سرمقاله

جنگ محدود یا گسترده؟ ‪/‬ جلال خوش چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16708  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 19 مهر 1402
    کالبدشکافی آیفون ۱۵ خبر از مودم جدید کوالکام می‌دهد!
    شهرام مختاری، تکنسین ارشد وبسایت iFixit، ادعا می‌کند که سری آیفون ۱۵ به مودم جدیدی مجهز شده است. اپل حدود یک ماه پیش از سری آیفون ۱۵ رونمایی کرد و پرچمدارهای جدید خود را در اختیار کاربران قرار داد. به مانند همیشه، مدل‌های پرو سری به تراشه A17 پرو مجهز شده‌اند در حالی که نسخه‌های استاندارد سری از تراشه نسل قبلی A16 برخوردار هستند. حالا به تازگی گزارش جدیدی منتشر شده که حاوی نکته هیجان‌انگیزی درباره آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس است.
    آقای شهرام مختاری، تکنسین ارشد وبسایت iFixit، تصاویری از مادربرد گوشی آیفون ۱۵ را در شبکه ایکس (توییتر سابق) به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد این گوشی به مودم جدید اسنپدراگون X70 مجهز است. برای مقایسه، این مودم در مدل‌های پرو سری یعنی آیفون ۱۵ پرو و آيفون ۱۵ پرو مکس نیز به کار رفته است.
    نکته قابل توجه این است که اپل در گوشی‌های آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس از تراشه قدیمی A16 بایونیک استفاده کرده که سال گذشته همراه سری آيفون ۱۴ پرو معرفی شد. برای پرچمدارهای نسل قبلی اپل، تراشه A16 بایونیک با مودم اسنپدراگون X65 همراه شده است. حالا اما یافته‌های آقای مختاری تایید می‌کند که تراشه موجود در آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس از مودم اسنپدراگون X70 بهره می‌برند.
    با توجه به این موضوع، اپل ظاهرا تنها مادربرد سری آیفون ۱۴ پرو را به گوشی‌های آيفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس منتقل نکرده و بهبود‌ها و بازطراحی‌های مختلفی را روی آن اعمال کرده است. مودم اسنپدراگون X70 انرژی کمتری در مقایسه با مودم X65 مصرف می‌کند و به پردازنده هوش مصنوعی جدیدی نیز مجهز شده که از عملکرد بهبودیافته‌ای بهره می‌برد.
    اسنادی در سال ۲۰۲۰ فاش شد که به دعوی حقوقی اپل و کوالکام مربوط می‌شود. طبق اطلاعات قرار گرفته در این سندهای رسمی، اپل قصد داشته که در آیفون‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ از ترکیب مودم‌های اسنپدراگون X65 و X70 بهره ببرد. در آن زمان، گزارش شده بود که غول فناوری آمریکایی در سال ۲۰۲۳ به همکاری خود با کوالکام پایان خواهد داد و دیگر از مودم‌های اختصاصی خود استفاده خواهد کرد.
    البته اپل در توسعه و ساخت مودم‌های اختصاصی خود به مشکل برخورد کرد و در نتیجه، برند آمریکایی تصمیم گرفت که کار توسعه این مودم را به تاخیر بیندازد. در این راستا، اوایل سال جاری تایید شد که قرارداد کوالکام و اپل تا سال ۲۰۲۶ تمدید شده است. در واقع، سه نسل دیگر آیفون نیز با مودم‌های سری اسنپدراگون عرضه خواهد شد.