سرمقاله

هفته پژوهش و فناوری و چالش‌های همیشگی ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 1465  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 24 آذر 1401
    چرا ناصر حجازی فوتبالیست خوش شانسی است؟
    سالروز تولد ناصر حجازی در روزهایی که موضوع فوتبال به واسطه برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ داغ است، انگیزه ای مضاعف برای یادآوری اثری هنری است که همچنان یادمان اسطوره فقید فوتبال کشورمان است. ناصر حجازی اگر الان زنده بود، ۷۳ سال سن داشت. او زمانی در مقام دروازه‌بان، در همین رویداد مهم جام جهانی در کنار تیم ملی ایران ایستاد و به اندازه‌ای خوش درخشید که فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال از او به عنوان دومین دروازه‌بان برتر قرن بیستم قاره آسیا نام برد.
    به گزارش ایسنا، ساخت مجسمه از چهره‌ها بخشی از هنر مجسمه‌سازی در فضای شهری است. هنرمند مجسمه‌ساز می‌بایست علاوه بر تسلط کافی بر هنر مجسمه‌سازی و داشتن بیانی ویژه و نو در این زمینه، به اصول و ملزمات خاص فضاهای شهری و درک صحیح این فضاها نیز آشنا باشد، تا در نهایت اثر حجمی وی بتواند در فضای شهری مورد نظر به خوبی قرار گیرد و با سایر عناصر و آرایه های موجود در محیط، کاملا هماهنگ باشد، نه این که خود به عنوان عنصری مزاحم و نامتناسب بر آشفتگی‌های شهری بیفزاید.
    عملکرد ناصر حجازی در دروازه موجب شد که او طی زمان کوتاهی به یکی از ستاره‌های اصلی تیم ملی ایران و همچنین استقلال تبدیل شود. صراحت کلام حجازی موجب می‌شد تا شکست‌های ورزشی هم نتوانند چهره‌اش را مخدوش کنند. حجازی سال‌‍‌ها شماره یک تیم ملی بود و سه بار با تیم ملی قهرمان آسیا شد؛ بنابراین بدیهی است که یک هنرمند برای ساخت مجسمه به این شخصیت بپردازد.
    مرتضی آرین، هنرمند مجسمه‌سازی است که سه سال پیش مجسمه ناصر حجازی را ساخت. او که این روزها مشغول ساخت مجسمه یکی از سرداران جنگ است به ایسنا می‌گوید: «ترجیح می‌دهم تا زمانی که بین حرف و عملم هماهنگی ایجاد شود، تمرکزم روی کارم باشد و مصاحبه‌ای نکنم.»
    مجسمه ناصر حجازی ۲۵ آذر سال ۹۸ نصب و فردای آن روز در بخش غربی بلوار فردوس که به نام مرحوم ناصر حجازی نامگذاری شده، با حضور اعضای وقت شورای شهر تهران رونمایی شد.
    زمان ساخت این مجسمه خیلی کوتاه بود و به گفته خود مجسمه‌ساز کار دوماهه در عرض ۲۰ روز انجام شد. این مجسمه نیم تنه است و یک توپ به زیر دست ناصر حجازی اضافه شده که نشانگر ابهت یک رهبر فوتبال است. همچنین جنس اثر بتن گلاسه است و لایه بیرونی آن ضد حریق و لایه داخلی از بتن گلاسه ساخته شده است.
    ساخت سردیس محمدرضا شجریان در سال ۹۹ از دیگر آثار مرتضی آرین محسوب می شود. ساخت این سردیس برخلاف برخی سردیس‌ها و تندیس‌های دیگر که گاهی دور از چهره واقعی اشخاص است و با انتقاد همراه می شود، در زمان رونمایی از بازخوردهای مثبتی بهره‌مند شد.
    پیش از ساخت مجسمه ناصر حجازی توسط مرتضی آرین، در سال ۹۰ هم خبرهایی درباره ساخت مجسمه ناصر حجازی مطرح شد. می گفتند این مجسمه قرار است توسط یکی از اساتید مجسمه ساز ساخته شود اما به دلیل نداشتن اسپانسر، کار وضعیت نامشخصی داشت.
    مجسمه قرار بود از جنس برنز باشد و در آن زمان حدود ۱۰۰ میلیون تومان برآورد هزینه شده بود. قرار بود این هزینه توسط باشگاه استقلال و تعدادی از دوستان مرحوم حجازی با مشارکت هم تامین شود اما در نهایت این اتفاق عملی نشد تا سازمان زیباسازی خود دست به کار شود و ساخت مجسمه ناصر حجازی را به مرتضی آرین سفارش دهد.
    ساخت اثر هنری برای جاودانه‌ کردن فوتبالیست‌ها، باعث افتخار است اما مجسمه‌هایی که برای آنها ساخته می‌شود، همیشه آن‌طور که برنامه‌ریزی شده است پیش نمی‌رود. در واقع، بازیکنان زیادی در دنیا هستند که مجسمه‌هایشان آنقدر بد ساخته شده است که فقط می‌توان آن را یک فاجعه توصیف کرد.
    بر این اساس می توان ناصر حجازی را در زمره فوتبالیست‌های خوش شانس قرار داد؛ چراکه اثری که به عنوان یادمان از او ساخته شد به لحاظ زیبایی شناسی و شباهت بصری با انتقاد چندانی مواجه نبود؛ به نحوی که همسر مرحوم ناصر حجازی هم پس از ساخت این مجسمه، به نشانه رضایت عکسی را به یادگار با مجسمه انداخت.