سرمقاله

کمیته حقیقت یاب گنگره آمریکا و ترامپ ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 2451  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 10 دی 1401
    ایران از منظر حمایت از مردم افغانستان، با طالبان در تعامل است
    نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان و سرپرست سفارت ایران در کابل با یادآوری زخم ها و آلام برجای مانده از دو دهه حضور اشغالگرانه آمریکا بر پیکر افغانستان، تاکید کرد: ایران از منظر حمایت از مردم افغانستان با حکومت طالبان در تعامل است.
    حسن کاظمی قمی در گفت‌وگو با شبکه العالم در شرایط غیر مسوولانه ای که آمریکایی‌ها از افغانستان خارج شدند فضا و وضعیت نامناسبی بر این کشور حاکم بود که شامل مساله امنیتی بود.
    به گزارش ایرنا، وی با اشاره به اینکه طالبان معتقد است که 20 سال با اشغالگران مبارزه کرده و خود را امروز مستحق حضور در حکومت می‌داند، اظهار داشت: اعتقاد طالبان بر این است که محوریت حکومت با آنها باشد، آن هم با ایدئولوژی شریعت فقه حنفی و بر این مسئله اصرار دارند، در حالی که امروز افغانستان از نگاه اجتماعی و فرهنگی تنوع قومیت‌ها و مذاهب را در خود دارد، بخشی از رهبران طالبان در طول 16 ماه گذشته که در حکومت بودند، به این نکته رسیدند که اگر بخواهند ثبات و امنیت پایدار در افغانستان شکل بگیرد، مستلزم تشکیل یک حکومت مردمی و فراگیر است.
    کاظمی قمی تاکید کرد: در طول 44 سال گذشته پس از تشکیل جمهوری اسلامی ایران، همواره در کنار مردم افغانستان عمل کردیم، فارغ از اینکه چه حکومتی سرکار بوده است، امروز هم در همین چارچوب حرکت می‌کنیم. امروز طالبان به عنوان یک واقعیت در حکمرانی حضور دارند و مسئول امنیت مردم خود هستند و جمهوری اسلامی ایران از منظر حمایت از مردم افغانستان با طالبان در تعامل است، اگر این تعامل صورت نگیرد با وجود این واقعیت‌ها که دشمنان به دنبال ایجاد بی ثباتی برای مردم افغانستان هستند، فضای حاکم بر این کشور هر روز بحرانی‌تر می‌شود، پس ما در حوزه اقتصادی، مسائل انسان دوستانه، امنیت و مبارزه با تروریست به آنها کمک می کنیم.
    وی تاکید کرد: مفهوم این تعامل و همکاری تایید برخی از اقدامات از جمله ممنوعیت حق تحصیل دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها نیست.