرگانان باید فعالیت‌های جدی و موثری را در این‌باره انجام دهند. صنعت شیلات نیازمند بازرگانان آگاه و توانمند است که بتوانند بازارسازی برای تولیدات صنایع شیلات را به نحو صحیح و موثر انجام دهد.بازرگانان باید ضمن نیازسنجی کشورها، تولیدات را با قیمت‌هایی مناسب و به صرفه وارد بازار کرده و بتوانند جایگاه ایران را در حوزه شیلات کشور‌های مختلف، به تثبیت برسانند؛ اما این نکات در صورتی قابل تحقق است که راه برای صادرات محصولات طراحی و هموار شده باشد نه اینکه تولید کننده نداند در کدام بخش از تولید ایستاده، چرا و با چه هدفی اقدام به تولید محصولات شیلاتی می‌کند!
    بحران مالی در بازار داخل، صادرات محصولات شیلاتی را بیشتر کرد
    آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردابی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ به برنامه‌های صادراتی در حوزه شیلات اشاره کرد و در این‌باره گفت: در حدود ۴ سال اخیر، میزان تولید حوزه شیلات افت داشته و دلیل اصلی آن روند افزایشی کسادی بازار داخلی است. اگر شرایط به این منوال ادامه یابد، در سال آینده نیز میزان تولیدات صنعت شیلات مجدد کاهش خواهد یافت. نبی زاده گفت: زمانی که تقاضا در بازار وجود نداشته باشد، منابع مالی به تولیدکنندگان نرسیده و محصولات به فروش نخواهند رفت. در چنین شرایطی بحران مالی، تولیدکنندگان و فعالان حوزه تولید و تجارت آبزیان را تهدید می‌کند. وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از استمرار این روند، توجه به بازار‌های صادراتی بیشتر شده و تلاش داریم تا با درآمد‌های صادراتی، نیاز‌های مالی تولیدکنندگان را برطرف کنیم. اتحادیه‌های فعال در حوزه شیلات در تلاشند تا میزان صادرات تولیدات این بخش را افزایش داده و بازار‌های مقصد را تعدد بخشند.
    نبی‌زاده در ادامه یکی از دلایل رشد صادرات در بخش آبزیان را کاهش تقاضا در داخل عنوان کرد و گفت: کاهش بیش از ۶۰ درصدی مصرف محصولات شیلاتی در داخل به دلیل نبود توان مالی سبب شده تا مقاصد مختلفی را برای محصولات ایرانی شناسایی کنیم. در پی آن هستیم تا با افزایش کیفیت تولیدات و صادرات‌محور کردن محصولات، بازار‌های هدف را گسترش دهیم. در حال حاضر مهم‌ترین بازار‌های صادراتی، کشور‌های حوزه شرق آسیا مانند چین، کشور‌های همسایه و منطقه مانند روسیه هستند. در تلاشیم تا راه صادراتی خود را به کشور‌های اروپایی نیز باز و هموار کنیم، اما نیازمند حمایت از این بخش از سوی دولت هستیم موضوعی که تاکنون خیلی جدی گرفته نشده است.
    وی ادامه داد: به منظور توسعه فعالیت‌های صادراتی، نیازمند وجود ابزار و بستر‌های مناسب هستیم. صادرات و تجارت در حوزه شیلات، سال‌هاست با مشکلات کمبود امکانات برای جابه‌جایی و حمل‌ونقل محصولات مواجه است. ایران به اندازه کافی کانتینر یخچال‌دار برای حمل بار محصولات شیلات نداشته و این موضوع یکی از محدودیت‌های جدی برای صادرات به همسایگان شمالی به‌ویژه کشور روسیه محسوب می‌شود. با وجود تمامی این مشکلات، تلاش‌ها در راستای افزایش صادرات و درآمد‌های حاصل از فروش شیلات، ادامه دارد.
    چین در میدان محصولات شیلاتی حاضر است
    براساس اظهار فعالان حوزه تولید و تجارت آبزیان، تولیدکنندگان در تلاشند تا با صادرات‌محور کردن محصولات، بازار‌های صادراتی خود را توسعه بخشند. نباید فراموش کرد ایران در بازار‌های جهانی، رقیبانی داشته و نباید فرصت را برای این رقبا فراهم کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که کشور‌های چین، لهستان و رومانی وارد بحث تولید و صادرات خاویار شده‌اند.