سرمقاله

انتخابات ریاست جمهوری و نکات قابل توجه رییس جمهور محترم / سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی پروژه فیبرنوری ایرانسل در شهرهای اردکان، شوش و بندر دیلم
  • فینال بزرگ با دو سبک متفاوت/ با تلویزیون اینترنتی آرپا، هیجان را قاب کنید
  • طوفان یامال، باد دماغ امباپه را خواباند!/ تا فینال با تلویزیون اینترنتی آرپا
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 31468  |  صفحه ۹ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 24 تیر 1403
    پشت‌پرده کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز
    سقوط قیمت دلار آزاد به کانال ۵۷ هزار تومان
    نرخ دلار غیررسمی در ادامه موج کاهشی چند روز اخیر، وارد کانال ۵۷ هزار تومان شد.
    به گزارش خبرگزاری برنا، موج جدید کاهش نرخ ارز که از نیمه اول تیرماه شروع شده روز شنبه ۲۳ تیرماه ادامه پیدا کرد. دلار آزاد که در پایان هفته گذشته در کانال ۵۸ هزار تومان نوسان داشت و نخستین روز هفته جاری هم در کف این کانال شروع به کار کرد، بلافاصله این حمایت قیمتی را از دست داد و وارد کانال ۵۷ هزار تومان شد.
    در ساعات قبل از ظهر امروز، دلار آزاد در بازار تهران ۵۷۶۰۰ فروخته و ۵۷۲۰۰ تومان خریداری شد. البته این نرخ مبادله برای کسانی است نیاز فوری به ارز دارند وگرنه با توجه به فضای کاهشی شکل گرفته، کمتر کسی در سمت خرید قرار می‌گیرد و عموم بازیگران بازار پیش‌بینی می‌کنند که امکان کاهش بیشتر نرخ وجود دارد و بر همین اساس منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.
    علاوه بر کف بازار، نرخ معاملات فردایی در کانال‌های تلگرامی هم کانال ۵۸ را از دست داده و وارد کانال ۵۷ هزار تومان شده است. از آنجایی که معمولا نرخ این کانال‌ها بالاتر از بازار و به عنوان سیگنال روز‌های آینده مطرح می‌شود، به نظر می‌رسد ادامه روند ریزشی دلار دور از ذهن نیست.
    در هفته‌های گذشته برخی التهابات مقطعی همچون بالا گرفتن تنش در مرز لبنان و فلسطین اشغالی و زمزمه حمله صهیونیست‌ها به لبنان باعث شده بود نرخ دلار آزاد برای مدتی به دامنه ۶۰ هزار تومان سرک بکشد که با فروکش کردن این التهابات، زمینه افزایش قیمت از بین رفت.
    از سوی دیگر انعقاد نخستین پیمان پولی دو جانبه بین ایران و روسیه که هفته قبل در جریان سفر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به روسیه و شرکت در کنگره مالی روسیه امضا شد، یک سیگنال قدرتمند به بازار ارز صادر کرد که از این پس فشار تقاضا برای دلار کاهش می‌یابد و ارز‌های ملی در روابط تجاری کشور سهم بیشتری پیدا خواهد کرد.
    هم کارشناسان اقتصادی و هم فعالان اقتصادی بار‌ها گفته‌اند که بازگشت ثبات اقتصادی در یک سال اخیر بویژه اجرای سیاست تثبیت ارزی، چشم انداز ثبات را به بازار ارز بازگردانده است. وضعیت متغیر‌های پولی نسبت به سه سال قبل بهبود چشمگیر داشته است. در خردادماه امسال نرخ تورم تولیدکننده بعد از گذشت ۶۷ ماه وارد کانال ۲۰ درصد شد. نرخ رشد پایه پولی نیز از ۴۵ درصد ابتدای سال گذشته به ۲۱.۱ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ کاهش یافت؛ نرخ رشد نقدینگی هم با ۷.۵ درصد کاهش به ۲۵.۶ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ رسید.
    از طرفی فروش روزانه حدود دو میلیون بشکه نفت به اذعان مراجع خارجی، دست پر بازارساز برای مداخله در صورت نیاز، مدیریت عرضه و تقاضای ارز با راه اندازی مرکز مبادله و تخلیه انتظارات تورمی به کاهش قابل توجه رشد نقدینگی و پایه پولی، در کنار افزایش اختیارات بازارساز برای مدیریت بازار ارز در قانون جدید بانک مرکزی، حاکی از استمرار ثبات بازار در هفته‌های پیش رو است.