سرمقاله

شرایط مبهم، وضعیت شکننده / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • امضای قرارداد توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین ایرانسل و شهرداری قائمشهر
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22579  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 30 دی 1402
    واکنش ایران به بیانیه اتحادیه عرب
    سخنگوی وزارت امور خارجه به بیانیه اخیر وزرای خارجه اتحادیه عرب واکنش نشان داد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تأسف از صدور بیانیه اخیر وزرای خارجه اتحادیه عرب و مردود دانستن مفاد آن اظهار کرد: اقدام جمهوری اسلامی بر مبنای حق مشروع در مقابله با عناصر تروریستی و وابسته به رژیم صهیونیستی در اربیل عراق که امنیت ملی ایران و شهروندانش را در معرض تهدید و خطر قرار داده بودند، صورت گرفت و جمهوری اسلامی ایران در برخورد بازدارنده با منابع تهدید کننده امنیت ملی و نیز دفاع از امنیت شهروندان خود و تنبیه جنایتکاران تردید نخواهد کرد.
    سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و حسن همجواری با آن، از اصول ثابت و اثبات شده جمهوری اسلامی ایران در رابطه با عراق است. در همین راستا در سال های گذشته خاصه از آغازین روزهای حمله  داعش و گروه های تکفیری به عراق، جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مسئولانه خود برای حفظ امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور، با تمام توان در کنار دولت، ملت و نیروهای مسلح عراق قرار گرفت.
    کنعانی در عین حال تاکید کرد از دولت عراق انتظار می‌رود به توافقنامه امنیتی که بین دو کشور در سال گذشته امضا گردیده متعهد باشد و مفاد آن را به صورت کامل اجرا نماید.
    سخنگوی وزارت امور خارجه افزود، رابطه ایران و عراق  مستحکم، همه جانبه و مبتنی بر منافع و مصالح مشترک و نیز پیوندهای ناگسستنی میان دو ملت است، فلذا انتظار می رود اتحادیه عرب تلاش‌ها و توان سیاسی، حقوقی و بین‌المللی خود را مصروف توقف حملات وحشیانه و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و رفع اشغال ۷۵ ساله از سرزمین فلسطین و حمایت از ملت مظلوم آن نماید.
    اتحادیه عرب چهارشنبه ۱۷ ژانویه ۲۰۲۴ ، در موضعی جانبدارانه در بیانیه‌ای حملات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به مواضع تروریست‌ها در شهر اربیل عراق را محکوم کرد. در بیانیه‌ای که توسط وزارت امور خارجه عراق صادر شده آمده بود که «اتحادیه عرب  به شدت بمباران ایران در اربیل را محکوم کرد.» در این بیانیه آمده است که اتحادیه عرب پس از آن که عراق خواستار جلسه فوق العاده درباره این حملات شد، پیش‌نویس بیانیه‌ای در این زمینه شامل هفت بند را که همه ضد ایرانی بود، مصوب کرد.