سرمقاله

تهران-ریاض؛ دوستی در مرز احتیاط ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14398  |  صفحه ۹ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 31 مرداد 1402
    عجله برای افزایش تعرفه‌ موبایل
    عالیان در ادامه صحبت‌های خود، به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه تولید داخلی موبایل اشاره کرد و گفت: صحبت‌های اخیر انجام شده درباره افزایش تعرفه حقوق ورودی تلفن همراه، در راستای تامین صندوق حمایت از تولید داخلی موبایل است. از ابتدا نیز قرار بود اگر تعرفه‌ها افزایش می‌یابند، خرج اکوسیستم مرتبط با آن شوند. از سال گذشته نیز برنامه‌ریزی‌هایی برای تقویت تولید داخلی انجام شده است. اما مسئله اینجاست افرادی که در این بخش حضور دارند، اغلب تا پیش از این در عرصه تجارت تلفن همراه و لوازم جانبی آن فعالیت داشتند و صنعتی شدن روال کاری آن‌ها زمان‌بر است.
    دبیر کنگره موبایل ایران خاطرنشان کرد: دولت برنامه‌ریزی کرده تا بخشی از نیاز‌های بازار از طریق تولید داخلی فراهم شود. در این راستا برنامه‌ریزی کرده تا گوشی‌های زیر ۱۰۰ دلار، در ایران تولید شده و مصرف‌کننده در شرایط بهتری بتواند این رده موبایل را خریداری کند. بدیهی است که در چنین شرایطی، با اتخاذ تصمیماتی همچون افزایش تعرفه‌های ورودی، حمایت از تولید داخل انجام شود، اما راه‌اندازی خط تولید کارآمد و رسیدن به تولیدی پایدار در حال حاضر، به زمان نیاز دارد. به نظر می‌رسد افزایش تعرفه‌ها در شرایطی که کالای قابل ارائه به بازار نداریم، کمی زود اتفاق افتاده است.
    افزایش نگرانی خریداران
    در سال گذشته، به طور تقریبی ۵ درصد از فعالیت‌های وارداتی کشور، به تلفن همراه اختصاص داشت. فارغ از آنکه چند درصد واردات متعلق به گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار است، این رقم واردات نشان می‌دهد که نیاز بازار ایران به تلفن همراه به‌روز و با کیفیت، بالاست. حال دولت مجدد به سمت تولید تلفن داخلی برای پاسخ به نیاز گوشی‌های زیر ۱۰۰ دلار رفته است. موفقیت‌آمیز بودن این برنامه، در ادامه و با ورود این گوشی‌ها به بازار مشخص خواهد شد. اما نکته قابل توجه، افزایش تنش بازار موبایل، نگرانی خریداران و سودجویی برخی افراد از شرایط التهابی فعلی است و باید دید دولت برای کنترل این شرایط، چه راهکاری خواهد اندیشید.