سرمقاله

ضرورت استفاده از علم ارتباطات برای رفع شکاف‌ها ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22650  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 02 بهمن 1402
    مخبر:
    جنایات صهیونیست‌ها باید متوقف شود
    معاون اول رئیس‌جمهور و دبیر کل سازمان ملل متحد در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با یکدیگر دیدار و درباره مسائل مهم منطقه ای از جمله وقایع اخیر غزه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
    به گزارش ایسنا، محمد مخبر روز شنبه در دیدار آنتونی گوترش با بیان اینکه «آنچه امروز در غزه بر علیه مردم مظلوم این منطقه می‌گذرد، موجب رنجش همه انسان‌های آزاده و وجدان‌های بیدار شده است»، افزود: بمباران وحشیانه و بی‌امان مناطق مسکونی و غیر نظامی، به خاک و خون کشیدن هزاران زن و کودک بیگناه و پس از آن ممانعت از هرگونه امدادرسانی به این منطقه جنایتی است که تاکنون سابقه نداشته است.
    وی با تقدیر از مواضع دبیرکل سازمان ملل در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، به نگرانی جدی کشورهای منطقه از گسترش دامنه جنگ در صورت عدم توقف جنایتگری صهیونیستها اشاره کرد و افزود: این وقایع تلخ و تاسف بار موجب جریحه دار شدن احساسات ملت‌های جهان شده و امروز انتظار از مجامع بین المللی نقش آفرینی موثر و مشارکت فعال تر برای توقف جنایات در غزه است.
    وی با تاکید بر این‌که «رژیم غاصب صهیونیستی به گواه همه دبیران کل سازمان ملل به هیچ یک از قوانین و معاهدات بین المللی خصوصا توقف شهرک سازی ها پایبند نبوده»، افزود: از همین منظر جمهوری اسلامی راهکار دو دولتی را راهکار حل مسئله فلسطین نمی‌داند بلکه معتقد است بدون آنکه دیگران بخواهند برای این ملت تصمیم بگیرند مراجعه به آرای عمومی همه مردم فلسطین برای تعیین حق سرنوشت شان، تنها راه حل دموکراتیک این مسئله است.
    معاون اول رئیس‌ جمهوری همچنین ساز و کار ناعادلانه حق وتو را موجب تضعیف جایگاه سازمان ملل خواند و گفت: اگر چنین حق ناعادلانه ای وجود نداشت امروز بواسطه وتو قطعنامه های شورای امنیت از سوی آمریکا بسیاری از زنان و کودکان فلسطین به خاک و خون کشیده نمی شدند.وی افزود: بازنگری در این زمینه و اصلاح این رویه ضرورت اساسی دارد.
    دبیر کل سازمان ملل نیز در این دیدار اوضاع کنونی در غزه را بسیار غم بار و دراماتیک توصیف کرد و با بیان اینکه وضعیت بحرانی این منطقه بلحاظ حجم تخریب و میزان کشتار غیر نظامیان نسبت به همه بحران‌های گذشته در دوران مسئولیتش در سازمان ملل بی سابقه بوده است، افزود: ما با همه آنچه در توان داریم در تلاش هستیم تا کمکهای بشر دوستانه را به دست مردم غزه برسانیم اما متاسفانه بمباران بی وقفه مانع اصلی در روند کمک رسانی به این منطقه است.
    گوترش همچنین با اشاره به تبعات گسترش دامنه بحران به دیگر نقاط منطقه از جمله تهدید امنیت آبراهه‌های بین‌المللی گفت: ما متعهد به استفاده از همه ظرفیت‌های موجود برای توقف جنایات در غزه هستیم.
    دبیر کل سازمان ملل در ادامه ضمن محکومیت اقدام اسرائیل در توسعه شهرک سازی در کرانه باختری گفت: بسیاری بر این باورند که اسرائیل بدنبال تسلط بر نوار غزه است درحالیکه به عقیده ما آنها به دنبال سلطه کامل بر کرانه باختری و تخلیه غیر قانونی ساکنان این منطقه از خانه و کاشانه شان هستند که تحقق چنین طرحی موجب بحران بی پایان و افزایش جنگ و درگیری دائمی در سرزمین‌های فلسطینی خواهد شد.گوترش با اشاره به اینکه به زعم وی حملات حماس نیز غیرقابل قبول بوده و وی آن را نیز محکوم کرده اما معتقد است تنبیه یا مجازات جمعی قابل قبول نیست و در این زمینه سازمان ملل با از دست دادن ۵۲ نفر از کارکنان خود نیز سهیم است.
    دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه احترام زیادی برای ایران و تاریخ این سرزمین قائل است، اظهار کرد: ایران باید یکی از ستون‌های اساسی خاورمیانه جدید باشد و نقش فعالی برای تحقق صلح در منطقه ایفا کند.